Eddig nem tapasztalt áresés jelei mutatkoznak a magyar távközlési piacon. A hírközlési hatóság az összekapcsolási díjakat igyekszik letörni, a vezetékespiacon megjelent az olcsóságot hirdető Tele2, a számhordozhatóság bevezetése után pedig egymás kuncsaftjaira vadásznak a mobilosok.

Csak bő két évvel a távközlésipiac-nyitás első lépése után akadt új kihívója a Magyar Távközlési Rt.-nek (Matáv) a lakossági üzletágban. A telefónia fapadosának számító svéd Tele2 két héttel ezelőtt robbant be a magyar piacra azzal az ígérettel, hogy szolgáltatása átlagosan 20 százalékkal lesz olcsóbb a vezetékespiac máig 81 százalékát birtokló társaságénál. A Tele2, ahogy a világ 23 országában, "mindig is a legolcsóbb akar lenni" - zanzásította a HVG-nek az 1993-ban alapított, tavaly már 40 milliárd svéd korona (1 korona = 27,45 forint) nettó árbevételt elért cég üzletfilozófiáját Laczkó Tóth Gergely, a 172,5 millió euró alaptőkéjű, Luxembourgban bejegyzett Tele2 Europe S.A. tulajdonában álló Tele2 Magyarország Kft. ügyvezetője. Az eddig inkább marketingterületen mozgó, de például a Matáv Szimfonikus Zenekar ügyvezetésébe is belekóstolt Laczkó az olcsóságot azzal magyarázta, hogy a cég nem költ infrastruktúrára, bérli azt, és minimális szervezettel dolgozik. Ugyanakkor nem árulta el, mekkora piaci részt akarnak elorozni a Matávtól, csak annyi tudható, hogy a tulajdonos elvárja: három éven belül térüljenek meg a ráfordítások. Piaci információk szerint évi közel 1 milliárd forint a cég marketingbüdzséje, és az induláshoz néhány százmilliós műszaki beruházásra volt szükség. A Tele2, "amint a piaci körülmények lehetővé teszik", a helyi hívásokra is rástartol, ám Laczkó szerint így is érdemes volt elindulni, részben az összekapcsolási díjak mérséklődését kihasználva, részben mert az összforgalom nagyobb részét fedik le a jelenleg általuk nyújtott szolgáltatások: a belföldi és nemzetközi távolsági, illetve mobilhívások.

Az egyszerű tarifarendszerrel operáló Tele2 mindenesetre éppen szembemegy a Matávval, amely testre szabott csomagokkal igyekszik megtartani előfizetőit, s az internetes felfutáson kívül ennek tulajdonítja, hogy sikerült megállítania a vezetékespiacon 2001 óta tartó lemorzsolódást (a Matáv-vonalak száma tavaly összesen 52 ezerrel, 2,83 millióra csökkent, de a negyedik negyedévben már csak 0,2 százalékkal). A Tele2 a belföldi távolsági hívásokat percenként egységesen 18 forintért - este 6 után és hétvégén 9,90 forintért - kínálja, néhány országba (Nagy-Britanniába, Németországba) pedig 35 forint a percdíj. Egy átlagos Matáv-ügyfélnek éves szinten 13 ezer forint megtakarítást ígér a Tele2, bár ennek ellenőrzése a csomagok dzsungelében fölöttébb körülményes. Mindazonáltal a "drótos" egyéni előfizetőnek a belföldi távolsági hívás legolcsóbb percdíja a Matávnál 20, kedvezményes időszakban 12 forint, míg a váltószámot két éve kínáló Invitel Rt. 25, illetve 12,50 forintot számláz. A Tele2-ről mobilt hívni egységesen 69 forintért lehet percenként (kedvezményes időszakban 39, a Vodafone-hálózaton 42 forintért), aminél a Matáv Kontroll nevű csomagja néhány forinttal jobbat tud ugyan, de csak csúcsidőben. Egyelőre csupán a Matáv-vonalakról él a lehetőség, a négy egykori helyi koncessziós társasággal lapzártáig nem sikerült megállapodnia a cégnek. Az ügyfélnek más dolga nincs, mint az új társaság telefonos ügyfélszolgálatán regisztráltatnia magát, és három napon belül az 1502-es előhívószámmal intézheti a hívásokat (a lemondás ugyancsak egyetlen hívással megoldható). A Matávnak fizetendő alapdíj tehát marad, a helyi beszélgetések szintén a Matávon keresztül bonyolíthatók le, az előhívószámos távhívásokról a Tele2 külön számlát állít ki.

A szabad szolgáltatóválasztás első két éve a Matáv kimutatása szerint eddig mindössze 2 százalékos előfizető-váltással járt. Jóllehet 2002 januárjától a nemzetközi és a belföldi távhívások területén megnyílt a piac, azóta csupán kilenc szolgáltató kért úgynevezett előhívószámot a hírközlési hatóságtól. Közülük az Option One Kft. nem is használja, a többség pedig - mint a British Telecom magyarországi fióktelepe, amely az anyacég multinacionális kuncsaftkörének kiszolgálására szakosodott - az üzleti előfizetők kiszolgálása céljából igényelte a lehetőséget, s a lakossági piacra nem kíván belépni. A hét megyében mintegy 400 ezer előfizetőt a magáénak tudó Invitel viszont - még a tulajdonosváltás előtt, Vivendi korában (HVG, 2003. október 25.) - a Matáv megszorongatásának ambiciózus tervével vágott neki a távközlési liberónak. Most kissé szerényebben fogalmazott a HVG-nek Vidos Tibor vezérigazgató-helyettes: az előhívószámos megoldást "fejlődésben lévő termékként kezeljük". Az eddig megnyert előfizetők számáról pedig nem kívánt nyilatkozni. A vezetékespiacon január óta létező számhordozhatóság lehetősége sem robbantott egyelőre kasszát. Mostanáig mintegy 20 ezer elhordozott számról tud a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH), ám ebből 17 ezer egyetlen óriáscég szolgáltatóváltásához köthető. Az alternatívok közül legaktívabb PanTel Rt. szintén óvatosan nyit a lakossági piac felé: eddig a 300 ezer forint havi forgalmú kuncsaftoknak ajánlott 30 százalékos kedvezményt (HVG, 2004. március 27.), s most tervezi e limit 50 ezer forintra csökkentését.

Júniustól újabb lökést kaphatnak viszont az alternatívok, mivel az NHH igyekszik letörni a piacra lépést korlátozó összekapcsolási díjakat (azt a tarifát, amelyért az egyik szolgáltató a másik hálózatán hívást kezdeményezhet, illetve végződtethet): nemrégiben közzétett határozattervezete a Matáv és a helyi koncessziós társaságok által beadott ajánlatokat kevesellte, azokból az EU átlagához igazítva 35-50 százalékot faragna le. A helyi hívások végződtetési díja például a Matáv esetében most csúcsidőben 4,20 forint, a helyi koncessziós Emitelnél 6,42 forint, amit az NHH júniustól 2,07, illetve 3,58 forintra mérsékelne. Kérdés, hogy a várható nagykereskedelmi árcsökkenésből mennyit érzékel majd az egyszerű előfizető. Kovács Kálmán hírközlési miniszter mindenesetre a múlt héten közölte, folytatni szeretnék a trendet, miszerint tavaly a rendszerváltás óta először csökkentek - 3 százalékkal - nominálisan is a hírközlési tarifák. Más kérdés, hogy a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint, ha csak 1,6 százalékkal is, de nőtt az ágazat árszínvonala. Igaz, a trend valóban csökkenő: 2001-ben még 5,4, 2002-ben 2,8 százalékos volt a hírközlési infláció. A legkisebb mértékű - 1,2 százalékos - drágulást ugyanakkor a telefóniában regisztrálták, a rendkívül sokféle csomag közül a Matáv Rt. Bázis és - a január óta új előfizetőt nem fogadó - Minimál csomagja, valamint két mobilszolgáltató (a Pannon GSM Rt. és a májustól T-Mobile Magyarország Távközlési Rt.-re átkeresztelt Westel) legnépszerűbb kártyafeltöltős, illetve előfizetéses árai alapján.

Minden eddiginél vadabb versenyre számítanak a mobilosok, főleg a május 1-jétől lehetővé vált számhordozhatóság miatt. A piac lassan telítődik, tavaly év végén száz lakosra 78,5 előfizetés jutott. Bodnár Zsigmond, a T-Mobile vezérigazgató-helyettese az év végére 83-84 százalékos penetrációt prognosztizált a HVG-nek. Így aligha ismételheti meg tavalyi, 10 százalékos ügyfélkörbővítését a T-Mobile, legalábbis az éves jelentésben már azt jelzi, inkább az ügyfelek megtartására koncentrál, mintsem újak megszerzésére. Ez utóbbi egyébként tavaly új előfizetőnként 12 353 forint költséggel járt, ami a maroktelefonok céges ártámogatásának tulajdonítható.

Az egymás előfizetőinek elcsábításával próbálkozó mobilosok a mindenhonnan ömlő reklámokban egymás után hirdetik egységes percdíjú csomagjaikat. Néhány napja dobta piacra a Pannon azt, amelyben 30 forintos percdíjat hirdet valamennyi belföldi mobil- és vezetékes hívásért, a Vodafone úgynevezett Európa-tarifát vezetett be május 3-ától, amivel egységesen 25 forintos percdíjjal hívhatók a hazai és az uniós vezetékes, illetve Vodafone-számok. A Pannon pedig - ahogy ez a 9 milliárd forintos, listaáras hirdetési költéséből (amit a médiumok kedvezményei miatt fenntartásokkal kell kezelni) is látszik (lásd táblázatunkat) - mindent elkövet, hogy 35 százalékos piaci részesedését visszatornázza a tavaly év eleji 38 százalékra.

Mindeközben megállíthatatlannak tűnik a piacra utolsóként lépett Vodafone Rt. felfutása: a 2003. eleji 12,5 százalékról idén márciusra 17,3, a - hívásgyakoriságot jobban jellemző - kimenő percforgalom alapján pedig 22,6 százalékra növelte súlyát. A jelenlegi, 3,8 millió ügyféllel piacvezető cég sem akarja feladni első helyét, és már csak a Westelről T-Mobile-ra történő névváltása okán is óriási kampányba kezdett, "minden fegyvernemben" - ahogy Winkler János vezérigazgató-helyettes fogalmazott a múlt csütörtökön tartott sajtótájékoztatón. A továbbra is a Matáv érdekeltségében maradó, csupán a Deutsche Telekom mobilos cégének nevét átvevő társaság egyidejűleg csatlakozott a világ legnagyobb mobilszövetségéhez, a 230 millió ügyfelet magáénak mondható FreeMove-hoz, ami 21 országban jelenthet az eddiginél kedvezőbb árú távhívást, barangolást.

VITÉZ F. IBOLYA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Kalapáccsal verték össze a hongkongi tüntetések egyik vezetőjét

Kalapáccsal verték össze a hongkongi tüntetések egyik vezetőjét

A pszichológiailag biztonságos munkahelyeknek bátor vezetőkre van szükségük

A pszichológiailag biztonságos munkahelyeknek bátor vezetőkre van szükségük

Elegánsabb lesz az új Skoda Octavia

Elegánsabb lesz az új Skoda Octavia

Mit adhat a vállalati képzés?

Mit adhat a vállalati képzés?

Egyesülhet az eMag és az Edigital

Egyesülhet az eMag és az Edigital

Karácsony esélytelen – hirdeti még mindig a Századvég honlapja

Karácsony esélytelen – hirdeti még mindig a Századvég honlapja