Hiába ismételgeti a gazdasági tárca az M6-os sztrádatender értékelése óta, hogy a legolcsóbb ajánlatot tevő győzött, a viharok azóta sem csitulnak: az eljárást és a külföldi szereplőket a távozóban lévő miniszterelnök tévéinterjúja óta egyaránt a korrupció gyanúja kíséri.

Különleges szerepet vívott ki az utóbbi évek autópálya-botrányai sorában az Érd és Dunaújváros között megépítendő M6-os története. A sztráda immár elválaszthatatlanul hozzákapcsolódott a Medgyessy-kormány bukásához. Az M6-os körüli huzavona volt ugyanis állítólag az utolsó csepp a pohárban a miniszterelnök és a szabaddemokrata gazdasági miniszter, Csillag István között éppen az autópályák - az M7-es továbbépítése, az M5-ös kivásárlása - kapcsán már korábban elmérgesedett vitában.

Bár Csillag a legolcsóbb, a második helyezettnél 47 millió euróval alacsonyabb, a tervezésre, építésre, üzemeltetésre, fenntartásra és a finanszírozásra együttesen 505 millió eurós árajánlatot tett német Bilfinger-Berger GmbH, az osztrák Porr Infrastruktur GmbH és a szintén osztrák tulajdonú magyar leányvállalat, a Swietelsky Építő Kft. alkotta M6 Duna Autópálya Konzorcium (M6 DA) pályázatát nyilvánította győztesnek - a bírálóbizottság ezt 7:3 arányban szavazta meg -, mégis kitört a vihar. A HVG szabaddemokrata politikusoktól szerzett értesülése szerint Medgyessy már július 30-án, amikor a gazdasági miniszter előzetesen tájékoztatta őt döntéséről, rosszallását fejezte ki, és arra szólította fel Csillagot, gondolja át és mérlegelje újból az állam számára szerinte irreális kockázatot jelentő döntést. Ahogy a miniszterelnök augusztus 22-én, az MTV A szólás szabadsága című műsorában fogalmazott: "Nekem tényleg volt ebben a kérdésben egy véleményem..." Ezt azonban Csillag a jelek szerint a legcsekélyebb mértékben sem vette figyelembe: augusztus 12-én a koncessziós pályázat győztesének az M6 DA konzorciumot nevezte meg.

Pedig néhány aggályos elemet valóban tartalmazott a pályázat. A konzorcium, ha nem is egyértelműen megszövegezve, de megpróbálta az államra hárítani a feszes tempóból adódó rizikót. A mintegy 57 kilométer hosszú pályát ugyanis alig másfél év múlva, a 2006-os országgyűlési választások előtt, március 31-én át kell adni. Az ajánlattevő ezért az engedélyek, köztük a környezetvédelmi papírok megszerzésének felelősségét igyekezett az államra lőcsölni: azaz, ha az ezekre szánt, mindössze egy hónapos határidő nem teljesül, a csúszásból adódó többletköltségek az államkasszát terhelnék. Ami vélhetően azért is aggasztotta Medgyessyt - akit a bírálóbizottság kisebbségbe szorult tagjai, köztük Bodnár Zoltán, a Nemzeti Autópálya Rt. vezérigazgatója informáltak -, mivel az előre kalkulálhatatlan költségnövekedés bezavarhatna a következő év (vagy akár évek) központi költségvetésének tervezésébe. Márpedig a mostani, a magántőke és az állam együttműködésén alapuló beruházási formát egyebek közt éppen azért favorizálta a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) is, mivel az tehermentesíti a következő évek büdzséjét. Az M6-os esetében a jelzett együttműködés azt jelenti, hogy a pályázó építi meg és üzemelteti saját, pontosabban bankhitellel kiegészített forrásaiból a sztrádát, nem az állam. Utóbbi viszont átvállalja a nehezen megsaccolható forgalom kockázatát, a befektetőnek pedig - 22 esztendő alatt - előre rögzített, évi rendelkezésre állási díjat fizet, ez fedezi a költségeit és a hasznát. Ennek pontos összegét csak a koncessziós szerződés e héten várható aláírása után hozzák nyilvánosságra a felek.

Egy másik ellenvetés szerint a pályázó csupán egyetlen nagy felújítást kalkulált bele ajánlatába, ami a 22 éves üzemeltetés alatt elfogadhatatlan, hiszen az aszfalt elöregedése miatt átlagosan 8-12 évente illik ezt elvégezni. Összességében az M6 DA 23 milliárd forintot, a másik két pályázó 31,5, illetve 45,6 milliárd forintot tervezett be ilyen célra.

Noha az ajánlat kritikus pontjait Csillag István is érzékelte, döntésében mégis eltökélt volt. A HVG-nek a miniszter környezetéből származó információi szerint Csillag mindenekelőtt úgy vélte, politikailag vállalhatatlan bármelyik drágább ajánlat elfogadása. Különösen, ha a két másik konzorcium itthoni sztrádaépítő tagjait, a Strabag Rt.-t, a Betonút Rt.-t és az üzlethez közvetve kapcsolódó Hídépítő Rt.-t - ez utóbbi a pályázaton konzorciumi tagként szintén indult francia Vinci S.A. tulajdonában áll - napokkal korábban a Gazdasági Versenyhivatal az M7-es továbbépítése kapcsán kartellgyanú miatt további két társukkal együtt minden idők legnagyobb, összesen 7,2 milliárd forintos bírságával sújtotta (HVG, 2004. július 31.). Kétségkívül óriási lobbiharc folyt az M6-os körül, amelyben azonban az erőviszonyokat tekintve legkevésbé esélyesnek éppen az M6 DA tűnhetett. A harmadik helyezett, a 601 millió eurós ajánlattal előállt Euroinvest-TriGránit-Strabag-OTP- ASF-Agis konzorciumból a nagyvállalkozó Demján Sándor idén tavasszal már az M5-ös továbbépítéséért is pedálozott. A második helyezett, a Dunaújvárosig vezető sztrádáért 555 millió eurót kínáló, izraeli, francia cégek és a magyar Betonút Rt. alkotta konzorcium pedig a kiváló francia kapcsolatokkal rendelkező Medgyessy szimpátiáját élvezte. A konzorciumvezető Vinci S.A. bankja, a francia BNP Paribas magyar érdekeltségének, a BNP Paribas Magyarország Pénzügyi Tanácsadó Rt.-nek 1990-től 1994 októberéig igazgatósági elnöke volt Medgyessy, és a cég akkoriban - tanácsadóként - közreműködött a Hídépítő privatizációjában (amelynek jelenleg 96 százalékban egy Vinci-érdekeltség a tulajdonosa). Az M6 DA viszont "csupán" a Swietelsky igazgatójának, Tombor Sándornak a kapcsolati tőkéjére hagyatkozhatott, aki az Orbán-kormány idején a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium közigazgatási államtitkára volt.

A győztes konzorcium a HVG információi szerint némi deficitet is kénytelen volt lenyelni az üzlet reményében: a megajánlott ár hozzávetőleg 5 milliárd forint veszteséget jelent számára. A vitatott tender és Csillag döntésének mérlege a koncessziós szerződés szeptember elején várható aláírása után vonható meg - jegyezte meg Gaál Gyula, a GKM SZDSZ-es politikai államtitkára a HVG-nek. Ez az előzetes információk szerint a GKM szempontjából nem áll rosszul. A tárgyalások során az M6 DA ugyanis a vitatott részletekben sorra visszavonulót fújt: elfogadta, hogy az engedélyeket folyamatosan szerzi be - kivéve az állami kompetenciába tartozó kisajátításokat -, és drágítás nélkül "beírta" a második útfelújítást is. Gaál szerint ez utóbbi miatt korábban sem főtt a fejük: a tárca szigorú ellenőrzési rendszert vezet be, amelynek során büntetőpontokkal strigulázza a beruházó esetleges mulasztásait, és ezek között a pálya állapota, az aszfalt minősége is szerepel. Ha a büntetőpontok száma eléri a havi 11-et, a tárca - pontonként nem definiált összeggel - csökkenti az állam által a használatért fizetendő rendelkezésre állási díjat, és a szerződéstervezet szerint, végső esetben az ügylet felbontására is jogosult.

MINK MÁRIA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gazdaság

Olajozott gépezet

A híd- és a házépítés sajátos, bár nem teljesen meglepő módon fonódott össze a német Bilfinger Berger (BB) AG...

Erdőkertesi késelés: hazafelé vitték a rendőrök a támadót, amikor előkerült a kés

Erdőkertesi késelés: hazafelé vitték a rendőrök a támadót, amikor előkerült a kés

Öngyilkos lett egy férfi a szerb parlament lépcsőjén

Öngyilkos lett egy férfi a szerb parlament lépcsőjén

Nyomozás indult Angolában az országot kifosztó elnöklány után

Nyomozás indult Angolában az országot kifosztó elnöklány után

Kisfia gügyögéséből vágott össze egy AC/DC-dalt a kitartó apa – videó

Kisfia gügyögéséből vágott össze egy AC/DC-dalt a kitartó apa – videó

Koronavírus: már 620 megbetegedésről tudni, Hongkongban karanténokat állítottak fel

Koronavírus: már 620 megbetegedésről tudni, Hongkongban karanténokat állítottak fel

Závecz: Félmillió támogatót veszített a Fidesz

Závecz: Félmillió támogatót veszített a Fidesz