Tetszett a cikk?

Készpénz helyett számviteli csavarral rendezte a privatizáció finisébe érkezett Malév tőkehelyzetét az állami tulajdonos. Az évek óta lebegtetett probléma megoldására hirtelen mintegy 10 milliárd forint rejtett tartalékot talált a cégben a felkért vagyonértékelő.

Privatizációs eljárások kellős közepén meglehetősen szokatlan fejlemény, hogy az áruba bocsátott portéka a pályázatbeadás után hirtelen felértékelődjék. Márpedig ez történt a 99,95 százalékban az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) tulajdonában álló Magyar Légiközlekedési Rt.-vel (Malév), amelynek múlt heti rendkívüli közgyűlésén bejelentették, a független szakértő által elkészített új vagyonleltár alapján a cég saját tőkéje immár meghaladja a gazdasági társaságokról szóló törvényben előírt kötelező minimumot, azaz a jegyzett tőke kétharmadát. Sőt ez így is marad az idei év hátralevő részében - szögezi le a társaság közleménye a 2005-ös, előzetes üzleti tervére hivatkozva. Ez leginkább azt jelenti, hogy az idén sem számíthat semmiféle állami mankóra a Malév, és egyben válasz a kisrészvényesek békétlenkedésére.

A sajátos tőkerendezésre ugyanis azután kerítettek sort, hogy a cég tavaly szeptemberi közgyűlésén a kisrészvényesek egyike színvallásra kényszerítette a Malév-vezetést, és jegyzőkönyvbe került, hogy a 3,5 milliárd forint jegyzett tőkéjű társaság saját tőkéje 2004. június végére mínusz 873 millió forintra apadt, sőt tavaly év végére sem tervezték a törvényi minimum elérését. Legalábbis Kakuk László akkori megbízott vezérigazgató-helyettes a pénzügyi-gazdasági terv alapján az év végére csak "közel 50 százalékos" saját tőke-jegyzett tőke arányról beszélt. A negatív saját tőkéről természetesen tudott a cég könyvvizsgálója, a PricewaterhouseCoopers (PWC) Kft. is, a felelősségét firtató kérdésre azonban képviselője, Ágházi Gyula az ominózus közgyűlésen közölte: "Semmilyen jogszabály nem írja elő, hogy ebben az időpontban (június 30-án) nem lehet negatív." Ettől függetlenül felhívták erre a tulajdonosok figyelmét, hozzátéve: a könyvvizsgáló továbbra is elvárja, hogy a tulajdonos a vállalkozás folytatásának lehetőségét biztosítsa "egy tartós pénzügyi támogatás keretében". A Malév tőkehelyzetére jellemző, hogy évek óta ugyanezt a szöveget mellékeli a könyvvizsgáló az éves beszámolóhoz - még 2003 végén is ezt tette, amikor 7 milliárd forintos állami tőkeinjekciót kapott a légitársaság. A főtulajdonos ÁPV ennek ellenére nem lépett, sőt a korábban kormányhatározatban beígért további 3 milliárd forintos tőkeemeléstől is eltekintett.

Lényegében ehelyett kapott megbízást az American Appraisal Magyarország Vagyonértékelő Kft. (AA) új vagyonleltár készítésére. Amúgy egyáltalán nem kapkodta el az ÁPV a tőkerendezést, a Malév igazgatósága (it) pedig egyenesen fittyet hányt a gazdasági társaságokról szóló törvényre. E szerint ugyanis az it attól számítva, hogy tudomására jut a tőkehelyzet megrendülése, nyolc napon belül köteles közgyűlést összehívni a "szükséges intézkedések megtétele céljából". Ehhez képest a testület csak november 19-ére hívta össze a részvényeseket, akik december 17-én határoztak a vagyonértékeléses megoldásról. A sorok rendezésére a közgyűlés befejezését követően három hónapot ad a törvény, ezt már betartották, hiszen a múlt héten elfogadták a saját tőkét kikupáló új vagyonleltárt. Gönci János Malév-vezér kinevezésekor (HVG, 2005. február 19.) mintegy 30 milliárd forintra taksálta a Malév vagyonát, most az AA - a HVG értesülése szerint - 40 milliárd forint körüli leltárt állított össze. Ebből a repülőgépek átárazása hozta a legtöbbet, mintegy 3 milliárd forintot (a 29 tagú flotta nagy részét lízingeli a cég, a két széles törzsű Boeing-767-es és az egyenként 20 millió dollárért vett négy Bombardier van saját tulajdonában). A Malév megrendelése arra szólt, hogy a cég befektetett és forgóeszközeit piaci értéken mutassa ki az AA. "A magyar számviteli szabályok szerint amortizált eszközök nyilvántartási és piaci értéke eltérhet egymástól, átértékelési különbözet jöhet létre" - ennél többet nem kívánt elárulni Jakab Ágoston, az AA ügyvezetője a HVG-nek.

Nem új szereplő a történetben az AA, hiszen tavaly ősszel, a Malév első privatizációs próbálkozásakor egyszer már elvégezte a légitársaság vagyonértékelését nettó 14,5 millió forintért. Később annak aktualizálását is elnyerte 5 millióért. Az újabb megbízást az ÁPV azzal indokolta, hogy az első vagyonértékelés a Malév 2004-ben készült üzleti tervére épült, azóta viszont negatív hatások érték a cég működését, így romlott a pénzügyi helyzete és - sorolta az okokat az ÁPV - elmaradt például a kormányhatározatban ígért 3 milliárd forintos tőkejuttatás. "Ugyanazt a vagyontömeget, ugyanolyan módszerrel vettük figyelembe" - állította a HVG kérdésére Jakab Ágoston, mondván, az egymást követő vagyonértékelésekkor csak a fordulónap tért el egymástól.

A PWC nem kívánt nyilatkozni a HVG-nek arról, miért is nem jutott eszébe korábban e technikai manőver - leghamarabb az éves beszámoló auditálása alkalmával kell megvizsgálnia a Malév vagyoni helyzetét, beleértve az AA által feltárt tartalékokat. Más kérdés, mit szólnak a talált vagyonhoz a kisrészvényesek, akik most megkérdőjelezik azt, hogy 2003 végén a társaság részvényeinek névértékét - tőkevesztésre hivatkozva - századára csökkentették (HVG, 2003. december 20.). Legnagyobbat a 0,38 százalékos részesedésű XVIII. kerületi önkormányzat bukott, amely ráadásul nem jószántából lett Malév-tulajdonos, hanem földterületei ellenében kapott részvényeket az 1990-es évek elején.

Az új vagyonmérleg mindenesetre már nem befolyásolja a Malév másodszor is kiírt privatizációs pályázatára aspirálókat. Az ajánlatokat ugyanis február 28-áig beadták, s az ÁPV lapzártánk utánra ígért eredményhirdetést. A piacon makacsul tartja magát az a nézet, hogy az ÁPV csak ellenállhatatlan vételárajánlat esetén adná el a Malévet, ellenkező esetben jöhet a bő hónapja kinevezett Gönci-Hónig-páros stratégiája. A Malévre egyébiránt öten ajánlkoztak, köztük az első pályázatra 150 millió forintos vételárral jelentkező Aviation Solution International, egy ír csoport, amelynek magyarországi érdekeltsége a sármelléki repteret üzemeltető Cape Clear Aviation Repülőtérüzemeltető és Fejlesztő Kft. (HVG, 2004. október 9.), valamint az öt legnagyobb oroszországi légitársaság között számon tartott Krasznojarszkije Avialinyii (KAL) magánrészvényesei. Költő Magdolna lemondását a Malév it-tagságáról éppen azzal hozzák összefüggésbe, hogy meg nem erősített hírek szerint az egyik Malév-pályázó magyarországi cégében van tulajdonrésze. A vállalkozónak nem ez lenne az első próbálkozása, az előző fordulóban Sándor László nemrégiben lemondott elnök-vezérigazgató Malévre aspiráló menedzsmentcsapatában is felbukkant.

VITÉZ F. IBOLYA

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Kilencezer fölött a járvány áldozatainak száma Spanyolországban

Kilencezer fölött a járvány áldozatainak száma Spanyolországban

Nem áprilisi tréfa: Új, koronavírusos lájkgombon dolgozik a Facebook

Nem áprilisi tréfa: Új, koronavírusos lájkgombon dolgozik a Facebook

Kezdeményezik a Fidesz azonnali kizárását az Európai Néppártból

Kezdeményezik a Fidesz azonnali kizárását az Európai Néppártból