Bekeményített az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.

Bekeményített az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV): több mint 20 milliárd forintot követel a Széles Gábor érdekeltségébe tartozó MT-Liz Lízing Kft.-től annak sorozatos szerződésszegéseire hivatkozva. Az ÁPV, miután megelégelte, hogy a cég éveken át az orránál fogva vezette, a múlt héten a Fővárosi Bírósághoz fordult, és a székesfehérvári Ikarus Járműgyártó Rt. privatizációjára az MT-Liz Kft.-vel 1998-ban kötött szerződés semmissé nyilvánítását kérte, valamint a "létszámtartási kötelezettség megsértése" miatt a kamatokkal immár horribilissá növelt összegre is igényt tart. A Széles Gábor - aki a HVG megkeresésére nem reagált - fémjelezte társaság 1998 márciusában vette meg az ÁPV-től a buszgyár 53,9 százalékos részvénycsomagját (HVG, 1998. március 14.). A vevőnek nem kellett mélyen a zsebébe nyúlnia: mindössze 10 millió forintot fizetett a részesedésért, ám az alacsony vételár fejében a cég mintegy 8 milliárd forintos adósságának kifizetését vállalta, valamint azt, hogy három évig foglalkoztatja az Ikarusnál dolgozó 6259 főt. Az MT-Liz abba is belement, hogy ha ezt megszegi, büntetésként az egy főre jutó átlagos bérköltség ötszörösét fizeti a privatizációs szervezetnek. A létszám azonban már 1999 végére 3755 főre csökkent, így az MT-Liznek a szerződés szerint 5,3 milliárd forintot kellett volna leperkálnia. Fizetés helyett azonban Széles - az orosz piaci válságra, az Ikarus piacvesztésére hivatkozva - a szerződés módosítására vette rá 2000 februárjában az akkor Gansperger Gyula által vezetett ÁPV-t. Az új megállapodás szerint 2003 februárjáig a dolgozók száma nem csökkenhet 2800 fő alá, és további kedvezményként az Ikarus-vállalatcsoport valamennyi alkalmazottját figyelembe vehetik. Az ÁPV garanciaként az Ikarus egyik mátyásföldi, 2 milliárd forint értékű ingatlanára jegyeztetett be jelzálogot. Kiderült azonban, hogy a 2001-es "létszámjelentésbe" olyan cégek alkalmazottai is bekerültek, amelyek a szerződés idején nem tartoztak az Ikarus-csoporthoz. Az ÁPV kalkulációja szerint, miután az MT-Liz a módosított szerződést is megszegte, az 5,3 milliárd forintnyi büntetés kamataival együtt 2003-ra már 14 milliárd forintra duzzadt. Fizetés helyett azonban 2003 augusztusában újabb szerződésmódosításra került sor. A kötelező létszámot immár 1400 főre csökkentették, és Széles a 2 milliárd forintos jelzálog felszabadítását is kérte a szervezettől: az alku szerint az ingatlaneladásból befolyt pénzből, valamint saját forrásból 2003. december 31-éig visszavásárolja az általa 1999 végén olasz-francia befektetőknek eladott buszgyár részvényeit. Az indoklás szerint két legyet üthetne egy csapásra: bővíthetné az alkalmazottak számát, és újra magyar kézbe kerülhetne a hazai buszgyártás.

Az ÁPV ezt méltányolta, de szankcióként ezúttal azt kötötte ki, ha a cégnek 2004. december végéig nem sikerül legalább 50 százalékos részesedésre szert tennie, 200 millió forintot köteles befizetni a szervezet számlájára. Ebből sem lett semmi: a cégvásárlásra nem került sor, noha a mátyásföldi ingatlant 1,9 milliárd forintért a Széles-cég eladta, az ÁPV-nek egyetlen fillért sem utalt, az ÁPV inkasszóval csupán 386 ezer forintot tudott leemelni az MT-Liz számlájáról. Már csak hab a tortán, hogy mindezek után az MT-Liz Kft. beperelte az ÁPV-t, egyebek között arra hivatkozva, hogy a szervezet "belekényszerítette" őket a 2003. augusztusi szerződésmódosításba, ami miatt a társaságot - az ÁPV által előírt kötelezettségek teljesítése következtében - mintegy 60 millió forintos kár érte, sőt a megállapodás semmisségének kimondását is kérte a bíróságtól. Alighanem ez volt az utolsó csepp a pohárban, amitől az ÁPV is borított: ha az MT-Liz az egykori szerződés elemeit utólag vitatja, akkor az ÁPV álláspontja szerint az 1998-as adásvételi szerződés egésze sem érvényes.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gazdaság

Hungexpo-találgatások

A botrányos elemekkel tűzdelt Hungexpo-privatizáció utolsó felvonására is jutott fordulat. A szerződés aláírása előtt felmerült, hogy a nyertes konzorcium tagja, a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó TriGránit esetleg Tökölre költöztetné ki a vásárvárost.

Már a Z generációnak is van magyar kultfilmje

Már a Z generációnak is van magyar kultfilmje

Rájöttek a tudósok, miért alszanak egyre rosszabbul a fiatalok

Rájöttek a tudósok, miért alszanak egyre rosszabbul a fiatalok

Barcelona polgármestere párbeszédre szólított fel a katalán válság rendezésére

Barcelona polgármestere párbeszédre szólított fel a katalán válság rendezésére

Jankovics Marcell és Gyulai Líviusz életműdíjat kaptak

Jankovics Marcell és Gyulai Líviusz életműdíjat kaptak

Lenyugodna, relaxálna? Próbálja ki itt a színezést

Lenyugodna, relaxálna? Próbálja ki itt a színezést

Kiszivárgott egy tervezet, elveszíthetik a szaktanárok a közalkalmazotti státuszukat

Kiszivárgott egy tervezet, elveszíthetik a szaktanárok a közalkalmazotti státuszukat