Megsemmisítette a MÁV elővárosivasút-tenderének márciusban közzétett eredményét a Közbeszerzési Döntőbizottság. Az elmarasztalás fölveti az államvasutak két vezérigazgatójának felelősségét is, mivel mindketten személyesen vettek részt a hatvan vonat szállítására kiírt pályázat elbírálásában.

"Ne humorizáljon, komoly dologról van szó" - intette rendre a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) a MÁV jogi képviselőjét az április 19-én több mint kilenc órát igénybe vett tárgyalás során. Az ügy kétségkívül olyannyira komolyra fordult, hogy a KDB a Bombardier Transportation GmbH kérelmére május 3-án megsemmisítette a MÁV hatvan elővárosi villanyvonat beszerzésére kiírt pályázatának eredményét, és 10 millió forintos bírsággal sújtotta a vasúttársaságot. A mintegy 100 milliárd forintos üzlet késedelme önmagában is presztízsveszteség a MÁV számára, amelynek a személyszállításban az egyik fő stratégiai célja a budapesti elővárosi közlekedés javítása, az ebben érintett közel 160 darab, több mint harmincéves átlagéletkorú szerelvény fokozatos lecserélése.

Nem köthet tehát szerződést a MÁV a március 18-án nyertesnek hirdetett svájci Stadler Bussnang AG-vel. A KDB helyt adott a Bombardier kifogásának, miszerint a MÁV utólag változtatott a pontrendszeren, például a karbantartó bázis beruházási költségét a meghirdetettől eltérően értékelte. Szabálytalannak tartotta a KDB az egyébként számottevő árengedményt eredményező árlicitet is. A MÁV-nak a kifogásolt döntések helyett új eljárást kell lefolytatnia, amire közleménye szerint hajlandó is, s nem kíván fellebbezni. Beletörődik abba a Stadler is, bár konzorciális partnere, a Transelektro Közlekedési Rt. szerint "a KDB elutasította a Bombardier Stadler elleni vádjait". Ha az új fordulóban a Bombardier - amely a Bombardier MÁV Kft. 65 százalékát birtokolja - győzne, a cég a késői eredményhirdetés ellenére tavaszra ugyanúgy leszállítaná az első szerelvényeket, mint ahogy pályázatában eredetileg vállalta.

Az eljárási szabálytalanságok az előminősítéssel kezdődtek. A MÁV elfogadta a svájci cég dokumentumait, miszerint a pályázatot megelőző három év mindegyikében forgalma a kiírásban megkívánt 20 milliárd forint fölött volt, holott ennek ellenkezőjét akkoriban a Stadler honlapjáról is ellenőrizni lehetett (HVG, 2005. március 26.). Budapesti sajtótájékoztatóját követően, április közepén ezt az információt rögvest el is tüntette honlapjáról a Stadler Rail AG, a bussnangi cég anyavállalata, amely Peter Spuhler - svájci jobboldali néppárti parlamenti képviselő - 100 százalékos tulajdonában van. A Bombardier emellett azt is nehezményezte, hogy a MÁV a Stadler "bemondására" elhitte azt is, a svájciak által kínált, Flirt típusú szerelvények karbantartása 34 százalékkal olcsóbb, áramfogyasztása pedig 50 százalékkal kevesebb a kanadaiak által kifejlesztett Talento típusúakénál.

A mostani bajokat mintegy megsejtve néhány hete már a MÁV vezérkara is próbált távolságot tartani a Stadlertól. Az említett sajtótájékoztató után közleményben jelezte: csak most értesült róla, hogy a bussnangi Stadler-leány nem a saját, hanem a - nem pályázó - anyavállalat mérlegét adta be. Addigra már Ökrös Andrást, a MÁV pénzügyi vezérigazgató-helyettesét március 23-án - a Bombardier KDB-beadványának napján - a pályázat értékelését bíráló nyilatkozata miatt Mándoki Zoltán vezérigazgató elbocsátotta, mivel a szakember, úgymond, megszegte a cég kommunikációs szabályzatát. Pedig Ökrös alatt még alig melegedett meg az a szék, amely közel másfél évtizedig szolgálta elődjét, Benczédi Mihálynét. Jelenleg nincs is kinevezett pénzügyi vezérhelyettese az államvasútnak, amely - korántsem mellékesen - ismét a pénzügyi csőd szélén táncol; igazgatósága újabb 30 milliárd forintos likviditási hitel felvételéhez kíván állami garanciát szerezni. Ennek esélyeit azonban rontja, hogy a pénzügyminiszter tavaly november óta nem volt hajlandó ellenjegyezni a MÁV és az állam közötti szerződést, így az - noha a MÁV annak aláírását bejelentette - máig nem hatályos. A Pénzügyminisztérium szerint nem fogadható el a gazdasági tárca által jóváhagyott vasúti menetrend - az abban szereplő járatok közlekedtetése mintegy 100 milliárd forintos állami támogatást igényel.

Ugyancsak a "kommunikációs szabályzatot" sértette meg a januárban "közös megegyezéssel" eltávolított Vizsy Ferenc személyszállítási főigazgató, aki szeptemberben kikottyantotta a ma már köztudott tényt: a kis forgalmú állomások pénztárainak bezárását. Szintén januárban váltotta fel Udvari László elnököt a közlekedési tárca leköszönt politikai államtitkára, Gaál Gyula, aki egyúttal vezérigazgatói címet is kapott. E státust egyébként a hatáskörök tisztázatlansága miatt csak másodszori nekifutásra jegyezte be a cégbíróság.

A tenderbírálatban mindkét vezérigazgató részt vállalt. Mándoki egyedül írta alá a Siemens kizárásáról szóló döntést, Gaál pedig maga ismertette a hétfőn hatályon kívül helyezett eredményt. A két első embernek nem csak a tender kudarcát kell most megmagyaráznia: Gaált nemrég arra szólította fel a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékes helyettes államtitkára, hogy szüntesse meg a vasúti teherfuvarozás EU által is előírt liberalizációjával ellentétes MÁV-intézkedéseket. E felszólításnak eddig nem volt foganatja, sőt a vezérkar ellenállása miatt Antal Dániel miniszteri biztos a mai napig nem állíthatta fel a MÁV-on belüli munkaszervezetét. Ha egy magánvasút belföldi fuvarral próbálkozik, Antal személyes közreműködésével is csak késve jut célba.

SZABÓ GÁBOR

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Kubica otthagyja a Williamset

Kubica otthagyja a Williamset

Megszólalt Amerika: valódiak a furcsa repülő tárgyról készült videók

Megszólalt Amerika: valódiak a furcsa repülő tárgyról készült videók

Külföldről is figyelik az Orbán-család IT-terjeszkedését, ami a választásra is hatással lehet

Külföldről is figyelik az Orbán-család IT-terjeszkedését, ami a választásra is hatással lehet

Távozik a genovai viaduktot üzemeltető cég vezetője

Távozik a genovai viaduktot üzemeltető cég vezetője

Nem egy VW, nem egy Ford, a hollandoknál már a Tesla Model 3 vezeti a piacot

Nem egy VW, nem egy Ford, a hollandoknál már a Tesla Model 3 vezeti a piacot

Weber: Tisztességes értékelésre van szükség Trócsányi esetében

Weber: Tisztességes értékelésre van szükség Trócsányi esetében