Tetszett a cikk?

Súlyos jogsértést megállapítva a Közbeszerzési Döntőbizottság elmarasztalta a Volánbusz Rt.-t, mert versenyeztetés nélkül bízta meg a Hídépítő Rt.-t a népligeti buszpályaudvar kiegészítő munkálataival. A négy éve indult beruházás eddig több mint 3,5 milliárd forintba került.

A népligeti buszpályaudvar tervezői nem értenek a focihoz. A mérnökök ugyanis olyan épületet álmodtak meg a Fradi-pályával szemben, amelynek alumíniumelemeihez valóban illik ugyan a kékes megvilágítás, ám az esti fényekben ez lilásba megy át, ami az ősi újpesti riválisra emlékezteti a szurkolókat. Egy bennfentes szerint legfeljebb ez kérhető számon a buszpályaudvart tervező A&D Építészeti és Design Stúdió Kft.-n, holott a 2005. április 4-ei Közbeszerzési Értesítőben megjelent hirdetményében a Volánbusz Rt. arra utal, hogy a mérnökök más hibát is elkövettek. Eszerint "a tervek és a valóság közötti állapot eltérése olyan mértékű" volt, hogy a pályaudvar 2004 őszén elkezdett bővítése az újabb munkák megrendelése nélkül nem volna teljesíthető. Ezt a 180 millió forintos megbízást a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásban ugyanaz a Hídépítő Rt. kapta meg, amely már a pályaudvar építésének kezdetekor hozzájutott a munkához.

A népligeti buszterminál kivitelezésére az első, kétfordulós pályázatot még 2001-ben hirdette meg a Volán-társaságok tulajdonosa, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV), miután az Orbán-kormány úgy döntött, hogy az Erzsébet téri buszpályaudvarnak ki kell költöznie a Belvárosból (HVG, 2001. július 14.). Az eredményes pályázat ellenére azonban 2001 őszén csak akkor kezdődött meg az építkezés, amikorra a befejezését eredetileg tervezték. A késlekedés okáról az ÁPV 2001-es költségvetését vizsgáló Állami Számvevőszék (ÁSZ) mindössze annyit állapított meg, hogy "a szerződési feltételek egyeztetése során nehézségek adódtak". Így az állam által a buszpályaudvar megvalósítására létrehozott egyszemélyes társaság, a Népliget Autóbusz-pályaudvar Ingatlanberuházó és Hasznosító Kft. szakított a legkedvezőbb árajánlatot adó Magyar Építő Rt.-vel, és a pályázat második helyezettjével, a mindössze 1 százalékkal drágább ajánlatot tevő Hídépítő Rt.-vel kötötte meg a kivitelezési vállalkozói szerződést.

Az egyezkedés miatti veszteséget 2001 szeptemberében az ÁPV előrehozott pénzátutalással próbálta meg behozni. Ezzel azonban megsértette a költségvetési törvényben rögzített döntési hatásköri szabályokat, hiszen az első 1 milliárd forintot már a pénz odaítéléséről szóló kormányhatározat előtt kifizette a Népliget Kft.-nek - állapította meg 2002 szeptemberében az ÁSZ. A 2001 októberében hozott kormányhatározat egyébként eredetileg 2 milliárd 360 millió forintot ítélt meg a pályaudvar megvalósítására, ám ez az összeg a határozat 2002. decemberi módosítása során minden további indoklás nélkül 2 milliárd 975 millió forintra nőtt. A HVG szerette volna megtudni az állami vagyonkezelőtől, milyen jogcímeken és összességében mennyit fordítottak a népligeti beruházásra, ám az ÁPV-nél két hét alatt sem válaszoltak a kérdésre.

A cégadatokból az olvasható ki, hogy a megvalósításra létrehozott egyszemélyes társaság, a 250 millió forinttal indult Népliget Kft. 2003. szeptember 15-én 3 milliárd 225 millió forint jegyzett tőkével olvadt be a Volánbusz Közlekedési Rt.-be. Utóbbi 2003-as beszámolójából az is kiderül, hogy a népligeti épület 3 milliárd 121 millióval növelte a társaság tulajdonában lévő ingatlanok nettó értékét. A Népliget Kft. zárómérlegében szereplő, csaknem 161 millió forintos negatív eredménytartalék ugyanakkor csökkentette a Volánbusz Rt. saját tőkéjét; az ő kötelezettségévé vált a kft által korábban felvett, de még vissza nem fizetett 215 millió forintos tulajdonosi kölcsön is. Az építkezés befejezése mindenesetre több hónapot késett, és 2002 márciusában épp csak becsatlakozott a választások előtt szokásos átadási ünnepségekbe.

A történet itt akár véget is érhetne, ám alig telt el két év, s a népligeti buszpályaudvarról kiderült, megérett az átalakításra, bővítésre. Mint később bebizonyosodott, az épület statikailag már azzal felélte tartalékait, hogy elhelyeztek rajta egy tetőreklámot (igaz, a meglehetősen nagy, csaknem 75 négyzetméteres, vagyis jó pénzért értékesíthető reklámfelület kialakítását a Volánbusz Rt. utólag találta ki). Az átalakításra kiírt pályázaton ezúttal is a Hídépítő Rt. nyert - a 2004. szeptember 22-ei Közbeszerzési Értesítő tanúsága szerint a legkedvezőbb árajánlattal. Az újabb 527 millió forintból azonban nem azt a hiányosságot próbálták meg kiküszöbölni, ami miatt sokat bírálták a létesítményt - vagyis hogy nincsen elég parkolóhely sem a buszoknak, sem a taxiknak. A Dunántúlról szállító Alba Volán járatai például gyakran már a kora délelőtti órákban megérkeznek Budapestre, a visszaút viszont csak délután esedékes. Elegendő parkoló híján a sofőrök sokszor csak kilométerekkel távolabb tudnak parkolni. Nemegyszer kénytelenek elmenni akár a Felvonulási térig is, ami pazarlás mind a gázolajjal, mind a munkaerővel. A tér szűkössége a forgalmat is zavarja: a zsúfoltság miatt a járatokat sokszor az indulás előtt néhány perccel helyezik át egyik kocsiállásból a másikba. A Volánbusz Rt. vezérigazgatója, Pekli Ferenc e panaszokra azzal reagált a HVG-nek, hogy "ennek a beruházásnak nem lehetett feladata a buszparkolási helyzet megoldása, illetve a taxidroszt megvalósítása".

A parkolási gondok megoldása helyett az újabb építkezés keretében a cégközpontot költöztették át az angyalföldi Szabolcs utcából a Népligetbe, amivel a cég szerint évente 220 millió forintot lehet megtakarítani. Három évvel korábban az állami megrendelő pénzhiányra hivatkozva még visszautasította a költözés ötletét, pedig az egy ütemben megvalósított nagyobb épület általában olcsóbb, mint az utólagos bővítgetés. És épp itt, a bővítgetésnél ütköztek ki az újabb problémák: a közművek helyenként nem ott voltak, ahol a bővítési terv jelezte, vagy olykor a kivitelezők más, drágább anyagot használtak fel, mint ami az eredeti kiírásban szerepelt. A Volánbusz Rt. vezérigazgatója azonban ezen nem lepődött meg. "Egy ilyen nagymértékű beruházás során szinte elkerülhetetlen, hogy különböző, be nem tervezett munkák igénye is felmerüljön" - mondta a HVG-nek.

Nem is a tervezőkön kérte számon az újabb költségeket a Volánbusz, hanem inkább az idei év elején meghívta a Hídépítőt egy újabb fordulóra. A cég a pótlólagosan elvégzendő feladatokat 180 millió forintért vállalta, ami a bővítés eredeti, mintegy félmilliárdos költségvetésének több mint 30 százaléka. Az őszi közbeszerzésen alulmaradt versenytárs, a Bayer-Center Építőipari Kft. vállalkozási igazgatója, Németh Tamás erre lakonikusan csak annyit mondott, hogy már megint a szokásos történet, "elviszik bagó áron a pályázatot, és utána kitalálják, hogy még volna itt munka". A Hídépítőnél ugyanakkor azt mondják: nem szükséges botrányt szagolni ott, ahol nincs. Részletekbe azonban nem bocsátkoztak, mert egy korábbi megegyezés szerint nyilatkozatra csak a Volánbusznak van joga. Csakhogy annak - a HVG információi szerint - az építkezés harmadik ütemében már nem is volt érdemi választási lehetősége, a Hídépítő Rt. ugyanis nem vállalta volna a garanciát a korábbi beruházásra, ha nem ő végzi az utólag megrendelt munkálatokat.

Mindezek alapján nem meglepő, hogy az új ajánlattételi felhívás a Közbeszerzési Döntőbizottság érdeklődését is felkeltette, és 2005. május 4-ei határozatában a testület súlyos jogsértést állapított meg. Eszerint a Volánbusz Rt. jogtalanul zárt ki a versenyből pályázókat, amikor meghívásos alapon kizárólag a Hídépítő Rt.-vel tárgyalt. A biztosokat tehát nem győzte meg az az érv, hogy a tervek eltértek a valóságtól. A beruházás előkészítése ugyanis az ajánlatkérő felelőssége, vagyis "nem hivatkozhat arra alappal, hogy a tervező számára elégtelen" dokumentációt készített. A Volánbusz Rt. változatlanul fenntartja, hogy törvényesen járt el, de a peres eljárások esetleges elhúzódása miatt nem látja értelmét a fellebbezésnek. Így az egyelőre buszparkoló nélkül megépített népligeti pályaudvar több mint 3,5 milliárd forintos költségvetéséhez most már egy blamázs és egy 5 millió forintos bírság is hozzáadódik.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
77 koronavírusos beteg hunyt el

77 koronavírusos beteg hunyt el

Karácsony a vakcinák iránti bizalmat hiányolja az átoltottság növeléséhez

Karácsony a vakcinák iránti bizalmat hiányolja az átoltottság növeléséhez

A GM egymillió kanadai dollárból fogna a furgon gyártásába, amivel forradalmasítanák a fuvarozást

A GM egymillió kanadai dollárból fogna a furgon gyártásába, amivel forradalmasítanák a fuvarozást