Minisztériumi bizottság vizsgálja, milyen okok miatt vált ünneprontóvá szeptember végén Eszterházán Schiff András koncertje. A tét nagy: akit elmarasztalnak, aligha rúghat labdába a 2009-es Haydn-bicentenárium rendezvényein.

Állóháborúvá fajult a mind ez idáig lappangó konfliktus a fertődi Esterházy-kastély kezelője, a Műemlékek Állami Gondnoksága (MÁG) és a kastélyban tíz éve Haydn-hangversenyeket, rangos fesztiválokat rendező Strém Koncert Kulturális és Szolgáltató Kft. között. A felek Bozóki András kulturális minisztertől várják a döntést, ki kap lehetőséget Eszterházán a Haydn-örökség ápolására, a felélesztett zenei hagyományok folytatására és mindenekelőtt a 2009-re, Haydn halálának kétszáz éves évfordulójára tervezett nagyszabású - állami - rendezvénysorozat megkomponálására. Ez utóbbi kulturális programjaira a MÁG becslése szerint legalább 250-300 millió forint jut majd.

A kis híján botrányba fulladt szeptember végi, Schiff András és barátai címmel megrendezett Haydn-fesztiválon már a közönség előtt is nyilvánvalóvá vált, hogy valami nincs rendben Eszterházán. A nemzetközi hírű esemény megszervezését Strém Kálmán ügyvezető igazgató már tavaly ősszel megkezdte, s közel kétszáz bérletet adott el, ebből csaknem százat Londonban. Az előadás napján azonban a MÁG képviselője kijelentette, hogy a restaurálás alatt álló díszteremben statikai okok miatt csupán száz szék helyezhető el, ezért a többit kihordatta a helyiségből. A hoppon maradt bérlettulajdonosokat a szomszédos teremben helyezték el. A kínos helyzetet Schiff és művész barátai úgy mentették meg, hogy a díszteremből kiszorult vendégek kárpótlására egy nézőtéri helycsere után külön ráadást játszottak.

A MÁG szerint a felelősség a szervezőt terheli, mivel vele már tavasszal ismertették az akkor elkészült statikai szakvéleményt, amely valóban tartalmazza, hogy a teremben a zenekari tagokkal együtt száznál többen nem tartózkodhatnak. A MÁG-ot igazgató Csány Éva szerint Strém alighanem velük akarta elvitetni a balhét: a kft-nek ugyanis az idén kellett (a költségvetési források zárolása miatt) első ízben kizárólag saját kockázatára, állami támogatás nélkül megrendeznie a fesztivált, így veszteségét a jegyeladás maximalizálásával próbálta csökkenteni. Ezzel szemben Strém azt állítja, hogy amikor - egy évvel korábban - megállapodott a művészekkel és a londoni jegyirodákkal, már tisztában volt vele, hogy a rendezvényekre mintegy 1 millió forintot ráfizet, ám ezt vállalta. A statikai okok miatt korlátozott nézőszámról azonban az előadás napjáig nem kapott pontos tájékoztatást. Márpedig kisebb közönség esetén a korábban kalkuláltnál többszörösen nagyobb lett volna a várható veszteség, ez esetben tehát inkább le is mondta volna a rendezvényt. A koncert után két tucat művész és politikus - köztük Kertész Imre, Esterházy Péter, Vitányi Iván - nyílt levélben kérte a hivatal "ünneprontónak" titulált viselkedése tisztázását, és ugyanezt indítványozta Bozókinál Strém is. A vizsgálatot a tárca, független szakértők bevonásával, a napokban meg is kezdi, és annak eredménye vélhetően hatással lesz a MÁG jövőbeni szerepvállalására a zenei rendezvényeknél - mondta a HVG-nek Vörös Miklós, a kulturális minisztérium főtanácsadója.

A MÁG 2001-ben jutott birtokon belülre Eszterházán, amikor egy kormányhatározattal a kezelésébe került az Esterházy-kastély (ezt megelőzően a Soproni Egyetem felügyelte a műemléket). A hivatal alapító okirata szerint a műemlékvédelmen és a helyreállításon kívül a kormány a kastély vagyonkezelését, működtetését, valamint kulturális programok szervezését is a MÁG-ra ruházta. Csakhogy ez utóbbi "belebotlott" az 1995 óta civil kezdeményezésre beindult zenei rendezvényekbe, Haydn-fesztiválokba. Malina János, az 1996-ban a Haydn-örökség ápolására szerveződött Magyar Haydn Társaság elnöke - egyébként idén májusig a MÁG munkatársa - szerint a műemlékhivatal egyre inkább riválist látott a "civilekben", akik viszont sikert sikerre halmoztak. A Haydn Eszterházán nevezetű fesztivállal kiérdemelték a felvételt az Európai Fesztiválszövetségbe, a BBC rádióműsora élőben közvetítette a 2003-as sorozat záró hangversenyét, és a koncerteken neves művészek léptek fel: Schiff Andráson kívül például Nicholas McGegan, Sergiu Luca, Frans Brüggen, az Academy of Ancient Music.

A MÁG azzal kontrázott, hogy 2004-ben lemondta a nyári Haydn-hangversenysorozatot, és helyette - a nagyobb látogatottságra hivatkozva - az Experidance táncszínháztól rendelte meg a Tündérvilág című produkciót. De vita folyt az állami támogatásról is: a kulturális tárca évi 40-50 millió forinttal támogatta a rendezvényeket, amelyek 60-70 millió forintos költségét pályázatokon elnyert összegek egészítették ki. Tavaly azonban a tárca összevonta az egyes jogcímeket, és 50 millió forintos keretet folyósított a MÁG-nak, amihez Schneider Márta helyettes államtitkár egy levelet is mellékelt, miszerint ezt az összeget a Haydn-rendezvényekre kell fordítani. A MÁG-nál viszont ezt úgy értelmezték, hogy a támogatás nem kizárólag a Strém Kft.-nek és a Haydn Társaságnak jár, és mintegy 30 millió forint körüli összegért rendeltek rendezvényeket a kft-től.

A tét most már a 2009-es Haydn-bicentenárium megünneplése. A Haydn Társaság úgy véli, e rendezvénysorozat koncepciójának kimunkálása messze túlnő egy - Malina szavaival élve - "műemlékes" szakmai kör kompetenciáján. Szerinte ehhez önálló kulturális kht-t kellene létrehozni, amely a rekonstrukciót - például az egykori operaház, a muzsikaház felújítását, a marionettszínház helyreállítását - összehangolja a zenei programokkal (véleményét bővebben a HVG 2005. október 29-ei számában fejtette ki.). A MÁG-nál viszont azt vallják, hogy a koncepció kialakítását a vagyonkezeléssel együtt rájuk bízták, és egyébként sem volna szerencsés, ha úgymond egy szűk "zenei lobbi" kisajátítaná a rendezvényt. Csány Éva szerint a MÁG szintén Haydn zenei örökségét helyezné előtérbe, de az Eszterháza-program ennél több, magában foglalna irodalmi, képzőművészeti kitekintést, kiállítások rendezését, kiadványok megjelentetését, valamint az Esterházy család bemutatását. Mindezt pedig szélesebb közönség, és nem a Haydn Társaság tervezte szűkebb kör számára kell elérhetővé tenni.

A zenei szakma a jelek szerint ezzel nem ért egyet: tavaly júniusban több neves művész - köztük Eötvös Péter, Fischer Ádám, Kocsis Zoltán, Kurtág György, Schiff András, valamint Somfai László Haydn-kutató akadémikus - levélben javasolta Hiller István akkori kulturális miniszternek egy szakmai bizottság felállítását, amely kialakítaná az Eszterháza-programot, és közreműködne a Haydn-évforduló megvalósításában is. Csengery Adrienne, a Magyar Zenei Tanács elnöke - mint a HVG-nek megjegyezte - idén augusztusban újabb levélben próbált ráerősíteni a szakmai szempontok érvényesítésére.

A miniszter kérésére a kulturális tárca munkatársai tavaly decemberben egyeztetésre hívták meg a feleket, amelyen kiderült, hogy a MÁG-nak a jeles alkalomra nincs kész koncepciója. A megbeszélésen a Haydn Társaságot képviselő Dávid Ferenc művészettörténész szerint a műemlékhivatal igencsak zokon vette, hogy az akkor még MÁG-os Malina "eláztatta" a hivatalt a minisztérium előtt, mi több, Dávid és Malina kétségbe vonták a MÁG kellő szellemi kapacitását is. A MÁG és Malina útjai rövidesen szétváltak, majd a MÁG és a Strém Kft. a 2004-es évre vonatkozóan elszámolási vitába bonyolódott.

A MÁG az idei év elején gyorsított; a szűkös apanázsból élő hivatal - amely 28 műemléket gondoz, és összesen évi mintegy 300 millió forintból gazdálkodik - márciusban Eszterháza-Haydneum címmel milliárdos revitalizációs projektet dolgozott ki, amelynek zenei blokkjában a Haydn-fesztiválokkal kivívott hírnévre alapoz ugyan, ám említést sem tesz a Strém Kft. és a Haydn Társaság által rendezett fesztiválokról. A MÁG-ot felügyelő Kulturális Örökség Hivatala pedig novemberben emlékbizottságot tervez felállítani (HVG, 2005. november 5.).

Egy-két baki azonban ezúttal is becsúszott: a bizottságban közreműködőkről kiadott listán például Somfai is szerepel, csakhogy - a HVG biztos forrásból származó értesülése szerint - előzetes egyeztetés nélkül. A Haydn-bicentenáriumra felpörgetett rekonstrukciós program 2009-ig 7,2 milliárd forintos ráfordítással kalkulál, amiből 1,2 milliárd forintot uniós pályázatokból teremtenének elő. Kulturális célokra a már említett 200-300 millió forintot hasítaná ki a MÁG. A tervezet egyelőre a kulturális minisztériumnál parkol. Mint Vörös Miklós a HVG-nek elmondta: a miniszter csak a vizsgálóbizottság jelentése után foglal állást arról, milyen koncepció alapján és milyen intézményi formában kívánja megvalósítani a Haydn-évfordulót. Valószínűleg azonban - tette hozzá dodonai módon Vörös - nem fognak szakítani az ilyen típusú rendezvények "központi jellegű megszervezésének hagyományával".

MINK MÁRIA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Elment Elton John hangja, félbe kellett szakítania a koncertjét

Elment Elton John hangja, félbe kellett szakítania a koncertjét

Koronavírus: újabb országban halt meg olyan beteg, aki nem is járt Kínában

Koronavírus: újabb országban halt meg olyan beteg, aki nem is járt Kínában

Nagyapjuk légfegyverével lőtte meg testvérét egy 15 éves lány

Nagyapjuk légfegyverével lőtte meg testvérét egy 15 éves lány

Felszólítottak a Brexit miatt egy 101 éves férfit, hogy a szüleivel igazolja magát

Felszólítottak a Brexit miatt egy 101 éves férfit, hogy a szüleivel igazolja magát

A szlovákokét leelőzheti a magyar házasodási kedv, a románokét utolérni még nincs esélyünk

A szlovákokét leelőzheti a magyar házasodási kedv, a románokét utolérni még nincs esélyünk

Megkezdték az amerikaiak kimentését az karanténba zárt óceánjáróról

Megkezdték az amerikaiak kimentését az karanténba zárt óceánjáróról