Tetszett a cikk?

Levajazott tenderrel nyerte el a Man a Miskolci Városi Közlekedési Rt. mintegy 2,5 milliárd forint értékű autóbusz-beszerzési pályázatát - vélekednek a város ellenzéki politikusai, valamint a tendergyőztes cég versenytársai.

"Mindenki ilyen helyzetről álmodik, aki eladni szeretne" - jegyezte meg nemrégiben a miskolci közgyűlésben Tavaszi Zsolt (Fidesz-MPSZ) ellenzéki önkormányzati képviselő a város autóbusz-beszerzése kapcsán. Az önkormányzati tulajdonú Miskolc Városi Közlekedési Rt. (MVK) honlapján ugyanakkor az olvasható, hogy a cég "sikeresen levezényelte" a tendert, amelynek alapján az elkövetkező években 10 millió euró (mintegy 2,5 milliárd forint) értékben legkevesebb 35 darab alacsony padlós, úgynevezett szóló és csuklós autóbuszt vásárol. A további beszerzések - mint az MVK-nál a HVG-t tájékoztatták - a város "pénzügyi helyzetének függvényében alakulnak". A dolog szépséghibája, hogy a reménybeli szállítók árversenye elmaradt; csupán egyetlen cég pályázott, az osztrák érdekeltségű Man Kamion- és Buszkereskedelmi Kft., amely győztesként három járművet szállít december közepéig - amelyeken a karbantartók és a sofőrök gyakorlatozhatnak -, a többit pedig jövő februárig adja át. Az MVK-nak 2008 végéig opciója van további 25 csuklós és harminc szóló Man busz megvásárlására is.

Az már a tender meghirdetése előtt elterjedt, hogy Miskolcon testre szabott feltételeket fogalmaznak meg. A kételyeket csak fokozta, hogy a májusban nyugdíjba vonult Szilágyi István távoztával az önkormányzatot irányító MSZP-SZDSZ-koalíció a Miskolcon teljesen ismeretlen, Budapestről érkező Börzsei Tibort választotta a közlekedési vállalat élére, aki korábban egy, a buszgyártásban érdekelt kisebb cégnél dolgozott. Börzsei első feladata éppen a buszbeszerzés volt, amelyre a 2005. június 22-ei határidőre több multinacionális buszgyártó magyarországi leányvállalata bejelentkezett. Szándéknyilatkozatot nyújtott be a Man mellett a Mercedes képviselője, az EvoBus Hungária Kft. és a Prim Vol Trade Kft., amely a Solaris Bus & Coach Sp. z.o.o. magyarországi vezérképviselete. A Volvo Hungária Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. nem pályázott, de feszült figyelemmel követte a fejleményeket. Az első pályázati kiírásból úgy tűnt, az MVK biztosra akar menni: aki Miskolcon nyerni szeretett volna, az csak Euro 4-es környezetvédelmi besorolású motorral felszerelt busszal indulhatott. Mivel ekkor csak a Mannak volt ilyen, szériában gyártott járműve, a többiek azonnal jelezték, hogy ez európai viszonylatban is példátlan feltétel. Az MVK Rt. elismerte, hogy hibázott, és a kiírást Euro 3-asra módosította.

Ennek ellenére a Man egyedül pályázott - és persze nyert is. A Volvo a Közbeszerzési Tanács (kbt) döntőbizottságához fordult panasszal, a pályázat beadásának időpontjával kapcsolatos bizonytalanságokra, valamint a gyorsított eljárás indokolatlanságára hivatkozva újbóli kiírást kért. Beadványában szerepelt: a kbt vizsgálja ki, hogy az MVK olyan, "a szerződés teljesítéséhez ténylegesen nem szükséges, túlzott feltételeket támasztott, amelynek a közbeszerzési eljárás piacán részt vevők között előreláthatólag csak egyetlen cég felel meg". A döntőbizottság a Volvo beadványát nem találta megalapozottnak. De gyanúsnak ítélhették az ügyet a Mercedesnél is. Nagy István értékesítési igazgató mindenesetre azzal indokolta a HVG-nek, hogy korábbi terveikkel szemben miért nem pályáztak: "Kár erőlködni, ha látszik, hogy valaki ennyire ragaszkodik egy márkához."

Homogén járműpark kialakításának az igényével érvelt a HVG-nek Csordás Mihály, a miskolci közgyűlés közbeszerzési bizottságának elnöke. "Az MVK Rt. járműállománya hatvan Man buszból, illetve Ikarusokból áll. Utóbbiak selejtezésre várnak" - mondta. Csordás szerint "a törvényesség határán belül" döntött az MVK menedzsmentje a Man mellett. Azt azért fontosnak tartotta hozzátenni, hogy az általa vezetett közbeszerzési bizottságnak semmi köze nincs az eredményhez, miután a városi cég önállóan intézheti a beszerzéseit.

Az érdeklődők a mai napig vitatják a közlekedési vállalat értékelési szempontjait. A kiírás szerint alkalmatlan az a jelentkező, amely az elmúlt három év bármelyikében 1,5 milliárd forintnál kevesebb nettó árbevételt produkált buszeladásból, számláján harminc napot meghaladó tartozás volt, mérleg szerinti eredménye akár egyetlen alkalommal is negatívba csúszott, vagy saját tőkéje a jegyzett tőkéje alá zuhant. Börzsei korábban azt nyilatkozta, szó sincs "szőrözésről, szándékos kiszorítósdiról": ilyen tételű vásárlásnál szükség van arra, hogy évek múlva is meg lehessen találni az eladót, érvényesíteni lehessen vele szemben az esetleges garanciális igényeket.

Másként vélekedik Tavaszi Zsolt, aki nemrégiben a képviselő-testület ülésén interpellált buszügyben s aki - kérése ellenére - a mai napig nem kapott betekintést a dokumentumokba. "A buszokat előállító Neoplan céget csak nemrégiben vásárolta fel a Man, így a hasonlóság a régi és az új buszok között csak a hűtőmaszkon lévő embléma lesz" - magyarázta, miért sántít szerinte az az érvelés, hogy a miskolci buszflotta idővel csupán egyféle típusból fog majd állni.

PUSZTAI LÁSZLÓ

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Kilép a Fideszből a rendőröket szidalmazó politikus

Kilép a Fideszből a rendőröket szidalmazó politikus

Új Game Boyt küldött egy 95 éves nagymamának a Nintendo, mert az övé elromlott

Új Game Boyt küldött egy 95 éves nagymamának a Nintendo, mert az övé elromlott

A kilenc évvel ezelőtti Való Világért kapott bírságot az RTL Klub

A kilenc évvel ezelőtti Való Világért kapott bírságot az RTL Klub