A helyi lakosok nyomására visszavonta a kispesti Méta utca menti, 16 hektáros építési területre vonatkozó, a...

A helyi lakosok nyomására visszavonta a kispesti Méta utca menti, 16 hektáros építési területre vonatkozó, a fővároshoz röpke négy hónappal ezelőtt benyújtott övezetátsorolási kérelmét a XIX. kerületi önkormányzat képviselő-testülete múlt csütörtöki ülésén. Így egyelőre nem épülhet négyemeletes épületekből álló, 1200 lakásos lakópark a jelenleg lerobbant raktáraknak és üzleteknek otthont adó Méta Centrum - korábban Gyáli Mezőgazdasági Szövetkezet - területén. A hatályos - úgynevezett L4-es, azaz kertvárosias - övezeti besorolás alapján ugyanis csak földszintes-tetőteres sorházakat húzhat fel az építtető a családi házas városrész szomszédságában. Pedig Steinerné Török Katalin polgármester szerint Kispestnek fölöttébb jól jönne a lakosság számbeli - nagyjából ötezres - gyarapodása, mert ez együtt jár a költségvetési normatívák arányos növekedésével. A kerület népessége pedig az elmúlt tíz évben 81 ezerről 61 ezerre csökkent.

"Mindig figyelembe vesszük a lakosság érdekeit" - indokolta a kérelem visszavonását a testületi ülésen a szocialista polgármester. Csakhogy azt már nem kötötte az ott hívatlanul megjelent tucatnyi, a döntésért láthatóan hálás kertvárosi telektulajdonos orrára, hogy az önkormányzat nagylelkű gesztusának valójában semmi jelentősége nincs. Kielégítő közmű- és úthálózat hiányában ugyanis a főváros amúgy sem bólintana rá az övezetátsorolási kérelemre, a telektulajdonos-befektető SBI Logisztika Kft.-nek pedig esze ágában sincs beszállni az infrastruktúra kiépítésébe.

A Méta utca-Gyáli-patak-Temesvár utca-Udvarhely utca-Zombor utca által határolt területet a főváros 1998-ban minősítette át mezőgazdasági területből lakóövezetté. Az akkori, jobboldali vezetésű kispesti önkormányzat pedig ennek megfelelően javította át a besorolást a kerületi szabályozási tervben - 2002-ben. Ekkor a terület gazdája még Nagy Tamás, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége elnökének DP Holding Vagyonkezelő Rt. elnevezésű cége volt. A beépítésről azonban már a mostani, szocialista vezetésű testület kezdett tárgyalni a telket 2003 februárjában megszerző R.E.L.G. Ingatlanforgalmazó Kft.-vel. Ez a cég az izraeli hátterű SBI-csoportba tartozik, csakúgy, mint a mostani tulajdonos, az SBI Logisztika Kft. Steinerné szerint eredetileg csupán hatszáz lakás építéséről volt szó. Az SBI állítólag részletes piackutatás alapján hamarosan mégis az 1200 lakásos, négyemeletes épületekből álló lakópark mellett döntött, amely az L3-as, azaz kisvárosi övezetnek megfelel.

Kispest kormánypárti képviselői - kapva az alkalmon, hogy a beruházással jócskán gyarapodhat a városrész népessége - 2005 júliusában egy sebtében összehívott rendkívüli testületi ülésen többségi szavazással elfogadták azt a javaslatot, hogy az önkormányzat a sűrűbb beépíthetőség érdekében kezdeményezze a fővárosnál a terület átminősítését. "A nyári szabadságok alatt esélyünk sem volt, hogy a tervet megvétózzuk" - háborog a döntés miatt azóta is Mihály András fideszes kispesti képviselő. "Rögtön rábuktunk az első ilyen lehetőségre" - indokolta ugyanakkor a sietséget a HVG-nek Gyulai István kerületi főépítész, arra célozva, hogy a főváros csak májustól fogadott el övezetátsorolási kérelmeket.

Amikor aztán a tervek kiszivárogtak, a telekszomszédok - Mihály András kezdeményezésére - azonnal lakossági fórumot hívtak össze, amelyen mintegy kétszázan követelték, hogy a polgármester állítsa le a beruházást, mert az "nemkívánatos következményekkel járna az egész környékre". "Buszjáratot akarnak indítani a most csendes lakópark mellett, és még a fákat is kivágnák" - részletezte aggályait a HVG-nek a környéken élő Decsi Vilmos, a Méta utcai építkezés elleni összefogásra alakult Kertvárosiakért Egyesület vezetője. Pedig a tervek szerint a zöldterület aránya az eredetihez képest lényegesen megnőtt volna, és a beruházó óvoda, sportpálya és orvosi rendelő építését is ígérte. "A lakók már akkor is lázadnak, ha járda épül a házuk elé, mert attól tartanak, emiatt megnő a forgalom" - vélekedett Steinerné a "nemkívánatos következményekről". A masszív ellenállás hatására mindenesetre októberben a polgármester az övezetátsorolás felfüggesztését kérte a fővárostól, ám egyelőre nem engedett a lakók és a melléjük álló jobboldali pártok nyomásának, azaz a kérelmet nem vonta vissza. Egészen múlt csütörtökig, amikor azzal az indoklással változtatott elképzelésén, hogy időközben rádöbbent, a befektető nem vállal semmiféle közműépítést.

A kérelem időközben s éppen emiatt önmagától is elakadt. A fővárosi ügymenetben ugyanis kiderült, nemcsak megfelelő utakat és közműveket kellene az 1200 lakás kiszolgálásához kialakítani, hanem új szennyvízelvezető főcsatornára is szükség volna, a meglévő kapacitás ugyanis már a jelenlegi terhelést is alig bírja. A Városháza közmű ügyosztálya szerint pedig ennek megépítését legkorábban 2006 végén kezdheti el a főváros, így optimális esetben is csak 2007 végére készülhet el.

A kispesti főépítész szerint az önkormányzat és az SBI között az októberi lakossági fórum óta szinte megszakadt a kapcsolat. "Sok befektetőt láttam már, de ilyen visszafogottat, aki nem konfrontálódik, még soha" - értetlenkedett Gyulai. Az SBI-nél egyelőre kivárnak. Nyilván úgy gondolják, a jövő évi önkormányzati választások miatt az időzítés nem a legmegfelelőbb az egyezkedésre, hiszen az önkormányzat ilyenkor mindenben igyekszik engedni a lakóknak. Az ily módon kielégített lázongók mindenesetre máris találtak maguknak új célpontot: múlt szombaton a Levegő Munkacsoport társaságában a Kőbánya-Kispest metróvégállomásnál tüntettek az oda tervezett 40 ezer négyzetméter alapterületű bevásárlóközpont ellen.

G. TÓTH ILDA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gazdaság

Lakópark, végállomás?

Több Ikarus-cég is megroggyant, állami és magántartozásaikat pedig csak a telkek értékesítéséből képesek kiegyenlíteni. Mivel a mátyásföldi buszgyártás újraindítására sincs esély, ott az új tulajdonos 18 milliárd forintos beruházással 3 ezer lakásos parkot építene fel.

Öt évig hiába kérte egy kerekesszékes ember, hogy legalább egy csengőt tegyenek arrébb a postahivatalnál

Öt évig hiába kérte egy kerekesszékes ember, hogy legalább egy csengőt tegyenek arrébb a postahivatalnál

2x2 néha 5: teszten a 4 ajtós V8-as biturbó BMW M850i Gran Coupe

2x2 néha 5: teszten a 4 ajtós V8-as biturbó BMW M850i Gran Coupe

Egymilliárd dollárral segíti az USA az országokat, amelyek távolodnának az orosz energiától

Egymilliárd dollárral segíti az USA az országokat, amelyek távolodnának az orosz energiától

Az antibiotikum-rezisztencia veszélyezteti az egyébként is nehéz helyzetben lévő orrszarvúkat

Az antibiotikum-rezisztencia veszélyezteti az egyébként is nehéz helyzetben lévő orrszarvúkat

Kimenekítik az amerikaiakat a koronavírus miatt vesztegzár alatt álló hajóról

Kimenekítik az amerikaiakat a koronavírus miatt vesztegzár alatt álló hajóról

Érdektelenségbe látszik fulladni a dunaújvárosi választás

Érdektelenségbe látszik fulladni a dunaújvárosi választás