Hatalmas szeletet, 6,5 milliárd forintot hasított ki magának a 30 villamos vonatszerelvény szállítási jogát tavaly...

Hatalmas szeletet, 6,5 milliárd forintot hasított ki magának a 30 villamos vonatszerelvény szállítási jogát tavaly elnyert svájci Stadler cég 36 milliárdos üzletéből a Transelektro-csoporthoz tartozó Ganz Transelektro Közlekedési Rt. (GTK). Mindkét tétel közel a duplájára nőne, ha a MÁV, opciós jogával élve, további 30 elővárosi vonatot rendelne a Stadler-Transelektro konzorciumtól. A tavaly e tételek nélkül több mint 10 milliárdos árbevételt tervező GTK nemcsak a transzformátorok, a villamos motorok, az áramszedők gyártását, hanem a MÁV Északi Járműjavító Kft. és további mintegy félszáz beszállító munkájának koordinálását is vállalta. Ez azonban a Stadler közbeszerzési pályázatából nem derül ki, a konkurens kanadai-német Bombardier által indított sorozatos jogorvoslati eljárás ellenére is győztesnek hirdetett svájciak ugyanis egyedüli indulóként jelentkeztek.

A GTK finanszírozná - legalábbis nagyrészt - a Járműjavító bővítésének egymilliárd forint körüli költségét, amire azért volna szükség, mert a Kőbányai úti telep fő profilja mozdonyok reparálása volt, s a négykocsis Stadler-szerelvények egész egyszerűen kilógnának a műhelycsarnokból. A bökkenő csak az, hogy a GTK-nak momentán nincs egymilliárdja. Márpedig ha ez a beruházás késik, a MÁV-Stadler szerződés életbelépésétől számított 12 hónapos határidő sem tartható - legalábbis a Járműjavító bevonásával. Csakhogy "a svájci cég a GTK lépéseitől függetlenül leszállítja az első két motorvonatot az előírt 12 hónapos határidőre" - nyilatkozta az mfor.hu internetes újságnak a GTK volt vezérigazgatója, Dunai Zoltán, aki a tavaly alapított Stadler Trains Magyarország Kft.-hez igazolt át. Ám Székely sem mondott le arról, hogy a GTK fejlesztéséhez szükséges egymilliárdot megszerezze - méghozzá a megrendelő MÁV-tól.

Vagyis a Transelektro minden jel szerint arra számított, hogy a szerelvények előlegéből képes lesz eleget tenni a rá háruló finanszírozási kötelezettségnek. Az előleg ugyanis - rossz nyelvek szerint a Stadler igényéhez igazított tenderkiírásnak köszönhetően - nem kevesebb mint 35 százalék, amiből bőven futná a GTK kötelezettségeire. Ám váratlanul légy került a levesbe: a szerződés nem lépett érvénybe, annak egyik feltétele ugyanis - Kóka János gazdasági miniszter kifejezett utasítására - az, hogy a MÁV kössön szerződést az ügylet finanszírozására az azt hitelezni hajlandó bankokkal. Erre ugyancsak tendert írt ki a MÁV, amelynek eredményhirdetése februárban várható. Így a GTK legkorábban márciusban láthatna pénzt az elővárosi vasúti üzletből - már amennyiben a MÁV hajlandó e sajátos előfinanszírozásra.

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) érdeklődését is felkeltette, hogy a MÁV előbb kötelezte el magát a 144,6 millió eurós vasúti beszerzésre, mint hogy a finanszírozás forrásával tisztában lett volna. "Kérdés, miként ácsolták meg a fedezeti konstrukciót" - fogalmazott a HVG kérdésére az ÁSZ elnöke, Kovács Árpád, aki a vizsgálat lezárulta előtt "kapufásnak" minősítette a MÁV-nak a hitelfelvételre vonatkozó közbeszerzési eljárását. A MÁV ugyanakkor azzal érvel, hogy az első finanszírozási pályázatot már a motorvonatokra meghirdetett tenderrel párhuzamosan kiírta, azonban az elhúzódó eljárás közben a közbeszerzési törvény is megváltozott, ezért végül is a motorvonattender jogerős elbírálása utánra csúszott át a másik pályázat újabb kiírása.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gazdaság

Veszélyes mentőöv

A cégcsoport megmentése fejében a hitelező állami és kereskedelmi bankok veszik át a fizetésképtelenségével legalább ötezer ember munkahelyét veszélybe sodró Transelektro irányítását. A kormányzati válságmenedzseléssel formálódó manőverhez azonban szükség van az Európai Unió versenyhatóságának jóváhagyására is.

Egy olasz falu azért könyörög, hogy senki ne használja a Google Térképet

Egy olasz falu azért könyörög, hogy senki ne használja a Google Térképet

Az ár, az időtartam, és a cél sem stimmel a magyar kormány trieszti kikötővásárlásával

Az ár, az időtartam, és a cél sem stimmel a magyar kormány trieszti kikötővásárlásával

Szélsőjobbosok rohamozták meg az Aurórát

Szélsőjobbosok rohamozták meg az Aurórát

Elvitte a Boeing profitjának felét a 737 MAX-ok miatti veszteség

Elvitte a Boeing profitjának felét a 737 MAX-ok miatti veszteség

Simán hozta 1500. meccsét Federer

Simán hozta 1500. meccsét Federer

15 év börtönre ítéltek egy újságírót a donyecki szakadárok

15 év börtönre ítéltek egy újságírót a donyecki szakadárok