Adóbevételről nem szívesen mond le, de több tízmilliárd forintot kész áldozni az állam arra, hogy Magyarország legyen Európa egyik meghatározó bioüzemanyag-gyártója. A lehetséges befektetők máris elkezdték a pozícióharcot.

A magyar Jockey Ewing környezetbarát, munkát ad a vidéki gazdálkodóknak, és mérsékeli az ország energiafüggőségét; igaz, kevésbé tőkeerős, mint texasi kollégái - ez olvasható ki abból a gazdasági minisztériumi előterjesztésből, amely lapzártánkkal egy időben kerül a kormány elé a bioüzemanyagok gyártásának fejlesztéséről és közlekedési célú alkalmazásuk elősegítéséről. Ez ugyanis azzal kalkulál, hogy a következő években megugrik azon honpolgárok száma, akik bioüzemanyag-gyártásból fognak megélni.

Termékeikre már van is piac, hiszen az Európai Bizottság február elején megerősítette azt a stratégiai javaslatot, hogy az üzemanyagokban a biokomponens arányát - a legtöbb tagállamban tapasztalható késlekedés ellenére - 2010-re 5,75 százalékra kell növelni. Ez azt jelenti, hogy évente csaknem 7 ezer kilotonna (1 kilotonna = ezer tonna) bioüzemanyag hiányzik az európai piacról, és ebből Magyarország akár ezer kilotonnát is képes előállítani. Így a következő négy évben a bioetanol alapanyagául szolgáló kukorica és búza termésmennyiségét a jelenlegi tízszeresére lehet növelni, a biodízelgyártás pedig várhatóan felszívja az összes hazai termesztésű repcét és napraforgót (lásd Drága dublőrök című írásunkat).

Kiemelt támogatást kapnak az uniótól a magyar gazdák, ha energetikai célú kukorica- vagy repcetermesztésre állnak át, a hazai bioetanol- és a biodízelgyárak kapacitása azonban ma még korántsem elégséges a remélt piacszerzésre. A két etanolgyár, a szabadegyházi Hungrana Kft., valamint a Győri Szeszgyár és Finomító Rt. évente együttesen is csak 80 kilotonnát, az egyetlen működőképes biodízelüzem, a kunhegyesi Közép-tiszai Mezőgazdasági Rt. pedig évente 3 kilotonnát tud előállítani. Vagyis a kapacitást meg kellene tízszerezni, ám a gyártósorok kiépítése meglehetősen költséges: zöldmezős beruházásként egy évi 4-5 kilotonnás biodízelüzem mintegy 1 milliárd forintba kerül. A kormány a tőkehiányt a következő két-három év alatt - persze nem kis részben az uniótól várt segítséggel - 60 milliárd forinttal akarja kipótolni, bár egyelőre nem világos, kik és milyen feltételekkel juthatnak hozzá a támogatáshoz.

A befektetők már megneszelték a kereslet bővülését, és ugrásra készen állnak. Mindhárom bioüzemanyag-gyártó növelni akarja termelését, a győriek például 1 milliárd forintból építenek új üzemet, amelyben várhatóan októberben indul meg a termelés. Idei termelésük 60 százalékát exportálják, elsősorban Németországba, Ausztriába és Svájcba - mondta Folláth György vezérigazgató. Hajdúsámsonnál ugyanakkor német, svéd és magyar befektetők készítenek elő több mint 60 milliárd forintos beruházást; a tervezett bioetanol-üzem méretét az is jelzi, hogy a meglévő 15 kilotonnás gabonatároló mellé további három, hasonló méretű silót akarnak építeni. A város polgármesterének, Hamza Gábornak érthető az öröme: az új gyár a tervek szerint 200-250 környékbelinek ad majd munkát.

Az ország termőkapacitását felismerő és a magyar piacon nyomuló külföldiekkel szemben a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Rt. úgyszólván máris késésben van. A cég tavaly nyár óta adagol bioetanolt a benzinbe, de a gázolajba keverhető biodízel beszállítására csak az idén írt ki pályázatot. Ez a nyitás is főleg a pénzügyi kényszernek köszönhető, hiszen a jövedékiadó-törvény tavaly novemberi módosítása alapján 2007 júliusától a 4,4 százaléknál kevesebb biokomponenst tartalmazó üzemanyagokat többletadóval sújtják - ahelyett, hogy a környezetbarát benzin felhasználói kapnának kedvezményt. A kevésbé környezetbarát benzin jövedéki adója a jelenlegi 103,5 forinttal szemben literenként 111,8 forint, a nem kellően "bio" gázolaj adóterhelése pedig 2008 januárjától 85 forint helyett literenként 93 forint lesz.

A Mol február 17-én zárult tendere egyfajta piackutatásként is felfogható, hiszen az olajvállalat 2008-tól kezdődően öt éven át évi 150 kilotonna biodízelre vagy ugyanekkora mennyiség előállításához szükséges növényi olajra várta az ajánlatokat az unió területéről. A pályázók ebből arra következtettek, hogy az olajipari cég még nem döntötte el, mástól veszi-e meg a készterméket, vagy maga is beszáll a biodízelgyártásba egy saját üzemmel. Az ajánlatok értékelése még tart, de a HVG információi szerint a lehetőségre sokan pályáztak, köztük szlovákok is, és a kérdés inkább csak az, milyen lesz a szlovák és a magyar beszállítók aránya.

Ha a magyar növénytermesztők és bioüzemanyag-gyártók netán késlekednek, rövid időn belül nem csupán más tagállamok szállítóinak konkurenciájával kell megküzdeniük, hanem a román termelőkkel, sőt a fejlődő országok beszállítóival is. A román repceföldekre már tavaly lecsapott egy német és egy portugál cég, jövőre pedig a Rompetrol is megkezdi a biodízel gyártását. A versenytársak számát növelhetik azok a főként olasz és ír cukorgyártók, akik az uniós cukorár-támogatás idén júliustól érvényes mérséklése miatt ugyancsak a bioüzemanyag előállítására vehetik az irányt, nem szólva azokról az európai cukorszubvenciós reform miatt pórul járt afrikai, karibi és csendes-óceáni országokról, amelyeknek az Európai Unió támogatást ajánlott fel, ha cukortermelésüket bioetanol-gyártásra állítják át.

Nem véletlenül indított a lehető legtöbb fronton lobbiharcot a megújuló energiaforrások fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízott, az agrárközgazdász szocialista képviselő, Gőgös Zoltán. Ennek keretében a kormány kezdeményezi az E-85-ös üzemanyag nemzeti szabványosítását, aminek eredményeként az eddigi legfeljebb 5 százaléknál jóval nagyobb arányban, 70 százalékban lehetne bioetanollal vegyíteni a fosszilis eredetű benzint. Miután pedig Magyarországon jobbak az adottságok a napraforgó termesztésére, mint a repcéére, ezért az uniónál a biodízel szabványának módosítását szeretné elérni, hogy a gyártás során nagyobb arányban lehessen felhasználni a napraforgóból sajtolt olajat. Az érintett szaktárcáknak november végéig azt is meg kell vizsgálniuk, miként lehetne bővíteni a kedvezményes adótartamú biodízel piacát a tömegközlekedésben és a mezőgazdasági munkagépek esetében. A jövedéki adótörvény március elsején életbe lépő módosításával ugyanis egyelőre csak meglehetősen speciális területeken sikerült engedményt tenni: a literenként 85 forintnyi adóból 79 forintot csak akkor lehet visszaigényelni, ha a biodízelt a bányákban vagy a vízgazdálkodásban működtetett szivattyúk, kotrógépek meghajtására használják. Ehhez képest mindenképpen eredmény volna, ha a BKV- és a Volán-buszok, illetve a traktorok és kombájnok esetében is elengednék az adó egy részét. Az olajszőkítés tapasztalatain okulva azonban nem árt az óvatosság - vetik fel a piac jó ismerői -, és a kisebb adótartamú üzemanyagot csak jól ellenőrizhető, zárt körben érdemes forgalmazni. Ellenkező esetben a kedvezményezett járművek fogyasztása "rejtélyes módon" megugorhat.

SZABÓ YVETTE

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gazdaság

Drága dublőrök

"Ha az ember szót tud érteni a baktériumokkal, rá tudja őket venni, hogy gyorsabb legyen az anyagcseréjük, és...

Kétmilliárd forintos óvadékot tettek le, hogy szabadulhasson az olasz húspápa

Kétmilliárd forintos óvadékot tettek le, hogy szabadulhasson az olasz húspápa

Nem Trudeau az első, aki kínos helyzetbe került a bekapcsolt mikrofonok miatt

Nem Trudeau az első, aki kínos helyzetbe került a bekapcsolt mikrofonok miatt

Egyéni csúccsal lett ezüstérmes a rövidpályás úszó-Eb-n Késely Ajna

Egyéni csúccsal lett ezüstérmes a rövidpályás úszó-Eb-n Késely Ajna

Komoly üzemanyagár-emelést és 120-as sebességlimitet lengettek be a németek

Komoly üzemanyagár-emelést és 120-as sebességlimitet lengettek be a németek

Önnél mi dübörgött idén? Megjött a Spotify 2019-es összefoglalója

Önnél mi dübörgött idén? Megjött a Spotify 2019-es összefoglalója

Megnőtt a tét: 305 milliót fizet a Google annak, aki képes kijátszani a biztonsági chipjét

Megnőtt a tét: 305 milliót fizet a Google annak, aki képes kijátszani a biztonsági chipjét