Tetszett a cikk?

Az utóbbi másfél évtizedben fokozatosan eltűnt a környezetvédelem a pártpolitikai küzdőtérről. A közömbösséget nem indokolja a hazai környezet állapota, annál inkább az egykor rendszerváltó zöld mozgalmak ellen forduló közhangulat.

Egyre több nitrogén-oxid kerül a járművekből a levegőbe: az elérhető legfrissebb, 2002-es adatok szerint 14 százalékkal nagyobb mennyiség, mint 1995-ben. Bár a járműállomány átlagéletkora eközben jó fél évvel csökkent, motoruk korszerűsödött, ez nem ellensúlyozta a 292 ezerről 387 ezerre nőtt teherautó- és 2,2 millióval 2,9 milliósra bővült személyautó-állomány többletszennyezését. Így például a szilárd por- és koromrészecskék kibocsátása 1995 és 2002 között egyötödével emelkedett. A 10 mikron alatti - a mélyebb légutakba is bejutó - porból Budapesten kívül hét város központjában tavaly több mint az év felében, több tucat településen pedig 35 napnál többször haladta meg a határértéket a légszennyezettség. Már ez utóbbi esetben is intézkedési terv készítését írja elő a jogszabály, de ilyen még a fővárosban sem készült.

A parlamenti pártok választási kampányát szinte teljesen érintetlenül hagyják az ehhez hasonló környezeti konfliktusok (az egyetlen kivétel az MDF, amelynek legalább az írott programja érzékeny a környezetügyekre).

Az automobilizmus ésszerű korlátok között tartása helyett inkább annak erőltetett ütemű fejlesztése szerepel a két kormánypárt napirendjén is. "Ahol van autópálya, ott működik a gazdaság, vannak vállalkozások, van munkalehetőség" - olvasható az SZDSZ választási honlapján, jóllehet a tudományos kutatások nem igazoltak ilyen egyértelmű összefüggést (HVG, 2006. március 4.). A sztrádákról a liberálisok választási programjában hat oldalon esik szó, számon kérhető ígéretekkel, szemben a sok ismétlést, de kevés konkrétumot tartalmazó, 11 oldalas környezetvédelmi fejezet általánosságaival. Valószínűtlen, hogy - mint a programban áll - fejlesztenék a tömegközlekedést, korlátoznák az autóforgalmat, miközben a szabaddemokrata vezetésű fővárosban még az eddigi eredmények szinten tartása is kétséges. Jellemző, hogy a metróért évtizede harcoló Városháza 2007 helyett 2009-re javasolja a Hungária körúti 1-es villamos Dél-Budára vezetését, holott már a Lágymányosi híd avatásakor, 11 éve lefektették a vágányok talpfáit is. Ezentúl is eltörpülnek majd a vasút fejlesztésére szánt - főleg uniós - pénzek a sztrádaépítési ráfordításokhoz képest. Az arányokat jelzi, hogy a következő négy évben alig több mint 100 kilométernyi vasúti pálya korszerűsítése szerepel a MÁV tervében - amelyet "egy az egyben" átvett programjába az államvasutat a gazdasági tárcán keresztül irányító SZDSZ.

A kormánykoalíció pártjai a gazdasági növekedésnek és a jóléti politizálásnak rendelték alá a mindezek alapjául szolgáló környezetmegőrzési szempontokat. Amúgy mindkét párt azokat a hulladékgazdálkodási, szennyvíz-csatornázási terveket említi választási programjában, amelyeket az uniós előírások kényszerítenek ki, s részben brüsszeli források segítenek. Az MSZP, amely programjának 28. fejezetében ismerteti néhány mondatos környezetvédelmi programját, az egész második nemzeti fejlesztési tervet pártprogramja részének tartja.

Az egykor a rendszerváltás "nagy" környezetvédelmi ügyének tartott bős-nagymarosi vízlépcsővitáról egyik parlamenti párt kampányában sem esik szó. Az 1992-ben jogellenesen elterelt Duna az 1997-ben született hágai nemzetközi bírósági ítélet ellenére kizárólag Szlovákiának termel áramot, s a Szigetköz élővilágában bekövetkezett károk dacára azóta három magyar kormány is csak a tárgyalások elhúzására volt képes. Az 1998-as választások előtt még tízezrek vonultak az utcára, megakadályozandó, hogy újabb vízerőmű épüljön Nagymaros fölött a Dunán, azóta minden párt óvatosabb. Az MSZP - közelebbről nem ismert - "Duna-programja" szerint fejleszteni kell a folyó menti árvízvédelmi műveket, s pontosan ugyanezt ígéri az SZDSZ is. Pedig a következő négy évben színt kell vallani: az unió úgynevezett vízkeretirányelve szerint javítani kell a felszíni vizek minőségét - beleértve a biológiai sokféleség fenntartását -, ugyanakkor az uniós tagállamok a hajózás fejlesztését is szorgalmazzák. Magyarországnak mind a hágai ítélet, mind ez utóbbi oldalról érkező nyomás miatt be kell bizonyítania, hogy vízlépcsők nélkül is megfelelő hajózási feltételek teremthetők - alacsony vízállás idején is -, ám a pártok beszédes hallgatása akár egy új, "környezetbarát" vízlépcső előjele is lehet.

Kevés szót ejtenek a programok a Magyarországot is fenyegető globális felmelegedésről is. A zöld tárca által három éven át évi 35 millió forinttal támogatott, a múlt héten ünnepélyesen lezárt kutatási program megállapítása szerint a klímaváltozás hatására felerősödő időjárási szélsőségek már jelenleg is az éves bruttó hazai termék (GDP) közel 1 százalékára rúgó károkat, többletkiadásokat okoznak (lásd Változó klímában című írásunkat). A kutatási program folytatását mind a négy parlamenti párt támogatja. Konszenzus van a kedvezőtlen időjárási hatások kivédésére szolgáló úgynevezett Vásárhelyi-tervben is. A Tisza új szemléletű szabályozásának a keretében 2007-ig hat árapasztó víztározó építését határozta el még 2003-ban a kormány. Ennek végrehajtása jóval elmarad az eredeti ütemtervtől, a hatból legfeljebb két tározó készülhet el időre. Az első ütemben 130 milliárd forintot felemésztő programot vélhetően a Fidesz - amely a végsőkig halogatja programja nyilvánosságra hozatalát - is folytatná, hiszen a Vásárhelyi-tervet még az Orbán-kabinet készítette elő, s a polgári szövetség a végrehajtás lassúsága miatt rendszeresen kritizálta a mostani kormányt.

A fenntarthatóság - amelynek értelmében a mai nemzedéknek a jelenleginél nem rosszabb állapotban kellene utódaira hagynia Földünket - és a rövid távú, osztogató szemlélet ütközésére szép példa a Fidesz új Széchenyi-programja. Ez 50 milliárd forinttal támogatná a megújuló energiaforrások használatát, ugyanennyit szán energiatakarékosságra, de közben a párt kifogásolja a 67, sőt a múlt hét óta már 74 százalékosnak mondott gázáremelést, és olcsó gázárakkal szédíti a választókat. Holott épp a még a tűzifához képest is aránytalanul olcsó gáz nehezíti a megújuló energiák térnyerését. Ez utóbbi mellett a kormánykoalíció is csak szavakban áll ki, de az MSZP kedvezményes energiatarifákat kíván bevezetni, "hogy mérsékelje az átlagos, illetve az átlag alatti jövedelműek terheit" - ami pedig nem az energia-, hanem a szociálpolitika feladata.

Az uniós támogatásokat élvező nagyberuházások érdekében tavaly, a sztrádaépítés gördülékeny engedélyezése céljából 2003-ban hoztak törvényt, korlátozva a civil szervezeteknek azt a környezetvédelmi törvényben 1995 óta biztosított és azóta tovább szélesített jogkörét, hogy érdemben befolyásolhassák a környezetre kiható létesítmények engedélyezési folyamatát. Más kérdés, hogy legnagyobb sikerüket, a zengői radarállomás áthelyezését (HVG, 2005. december 3.) e jogokon kívüli eszközökkel érték el. Ebben szerepet játszott Sólyom László köztársasági elnök tavalyi "sétája". Többeket meglepett, hogy Sólyom, aki korábban a Védegylet civil szervezet tagja volt, nem küldte vissza az Országgyűlésnek megfontolásra a civil jogokat korlátozó, alkotmányossági aggályokat is fölvető tavalyi törvényjavaslatot. A pártprogramok és a politikusok nyilatkozatai - például Persányi Miklós környezetvédelmi miniszter múlt heti, a zöld szervezetek országos találkozójára időzített, a "fontos beruházásokat megakasztó" zöldeket bíráló megjegyzései - alapján úgy tetszik, a jövőben sem lesz könnyebb dolguk a zöld szervezeteknek vagy az érintett állampolgároknak, ha az úgymond a többség érdekét szolgáló beruházásokat "kicsinyes" környezetvédelmi vagy zöldfelület-óvó szempontok alapján próbálják ésszerű mederbe terelni.

SZABÓ GÁBOR

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Gazdaság

Változó klímában

Az elmúlt 400 ezer évben nem volt példa a légkörben olyan magas szén-dioxid-koncentrációra, mint a jelenlegi 0,37...

Két hónap után menesztettek egy egészségügyi főtisztviselőt

Két hónap után menesztettek egy egészségügyi főtisztviselőt

Azt ígérik, öt perc alatt teljesen fel lehet tölteni hamarosan az elektromos autókat

Azt ígérik, öt perc alatt teljesen fel lehet tölteni hamarosan az elektromos autókat

BKK-vezér: Nehéz úgy tervezni, hogy a kormányzati döntésekről nincs információnk

BKK-vezér: Nehéz úgy tervezni, hogy a kormányzati döntésekről nincs információnk