Tetszett a cikk?

Újabb két hónapos türelmi időhöz jutott a csőd közelébe került Transelektro-csoport, miután a gazdasági miniszter hétfőn aláírta a 75 százalékos állami garanciavállalást a további 3 milliárd forintos kölcsönhöz. A pénzügyi segítséggel azonban már a Vegyépszer birodalmát hizlalja.

Szimbolikus jelentőségű vezetőváltás történt az elmúlt héten a Transelektrónál. A korábbi gyakorlatból ugyanis az következik, hogy ha a Vegyépszer Zrt.-t egy befektetésében személyesen Timár Gyula elnök-vezérigazgató képviseli, akkor a cég abban valódi üzletet lát, míg ha a vállalatnak egy másik vezetője ül be egy újonnan megszerzett társaság irányító székébe, akkor a piaci szereplők biztosra veszik, hogy a Vegyépszer az új szerzeményt hamarosan felszámolja.
Történt ugyanis, hogy a Vegyépszer és két társa, a Közgép Rt. és a Resonator Kft. együttesen 76,66 százalékos tulajdonosa lett a múlt év végére a fizetésképtelenség határára sodródott Transelektro ipari cégcsoport vagyonkezelőjének, a Transelektro Menedzsment Kft.-nek. Egy hónapra rá pedig Timár magához ragadta az elnöki posztot a Ganz Transelektro Villamossági Rt. igazgatóságában. Ez meglepő, de ügyes húzás volt. Meglepő, mert Timár elődjét, Hónig Pétert a megroggyant cég legfőbb hitelezőinek, köztük az újabb bankkölcsön mögé állami garanciát ígérő kormány bábáskodásával nevezték ki február közepén amolyan válságmenedzsernek. És ügyes, mert az elnöki jogkört Timár nem a Transelektro Menedzsment Kft.-ben, hanem a cégcsoport azon tagvállalatában szerezte meg, amelyet a reorganizáció tulajdonképpeni központjának jelöltek ki (lásd ábránkat a 98. oldalon). Abban a Ganz Transelektro Villamossági Rt.-ben, amelyben a kilátásba helyezett 3 milliárd forintos „gyorssegély" feltételeként alig néhány nappal korábban éppen a pénzt folyósító bankkonzorcium, benne az eleve 42 százalékos tulajdonrészt birtokló állami Magyar Fejlesztési Bank Rt. került többségbe.
Az azonnali segítség igénye a múlt év végén merült fel a Transelektrónál, amikor beszállítói már felszámolási eljárást kezdeményeztek a nagy múltú gépipari cég ellen. Az akkor még többségi tulajdonos Székely Péter a gondokat azzal magyarázta, hogy az erőteljes növekedéshez nem volt meg a kellő tőkeereje a nemzetközi piacon is jól szereplő vállalatnak. A gazdasági miniszter a több ezer munkahely megőrzése és a körbetartozások megfékezése érdekében, nem utolsósorban pedig az állam 22 milliárd forintja után futva már az év elején bejelentette, hogy a kormány a Transelektro segítségére siet (HVG, 2006. január 28.). Így a további 25 milliárd forintos követelésállományt birtokló bankok is jobbnak látták, ha beszállnak a mentőakcióba. A tárgyalások azonban nehézkesen haladtak, annál is inkább, mert Székely Péter kezdettől fogva elkülönítette az ingatlanbefektetéseket irányító cégét, a Transelektro Vagyonkezelő Kft.-t az ipari holdingtól. A TIP 2001 Ingatlanportfólió Kft.-n keresztül Székely többségi tulajdonos az 1,3 milliárd forint saját tőkéjű vagyonkezelőben. Így miközben a Transelektro projektcége éppen március elején kezdte el értékesíteni a mintegy 10 milliárd forintos Prestige Római Park lakásait, addig az ipari holdingnak nem volt olyan fedezetképes ingatlana, amelyre már ne jegyeztek volna be jelzálogjogot.
A Vegyépszer vételi ajánlata tehát éppen kapóra jött, további térnyerését pedig a HVG információi szerint az is elősegítette, hogy Hónig túlságosan autonóm személyiségnek bizonyult, ami a hitelezőknek sem volt ínyükre. Így megfelelő kompromisszumnak tűnt, hogy a Ganz Transelektro Villamossági Rt.-ben az elnöki posztot Timár töltse be, a vezérigazgató pedig egy hónapra Sarlós Tibor legyen, aki eddig vezérigazgató-helyettesként kezelte a cég pénzügyeit. Sarlósnak ugyanis érdekében áll együttműködnie a bankokkal, hiszen ha a gazdasági miniszter által kezdeményezett (és állítólag már lezárult) MFB-vizsgálat aggályosnak találná a Transelektro által korábban igénybe vett állami támogatások felhasználását, akkor elsősorban Sarlós felelőssége vetődhet fel - tárta fel a sajátos érdekeltségi viszonyokat a HVG egyik informátora.
Az újdonsült befektető ráadásul gyökeresen másként képzelte el a cégcsoport rendbetételét, mint Hónig. A HVG-nek Timár úgy nyilatkozott, tulajdonosként az a Vegyépszer elsődleges célja, hogy a 200 éves múltra visszatekintő magyar cég egyben maradjon. Ezzel szemben Hónig néhány hét alatt megtette az első lépést a szétforgácsolódás felé, bár kétségtelen, hogy ezzel újabb tehervállalás nélkül megoldódtak a likviditási gondok: kilenc hónapra bérbe adta a villanymotorokat gyártó tápiószelei üzemet az immár amerikai kézben lévő egykori Ansaldo-tagvállalatnak, az AsiRobiconnak, amely arra is késznek mutatkozott, hogy szőröstül-bőröstül megvegye a gyárat. Világos azonban, hogy a Vegyépszer - és a mögötte álló egyik leggazdagabb magyar vállalkozó, Nagy Elek - nem egy kimazsolázott vagyontömeg, pontosabban akkor már csak csődtömeg miatt kockáztat. Ahogy Timár fogalmazott, „minden olyan cégben érdemes részt venni, amelynek jövője van". Márpedig a Transelektro-cégcsoportnak mintegy 50 milliárd forintos rendelésállománya van, és a szétesés szélén is „csak" annyi a gondja, miként teljesítse a szállításokat.
A partnerek türelme fogytán, a svájci Stadler AG a múlt héten fel is mondta az együttműködési szerződést a Transelektróval, holott a Bombardier-val szemben néhány hónappal ezelőtt még vállvetve nyerték meg a motorvonatok beszerzésére kiírt, mintegy 130 milliárd forintos MÁV-tendert. Március 27-én életbe lépett a vasúttársasággal kötött megállapodás, amely attól kezdve pontosan 12 hónapot adott a Stadlernek, hogy az első járművet pályára állítsa. A Ganz Transelektro Közlekedési Zrt. azonban pénz híján még hozzá sem fogott annak a járműjavító csarnoknak az átalakításához, amelyben az eredeti konstrukció szerint több mint 12 milliárd forintért összeszerelnék a Svájcban készülő elővárosi szerelvényeket. Bár Timár a HVG-nek azt mondta, hogy a Stadler egyoldalú lépésével nem szűnt meg a szerződés, és folynak a tárgyalások, a svájci cég még azt sem zárja ki, hogy több milliárd forintos zöldmezős beruházással saját gyártókapacitást épít ki.
Futhat a Transelektro pénze után a Vegyépszer más projektek esetében is, hiszen késnek a BKV-nak szánt trolik, és leállt több erőművi szállítás is. Pedig a Transelektro Energetikai és Környezetvédelmi Zrt. az elmúlt fél évben három ígéretes külföldi üzletet is megcsípett: Bahreinbe több mint 3 milliárd forintért transzformátorokat szállít, a boszniai Tuzlában és a romániai Zilahban pedig erőműveket újít fel több mint 5 milliárd, illetve 8 milliárd forint értékben. A zilahi bioüzem építésének már idehaza is voltak előzményei: a Transelektro alakította át biomassza-tüzelésűvé a borsodi, valamint a pécsi erőmű kazánját. Ez utóbbinál azonban már érzékelhetőek voltak a Transelektro belső problémái: a késedelmes teljesítés miatt a megbízó 800 millió forint kötbért tartott vissza.
Ennek ellenére éppen ez az a pont, ahol a Vegyépszer úgy gondolhatta, a 2005-ben mintegy 20 milliárd forint veszteséget felhalmozó vállalatcsoportban mégis van fantázia. Különösen azok után, hogy a Vegyépszer likviditásának igen csak jót tett az elmúlt négy-öt év autópálya-építési boomja. Az építőipari cég csupán ebben az évben három, összesen 150 milliárd forintos beruházáson dolgozik. Vagyis a Vegyépszer tarsolyában ott a pénz a befektetésre, a Transelektrónál pedig ott a gyártókapacitás, a szabadalmakra is képes szakmai garnitúra, valamint a környező országokban és az arab világban is jól csengő név. Az eddig döntően hazai piacon mozgó Vegyépszer a bioerőművek következő években várható felfutását már a Transelektróval közösen lovagolhatja meg.
A Vegyépszer elvi elkötelezettségét az elmúlt egy hét során tettek is követték: az új tulajdonos 400 millió forint áthidaló hitelt nyújtott a Transelektrónak a bérek és más, azonnali kötelezettségek kifizetésére, és hasonló nagyságrendben adott segítséget több projekt folytatásához, így például a nemzetbiztonsági szempontból is jelentős paksi beruházáshoz. Ez pedig már végképp meggyőző volt a hitelezők, köztük az államot képviselő gazdasági miniszter számára ahhoz, hogy jóváhagyják a tűzoltásra szánt 3 milliárd forint folyósítását. Az új befektetők megkezdték a Transelektro karcsúsítását is, a szakszervezetekkel a következő hetekben egyeztetik, mely tagvállalatoknál kiket érint az egyelőre még nem számszerűsített leépítés. Május végéig pedig ki kell dolgozniuk a korábbi hitelek átütemezéséhez szükséges középtávú reorganizációs programot.
SZABÓ YVETTE

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Észak-Macedónia miniszterelnöke legális füvezéssel hozna turistákat

Észak-Macedónia miniszterelnöke legális füvezéssel hozna turistákat

Ezek az androidos telefonok kaphatják meg 2021-ben a legerősebb processzort

Ezek az androidos telefonok kaphatják meg 2021-ben a legerősebb processzort

Most cselekedjen, ha már rég nem nézett rá Google-fiókjára – különben törlik

Most cselekedjen, ha már rég nem nézett rá Google-fiókjára – különben törlik