Újabb két hónapos türelmi időhöz jutott a csőd közelébe került Transelektro-csoport, miután a gazdasági miniszter hétfőn aláírta a 75 százalékos állami garanciavállalást a további 3 milliárd forintos kölcsönhöz. A pénzügyi segítséggel azonban már a Vegyépszer birodalmát hizlalja.

Szimbolikus jelentőségű vezetőváltás történt az elmúlt héten a Transelektrónál. A korábbi gyakorlatból ugyanis az következik, hogy ha a Vegyépszer Zrt.-t egy befektetésében személyesen Timár Gyula elnök-vezérigazgató képviseli, akkor a cég abban valódi üzletet lát, míg ha a vállalatnak egy másik vezetője ül be egy újonnan megszerzett társaság irányító székébe, akkor a piaci szereplők biztosra veszik, hogy a Vegyépszer az új szerzeményt hamarosan felszámolja.
Történt ugyanis, hogy a Vegyépszer és két társa, a Közgép Rt. és a Resonator Kft. együttesen 76,66 százalékos tulajdonosa lett a múlt év végére a fizetésképtelenség határára sodródott Transelektro ipari cégcsoport vagyonkezelőjének, a Transelektro Menedzsment Kft.-nek. Egy hónapra rá pedig Timár magához ragadta az elnöki posztot a Ganz Transelektro Villamossági Rt. igazgatóságában. Ez meglepő, de ügyes húzás volt. Meglepő, mert Timár elődjét, Hónig Pétert a megroggyant cég legfőbb hitelezőinek, köztük az újabb bankkölcsön mögé állami garanciát ígérő kormány bábáskodásával nevezték ki február közepén amolyan válságmenedzsernek. És ügyes, mert az elnöki jogkört Timár nem a Transelektro Menedzsment Kft.-ben, hanem a cégcsoport azon tagvállalatában szerezte meg, amelyet a reorganizáció tulajdonképpeni központjának jelöltek ki (lásd ábránkat a 98. oldalon). Abban a Ganz Transelektro Villamossági Rt.-ben, amelyben a kilátásba helyezett 3 milliárd forintos „gyorssegély" feltételeként alig néhány nappal korábban éppen a pénzt folyósító bankkonzorcium, benne az eleve 42 százalékos tulajdonrészt birtokló állami Magyar Fejlesztési Bank Rt. került többségbe.
Az azonnali segítség igénye a múlt év végén merült fel a Transelektrónál, amikor beszállítói már felszámolási eljárást kezdeményeztek a nagy múltú gépipari cég ellen. Az akkor még többségi tulajdonos Székely Péter a gondokat azzal magyarázta, hogy az erőteljes növekedéshez nem volt meg a kellő tőkeereje a nemzetközi piacon is jól szereplő vállalatnak. A gazdasági miniszter a több ezer munkahely megőrzése és a körbetartozások megfékezése érdekében, nem utolsósorban pedig az állam 22 milliárd forintja után futva már az év elején bejelentette, hogy a kormány a Transelektro segítségére siet (HVG, 2006. január 28.). Így a további 25 milliárd forintos követelésállományt birtokló bankok is jobbnak látták, ha beszállnak a mentőakcióba. A tárgyalások azonban nehézkesen haladtak, annál is inkább, mert Székely Péter kezdettől fogva elkülönítette az ingatlanbefektetéseket irányító cégét, a Transelektro Vagyonkezelő Kft.-t az ipari holdingtól. A TIP 2001 Ingatlanportfólió Kft.-n keresztül Székely többségi tulajdonos az 1,3 milliárd forint saját tőkéjű vagyonkezelőben. Így miközben a Transelektro projektcége éppen március elején kezdte el értékesíteni a mintegy 10 milliárd forintos Prestige Római Park lakásait, addig az ipari holdingnak nem volt olyan fedezetképes ingatlana, amelyre már ne jegyeztek volna be jelzálogjogot.
A Vegyépszer vételi ajánlata tehát éppen kapóra jött, további térnyerését pedig a HVG információi szerint az is elősegítette, hogy Hónig túlságosan autonóm személyiségnek bizonyult, ami a hitelezőknek sem volt ínyükre. Így megfelelő kompromisszumnak tűnt, hogy a Ganz Transelektro Villamossági Rt.-ben az elnöki posztot Timár töltse be, a vezérigazgató pedig egy hónapra Sarlós Tibor legyen, aki eddig vezérigazgató-helyettesként kezelte a cég pénzügyeit. Sarlósnak ugyanis érdekében áll együttműködnie a bankokkal, hiszen ha a gazdasági miniszter által kezdeményezett (és állítólag már lezárult) MFB-vizsgálat aggályosnak találná a Transelektro által korábban igénybe vett állami támogatások felhasználását, akkor elsősorban Sarlós felelőssége vetődhet fel - tárta fel a sajátos érdekeltségi viszonyokat a HVG egyik informátora.
Az újdonsült befektető ráadásul gyökeresen másként képzelte el a cégcsoport rendbetételét, mint Hónig. A HVG-nek Timár úgy nyilatkozott, tulajdonosként az a Vegyépszer elsődleges célja, hogy a 200 éves múltra visszatekintő magyar cég egyben maradjon. Ezzel szemben Hónig néhány hét alatt megtette az első lépést a szétforgácsolódás felé, bár kétségtelen, hogy ezzel újabb tehervállalás nélkül megoldódtak a likviditási gondok: kilenc hónapra bérbe adta a villanymotorokat gyártó tápiószelei üzemet az immár amerikai kézben lévő egykori Ansaldo-tagvállalatnak, az AsiRobiconnak, amely arra is késznek mutatkozott, hogy szőröstül-bőröstül megvegye a gyárat. Világos azonban, hogy a Vegyépszer - és a mögötte álló egyik leggazdagabb magyar vállalkozó, Nagy Elek - nem egy kimazsolázott vagyontömeg, pontosabban akkor már csak csődtömeg miatt kockáztat. Ahogy Timár fogalmazott, „minden olyan cégben érdemes részt venni, amelynek jövője van". Márpedig a Transelektro-cégcsoportnak mintegy 50 milliárd forintos rendelésállománya van, és a szétesés szélén is „csak" annyi a gondja, miként teljesítse a szállításokat.
A partnerek türelme fogytán, a svájci Stadler AG a múlt héten fel is mondta az együttműködési szerződést a Transelektróval, holott a Bombardier-val szemben néhány hónappal ezelőtt még vállvetve nyerték meg a motorvonatok beszerzésére kiírt, mintegy 130 milliárd forintos MÁV-tendert. Március 27-én életbe lépett a vasúttársasággal kötött megállapodás, amely attól kezdve pontosan 12 hónapot adott a Stadlernek, hogy az első járművet pályára állítsa. A Ganz Transelektro Közlekedési Zrt. azonban pénz híján még hozzá sem fogott annak a járműjavító csarnoknak az átalakításához, amelyben az eredeti konstrukció szerint több mint 12 milliárd forintért összeszerelnék a Svájcban készülő elővárosi szerelvényeket. Bár Timár a HVG-nek azt mondta, hogy a Stadler egyoldalú lépésével nem szűnt meg a szerződés, és folynak a tárgyalások, a svájci cég még azt sem zárja ki, hogy több milliárd forintos zöldmezős beruházással saját gyártókapacitást épít ki.
Futhat a Transelektro pénze után a Vegyépszer más projektek esetében is, hiszen késnek a BKV-nak szánt trolik, és leállt több erőművi szállítás is. Pedig a Transelektro Energetikai és Környezetvédelmi Zrt. az elmúlt fél évben három ígéretes külföldi üzletet is megcsípett: Bahreinbe több mint 3 milliárd forintért transzformátorokat szállít, a boszniai Tuzlában és a romániai Zilahban pedig erőműveket újít fel több mint 5 milliárd, illetve 8 milliárd forint értékben. A zilahi bioüzem építésének már idehaza is voltak előzményei: a Transelektro alakította át biomassza-tüzelésűvé a borsodi, valamint a pécsi erőmű kazánját. Ez utóbbinál azonban már érzékelhetőek voltak a Transelektro belső problémái: a késedelmes teljesítés miatt a megbízó 800 millió forint kötbért tartott vissza.
Ennek ellenére éppen ez az a pont, ahol a Vegyépszer úgy gondolhatta, a 2005-ben mintegy 20 milliárd forint veszteséget felhalmozó vállalatcsoportban mégis van fantázia. Különösen azok után, hogy a Vegyépszer likviditásának igen csak jót tett az elmúlt négy-öt év autópálya-építési boomja. Az építőipari cég csupán ebben az évben három, összesen 150 milliárd forintos beruházáson dolgozik. Vagyis a Vegyépszer tarsolyában ott a pénz a befektetésre, a Transelektrónál pedig ott a gyártókapacitás, a szabadalmakra is képes szakmai garnitúra, valamint a környező országokban és az arab világban is jól csengő név. Az eddig döntően hazai piacon mozgó Vegyépszer a bioerőművek következő években várható felfutását már a Transelektróval közösen lovagolhatja meg.
A Vegyépszer elvi elkötelezettségét az elmúlt egy hét során tettek is követték: az új tulajdonos 400 millió forint áthidaló hitelt nyújtott a Transelektrónak a bérek és más, azonnali kötelezettségek kifizetésére, és hasonló nagyságrendben adott segítséget több projekt folytatásához, így például a nemzetbiztonsági szempontból is jelentős paksi beruházáshoz. Ez pedig már végképp meggyőző volt a hitelezők, köztük az államot képviselő gazdasági miniszter számára ahhoz, hogy jóváhagyják a tűzoltásra szánt 3 milliárd forint folyósítását. Az új befektetők megkezdték a Transelektro karcsúsítását is, a szakszervezetekkel a következő hetekben egyeztetik, mely tagvállalatoknál kiket érint az egyelőre még nem számszerűsített leépítés. Május végéig pedig ki kell dolgozniuk a korábbi hitelek átütemezéséhez szükséges középtávú reorganizációs programot.
SZABÓ YVETTE

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Bőröndben kapta a kenőpénzt a mexikói rendőrfőnök a drogkartelltől

Bőröndben kapta a kenőpénzt a mexikói rendőrfőnök a drogkartelltől

Odavan az internet a kispapáért, aki széket csinált magából a párjának

Odavan az internet a kispapáért, aki széket csinált magából a párjának

Bakiztak az eskütételen, Orbán sem bírta faarccal – videó

Bakiztak az eskütételen, Orbán sem bírta faarccal – videó

„A kultúra nem ráadás, a kultúra a lázadás”

„A kultúra nem ráadás, a kultúra a lázadás”

Belerohant egy kisteherautó egy autóba az M1-esen, egy ember meghalt

Belerohant egy kisteherautó egy autóba az M1-esen, egy ember meghalt

Megmutatjuk egy képen, mennyien voltak a hétfői tüntetésen

Megmutatjuk egy képen, mennyien voltak a hétfői tüntetésen