Ha a magyar kormány hozzájárul, tíz hónapon belül harmadszor is gazdát cserélhet a Budapest Airport Zrt. Az új kérővel, a német Hochtieffel a kötelezettségvállalásokról kell megegyezni.

Jóformán csak annyi ideje volt a brit BAA plc-nek, hogy tavaly decemberi felvásárlása után néhány drasztikus intézkedéssel átalakítsa a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.-t, (BA) máris továbbadja azt. Holott minden eddigi privatizációs rekordot megdöntő összeget, 465 milliárd forintot fizetett a Budapest Airport többségi részvénycsomagjáért és a 75 évre szóló vagyonkezelői jogért. Múlt pénteken hivatalos közleményben tudatták a nagyérdeművel, hogy a BAA megállapodott a Hochtief-konzorciummal BA-beli érdekeltsége - a BUD Holding Vagyonkezelő Zrt. - eladásáról, amiről a magyar pénzügyminisztert is tájékoztatták. Az ügylethez ugyanis a magyar állam jóváhagyása szükséges.

Hasonló kormányzati áldásra idén júniusban nem volt szükség, amikor a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltetőjeként számon tartott BAA-t szőröstül-bőröstül a spanyol Grupo Ferrovial kebelezte be. Ennek magyarázata, hogy akkor a BA privatizációjára alakított projekttársaság, a BUD Holding tulajdonosát továbbra is BAA-nak hívták, még ha az anyavállalat Ferrovial-színekben ténykedett is tovább. A BAA megszerzése után azonban a Ferrovial úgy döntött, hogy hét nagy-britanniai repülőterére összpontosít, egyéb érdekeltségeitől, így a ferihegyitől is megválik. Helyébe új szereplő, a német Hochtief Airport, az ugyancsak német KfW pénzügyi szervezet és a kanadai CDPQ nyugdíjalap-kezelő alkotta konzorcium lép.

A Hochtief "szeretné megvalósítani Magyarország álmát, hogy Ferihegy Közép-Európa vezető nemzetközi repülőterévé váljon" - áll a cég közleményének élén, amiből arra lehetne következtetni, hogy a németek puszta idealizmustól vezéreltetve futnak neki másodszor is a budapesti légikikötő megszerzésének (tavaly ugyanis 400 milliárd forint körüli ajánlatukkal lemaradtak a BAA mögött, és egyes sajtóhírek szerint most sem szánnak többet a vételre.) A helyzet azonban az, hogy az esseni székhelyű Hochtief AG - amely Németország egyik legrégebbi építőipari vállalkozása, s amelynek egy része a Hochtief Airport - évek óta a külföldi terjeszkedés stratégiáját követve próbálja kivédeni a németországi építőipari konjunktúra bizonytalanságait, mégpedig sikerrel. Tavaly a Hochtief 42 ezer alkalmazottja közül már csak alig több mint 9 ezer dolgozott Németországban, a többiek külföldön gyarapították a forgalmat, ami 13,65 milliárd euró volt, és mintegy négyötödében külföldön realizálódott.

A Hochtief története 1874-ig nyúlik viszsza, ekkor alapította két testvér Frankfurtban a Gebrüder Hefmann építőipari vállalkozást, ebből lett 1896-ban az Aktiengesellschaft für Hoch- und Tiefbauten (Hochtief AG). A cégnek hosszú időn át az RWE energetikai konszern volt a főtulajdonosa, jelenleg a részvények egynegyedét egy Custoda Holding AG nevű befektetőcég birtokolja, 68 százaléka közkézhányadon, a fennmaradó rész pedig a cég saját tulajdonában van. A reptérüzletbe 1997-ben szállt be a Hochtief, azóta részesedést szerzett az athéni, a düsseldorfi, a hamburgi, a sydneyi és a tiranai repülőtérben. Amikor pedig a közelmúltban felmerült, hogy a német kormány privatizálná a német légiirányításban meglévő részesedésének 74,9 százalékát (idetartozik a teljes légtérfelügyelet, valamint 17 nemzetközi reptér irányítótornya), a Hochtiefet is mint lehetséges vevőt említették.

A budapesti üzletben a Hochtief konzorciális partnere a KfW, azaz a Kreditanstalt für Wiederaufbau; a 80 százalékban a német szövetségi állam, 20 százalékban a tartományok tulajdonában lévő fejlesztési bank elsődleges feladata a háború utáni alapításakor az újjáépítés finanszírozása volt, az évek során azonban egyre inkább előtérbe került a német cégek eredményes külföldi szereplésének elősegítése.

Azzal a feltétellel adta el tavaly az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) a Budapest Airport 75 százalék mínusz egy szavazatnyi részvénypakettjét 60 milliárd forintért, hogy a vevő a megszerzett részvényeket 2011 végéig az eladó előzetes írásbeli hozzájárulása nélkül nem értékesítheti. Továbbá azokat csak olyan vevőnek adhatja át, amely megfelelő pénzügyi forrásokkal, szakértelemmel rendelkezik, és képes a megállapodásban foglalt kötelezettségek teljesítésére. Ez a Hochtief esetében aligha vitatható. A részvénycsomagnál vaskosabb tétel a vagyonkezelői szerződés, e jogokért tavaly a BAA 389,5 milliárd forintot fizetett a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak. Ezt a kontraktust most ismét módosítani kell, mégpedig szintén a magyar állam jóváhagyásával.

A Hochtiefnek a privatizációs szerződésben rögzített kötelezettségeket át kell vállalnia, ez a repülőtér-társaság tulajdonosváltásának a feltétele - szögezték le korábban többször is az ÁPV vezetői. Ezek közül a leggyakrabban emlegetett tétel az a minimum 65,5 milliárd forint fejlesztési kötelezettség, amelyet a befektető 2011-ig ígért megvalósítani, s amelynek teljesítésére 18,8 milliárd forint garanciát is adott. A munkavállalók esetében pedig azt vállalta, hogy 2008 végéig nem kerül sor a létszám 18,6 százalékánál, azaz 478 főnél több elbocsátására, továbbá megtartja a béren felüli juttatásokat. Utóbbi nem tekinthető túl kemény elvárásnak, hiszen a kiszervezett üzletágak személyzete - mint legutóbb az ötszáz fős földi kiszolgálásé - nem tartozik e statisztikába. Az adásvétel állami jóváhagyásához várhatóan néhány hetes tárgyalásra lesz szükség az ÁPV-vel és a kormány képviselőivel, bár a HVG kormányközeli forrása a tennivalókat csupán technikainak nevezte, ám az is elképzelhető, hogy a kötelezettségeket némileg át kell hangszerelni. A Hochtief fejlesztési tervei - amelyeket a tavalyi privatizációs pályázatban jelölt meg - ugyanis valamelyest eltértek a BAA-éitól.

Ami pedig a beígért beruházásokat illeti, a britek e téren egyelőre nem sokat mutattak, azok megkezdését 2007-re tolták. A versenyképesség növeléséhez szükséges repülőtéri díjak csökkentésében pedig az idén átlagosan 5 százalékos tarifalefaragásig jutottak. Pedig az ambiciózus forgalomnövekedési tervek - a BAA öt év alatt 8 millióról 12 millió főre növekvő utasszámmal kalkulált - teljesülése ettől is függ. Legalábbis a diszkonttársaság WizzAir már megpendítette, hogy a Budapest Airport magas tarifái miatt kész Ferihegy helyett vidéki repülőtérre váltani, miután az általa használt európai repülőtereken a díjak 10 euró körül mozognak, Ferihegy viszont 23,6 eurót számláz. Pedig a növekedést a fapadosok húzták: a múlt évben 2,245 millió utast hoztak Ferihegyre, 169,5 százalékkal többet, mint 2004-ben. Idén szeptemberben viszont fordult a kocka, valamelyest - 4,1 százalékkal - csökkent az általuk generált forgalom az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

Összességében is lanyhulni látszik a tempó az előző két év erőltetett menetelése után, amikor az európai átlagnál háromszor gyorsabban - 2004-ben 28,6, 2005-ben 24,9 százalékkal - növelte utasforgalmát Ferihegy. A Budapest Airport szeptemberi jelentésében az utóbbi 12 hónapra 8,277 millió utasról számolhatott be, ami csupán 7,2 százalékos bővülést jelent.

VITÉZ F. IBOLYA, WEYER BÉLA / BERLIN

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Magyar tervező máris kabriót csinált a Toyota háromhengeres „izomautójából”

Magyar tervező máris kabriót csinált a Toyota háromhengeres „izomautójából”

Kihalás fenyegeti a kacsacsőrű emlőst

Kihalás fenyegeti a kacsacsőrű emlőst

Beperli az MTI-t a Magyar Helsinki Bizottság

Beperli az MTI-t a Magyar Helsinki Bizottság

Élőben követheti egy magyar ultrafutó rekorddöntését

Élőben követheti egy magyar ultrafutó rekorddöntését

Visszatartott segélyszállítmányokra bukkantak a helyiek egy Puerto Rico-i raktárban

Visszatartott segélyszállítmányokra bukkantak a helyiek egy Puerto Rico-i raktárban

Ez már a végső? Újabb kép jelent meg a még be sem mutatott Galaxy S20 Ultráról

Ez már a végső? Újabb kép jelent meg a még be sem mutatott Galaxy S20 Ultráról