szerző:
hvg.hu

Ha igazak a BKV-Figyelő értesülései, nem lehet a felújított orosz metrók problémáit egyetlen okra, az optikai csatoló elem hibájára visszavezetni, ahogy ezt a BKV állította kedden.

Túl sok mindent spóroltak ki a szerelvényekből, és túl gyorsan akartak eredményeket felmutatni, állítólag ez vezethetett a felújított orosz metrók sorozatos meghibásodásához. Ráadásul a felmerülő hibákat buhera megoldásokkal hárítják el, amelyhez az orosz gyártótól eddig nem sok segítséget kaptak – írja BKV-s forrására hivatkozva a BKV-Figyelő.

A közlekedési portál emlékeztet: a BKV vezetősége kedden azt közölte, hogy megtalálták az okát az újragyártott orosz metrókocsik folyamatos meghibásodásainak, egy optikai csatoló elem hibája okozta a problémákat. A BKV-Figyelő szerint viszont ez csak egy a sok hiba közül.  

A bajok egyik forrása az, hogy spóroltak az úgynevezett automatikus vonatvezérlő rendszer (AVR) cseréjén, ezeket a régi szerelvényekből kimentették és beszerelték az újakba. Ez az AVR még a rendszerváltás előttről származik, és már akkor is elavultnak számított. Ez a rendszer határozza meg egyebek mellett azt, hol kell megállnia a metrónak ahhoz, hogy kinyílhassanak az ajtók: ha például a metró túlfut az állomáson, akkor az AVR nem engedi, hogy kinyíljanak az ajtók. Az új metrószerelvénnyel többször is előfordult ez a hiba, amit a BKV-nál úgy rendeztek le, hogy megnövelték a távolságtartományt, ahol az ajtók kinyílhatnak.

A múlt pénteki leállásnál is az AVR-re gyanakodtak, de később kiderült: az volt a baj, hogy valamiért egyszerre vált aktívvá a metró mindkét vezetőfülkéje. A Metrovagonmas szakemberei állítólag azt sem tudták megmagyarázni, hogy az utasok miért nem tudták működtetni a vésznyitót, pedig ezt a jármű vezetője központilag lehetővé tette.

Szintén az elavult AVR miatt kellett visszafogni az új metró Hitachi motorjának teljesítményét, pedig az a korábbinál jobban gyorsulna és lassulna.

Az új metró fékezéskor áramot tudna visszatáplálni a rendszerbe, de az infrastruktúra még nem alkalmas erre, ezért a felesleges áramot most a szerelvény egy ellenállással hővé alakítja. Ezt az ellenállást azonban a BKV-Figyelő forrása szerint nem arra tervezték, hogy üzemszerűen végezze az energia átalakítását, és van, aki úgy véli: ez akár tüzet is okozhat.

Hiányosság az is, hogy egyelőre elmaradt az új metró emberekkel elvégzett menekülési tesztje.

Most már mérnökök is jöttek

Eddig a felújítást végző Metrovagonmas szerelőkkel képviseltette magát Budapesten, hétvégén viszont mérnökök is érkeztek végre Oroszországból. Az oroszok korábban nem biztosítottak megfelelő hibaelhárítási kézikönyvet sem a BKV-soknak.

Állítólag az is gond, hogy a Metrovagonmas munkatársai üzemeltetői helyett „projektszemlélettel” álltak a dolgokhoz: mindent mielőbb le akartak szállítani, és abból indultak ki, hogy menet közben javítják a hibákat, ha lesznek.

A BKV mindenesetre már közölte a Metrovagonmassal, hogy mostantól nem Budapesten, hanem a gyárban, a Moszkva melletti Mityiscsiben veszi át a járműveket, és addig nem indítják visszaútra őket, amíg rendben nem találtak velük mindent.

Ugyancsak kényes helyzetben van a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NHK), amely korábban kiadta a szükséges engedélyt az új szerelvényekre, de visszavonta egyelőre azt a pénteki hiba után. Az NKH július 15-ig adott időt a BKV-nak, hogy rendezze a felújított metrók ügyét.

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
"Orbán posztfasiszta rendszert épít"

"Orbán posztfasiszta rendszert épít"

Nagy Blanka most már az érettségire koncentrálna

Nagy Blanka most már az érettségire koncentrálna

Kim Dzsongun nem zavartatja magát, folytatódik az atomprogram

Kim Dzsongun nem zavartatja magát, folytatódik az atomprogram

Saját halottjának tekinti Tandori Dezsőt az Emberi Erőforrások Minisztériuma

Saját halottjának tekinti Tandori Dezsőt az Emberi Erőforrások Minisztériuma

Fotók: landolás közben szenvedett balesetet egy utasszállító Indonéziában

Fotók: landolás közben szenvedett balesetet egy utasszállító Indonéziában

Hont András: Népértékelő

Hont András: Népértékelő