szerző:
hvg.hu

Ha igazak a BKV-Figyelő értesülései, nem lehet a felújított orosz metrók problémáit egyetlen okra, az optikai csatoló elem hibájára visszavezetni, ahogy ezt a BKV állította kedden.

Túl sok mindent spóroltak ki a szerelvényekből, és túl gyorsan akartak eredményeket felmutatni, állítólag ez vezethetett a felújított orosz metrók sorozatos meghibásodásához. Ráadásul a felmerülő hibákat buhera megoldásokkal hárítják el, amelyhez az orosz gyártótól eddig nem sok segítséget kaptak – írja BKV-s forrására hivatkozva a BKV-Figyelő.

A közlekedési portál emlékeztet: a BKV vezetősége kedden azt közölte, hogy megtalálták az okát az újragyártott orosz metrókocsik folyamatos meghibásodásainak, egy optikai csatoló elem hibája okozta a problémákat. A BKV-Figyelő szerint viszont ez csak egy a sok hiba közül.  

A bajok egyik forrása az, hogy spóroltak az úgynevezett automatikus vonatvezérlő rendszer (AVR) cseréjén, ezeket a régi szerelvényekből kimentették és beszerelték az újakba. Ez az AVR még a rendszerváltás előttről származik, és már akkor is elavultnak számított. Ez a rendszer határozza meg egyebek mellett azt, hol kell megállnia a metrónak ahhoz, hogy kinyílhassanak az ajtók: ha például a metró túlfut az állomáson, akkor az AVR nem engedi, hogy kinyíljanak az ajtók. Az új metrószerelvénnyel többször is előfordult ez a hiba, amit a BKV-nál úgy rendeztek le, hogy megnövelték a távolságtartományt, ahol az ajtók kinyílhatnak.

A múlt pénteki leállásnál is az AVR-re gyanakodtak, de később kiderült: az volt a baj, hogy valamiért egyszerre vált aktívvá a metró mindkét vezetőfülkéje. A Metrovagonmas szakemberei állítólag azt sem tudták megmagyarázni, hogy az utasok miért nem tudták működtetni a vésznyitót, pedig ezt a jármű vezetője központilag lehetővé tette.

Szintén az elavult AVR miatt kellett visszafogni az új metró Hitachi motorjának teljesítményét, pedig az a korábbinál jobban gyorsulna és lassulna.

Az új metró fékezéskor áramot tudna visszatáplálni a rendszerbe, de az infrastruktúra még nem alkalmas erre, ezért a felesleges áramot most a szerelvény egy ellenállással hővé alakítja. Ezt az ellenállást azonban a BKV-Figyelő forrása szerint nem arra tervezték, hogy üzemszerűen végezze az energia átalakítását, és van, aki úgy véli: ez akár tüzet is okozhat.

Hiányosság az is, hogy egyelőre elmaradt az új metró emberekkel elvégzett menekülési tesztje.

Most már mérnökök is jöttek

Eddig a felújítást végző Metrovagonmas szerelőkkel képviseltette magát Budapesten, hétvégén viszont mérnökök is érkeztek végre Oroszországból. Az oroszok korábban nem biztosítottak megfelelő hibaelhárítási kézikönyvet sem a BKV-soknak.

Állítólag az is gond, hogy a Metrovagonmas munkatársai üzemeltetői helyett „projektszemlélettel” álltak a dolgokhoz: mindent mielőbb le akartak szállítani, és abból indultak ki, hogy menet közben javítják a hibákat, ha lesznek.

A BKV mindenesetre már közölte a Metrovagonmassal, hogy mostantól nem Budapesten, hanem a gyárban, a Moszkva melletti Mityiscsiben veszi át a járműveket, és addig nem indítják visszaútra őket, amíg rendben nem találtak velük mindent.

Ugyancsak kényes helyzetben van a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NHK), amely korábban kiadta a szükséges engedélyt az új szerelvényekre, de visszavonta egyelőre azt a pénteki hiba után. Az NKH július 15-ig adott időt a BKV-nak, hogy rendezze a felújított metrók ügyét.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Egyetlen fotó tökéletesen megmutatja a világ leggazdagabb emberének átalakulását

Egyetlen fotó tökéletesen megmutatja a világ leggazdagabb emberének átalakulását

Nem csak a dohányzást, az internetes zaklatást is vasszigorral büntetné Lázár János

Nem csak a dohányzást, az internetes zaklatást is vasszigorral büntetné Lázár János

Megduplázódott a külföldre örökbe adott magyar gyerekek száma

Megduplázódott a külföldre örökbe adott magyar gyerekek száma

Bombameglepetés: a Felcsút megverte a Ferencvárost a bajnokságban

Bombameglepetés: a Felcsút megverte a Ferencvárost a bajnokságban

Üldögél a nő, amikor két majom az ölébe toppan és szexelni kezd (videó)

Üldögél a nő, amikor két majom az ölébe toppan és szexelni kezd (videó)

Itt a kamerateszt: a legjobb iPhone vagy a bivalyerős Mate 20 Pro lő szebb képet?

Itt a kamerateszt: a legjobb iPhone vagy a bivalyerős Mate 20 Pro lő szebb képet?