Németh András
Németh András

Jó évet zárt tavaly a magyarországi IKEA, a három budapesti áruház 61 milliárd forintos forgalmat bonyolított le, s ez 14 százalékkal nagyobb, mint egy évvel korábban. Beindult az online rendelés is, a cég hamarosan bejelenti a szállítási díjak csökkentését.

A 2017 szeptemberéig tartó üzleti évben 5,5 millió ember látogatott el az budapesti IKEA-áruházakba, s 3,1 millióan vásároltak is valamit, az átlagköltés 18.300 forint volt, kilenc százalékkal több, mint egy évvel korábban. A legtöbbet – 324 ezer darabot –  a 15 centiméteres OFTAST tálból vitték a magyarok, s hogy legyen tenni őket valahova, 15 300 konyha is elkelt.

Beindult az online rendelés is, s egy hónapja már házhoz is viszik a neten megrendelt termékeket. Az áruházi átvételt eddig közel négyezren választották, ők átlagosan 140 ezer forintért rendeltek, míg a házhozszállítást ezren vették igénybe. Az online-t használók elsősorban nappali és hálószoba bútorokat vesznek, ezekbe a rendelésekbe beleférnek a viszonylag magas szállítási költségek is.

Az IKEA hamarosan csökkenti majd a szállítási díjakat, a pontos számokat tartalmazó bejelentés néhány héten belül várható. Elsősorban a vidéki vásárlók járnak jól, ők számíthatnak jelentős árcsökkenésre. Megjelenik a kisebb méretű cikkek olcsóbb kiszállítását lehetővé tévő csomagküldő szolgáltatás is, ennek keretében legfeljebb 60X60X120 centiméteres dobozok érkezhetnek, a csomagküldőktől megszokott árakon.

„A tavaly júniusban megnyitott soroksári áruházzal két fő célunk volt: a másik két áruház leterheltségének a csökkentése, illetve olyanok bevonzása, akik korábban nem jártak az IKEA-ban. Mindkét célt elértük: az Örs vezér téren és Budaörsön csökkent a nyomás, a soroksári áruházba betérők ötöde először lép be egy IKEA-üzletbe. Sok a vidéki vásárló, például Szolnokról, vagy Kecskemétről. A másik két áruházban legfeljebb egy-két százalék az új vásárlók aránya” – mondta a Szabó Ágnes, a soroksári áruház vezetője.

A forgalom növekedése terén a magyarországi IKEA bekerült legjobb ötbe, csak Ausztráliában, Portugáliában, Romániában és Kínában mértek gyorsabb bővülést. A régióban Csehország és Szlovákia 5-5 százalékos növekedést ért el. A forgalom bővülése annak ellenére is jelentős volt, hogy Varga-Nagy Eszter kommunikációs vezető szerint az IKEA – az áruházi koncepció fontossága miatt ­– a vetélytársaknál később vezette be az online-rendelési lehetőségeket, s az IKEA-n belül is csak az utolsó hullámban jelent meg az e-kereskedelem Magyarországon és a közép-európai térség más államaiban. Viszont ezzel lehetővé vált a gyermekbetegségek elkerülése, s az IKEA folyamatosan azzal kísérletezik, hogy megtalálja az áruházi és az internetes értékesítés működőképes szimbiózisát. „Közben az áruházak egyénisége is hangsúlyosabb lesz. Korábban inkább az volt a cél, hogy az IKEA mindenhol egyforma vásárlási élményt nyújtson, most személyiséggel akarjuk felruházni az üzleteket” – magyarázta.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!