Muck Tibor
Muck Tibor

Hajlandók lesznek-e az Ikarus Egyedi kényszerhitelezői a hétéves türelemre?

Holnap lesz az az egyezkedés, amelyen a júliusban csődöt jelentett Ikarus Egyedi vezetői megpróbálják rávenni a cég hoppon maradt hitelezőit a két hete közzétett ajánlatuk elfogadására. Ha nem sikerül, akkor felszámolás vár az egyre kevesebb buszt gyártó buszgyártóra.

A négyéves működése alatt összesen nyolcvanegynéhány, Modulo márkanevű buszt összerakó Ikarus Egyedinek semmi köze nincs a Széles Gábor által birtokolt Ikarushoz. Azaz csak annyi köze van hozzá, hogy Széles perben próbálja elvitatni tőle a cégjogi trükkel szerzett név használatának jogát. Két éve ugyanis a mai Ikarus Egyedit még Mabi-Busnak hívták.

Annyiban bejött az ex-Mabi számítása, hogy a patinás név megkaparintása óta a korábbinál jóval nagyobb figyelem övezi a működését. De ennek ma már aligha örül. Az utóbbi időben az Ikarus Egyedi főleg két dologgal szerepelt a hírekben. Az egyik: a BKV-nak szállított méregdrága midibuszok körüli problémák. A másik: a Volánbusz által megrendelt 180 csuklós, amelyekből – noha az eredeti határidő már több mint egy éve lejárt – mindmáig csupán tíz darabot szállított le (nem az eredeti megrendelőnek, hanem a BKV-nak). Ráadásul azokkal is súlyos gondok vannak.

©

Az Ikarus Egyedi menedzsmentjének holnap terítékre kerülő csődegyezségi ajánlata nem éppen nagyvonalú: több mint hétéves haladékot kér a cég adósságainak visszafizetésére. Azzal próbál kedvet csinálni kényszerhitelezőinek – bankoknak, beszállítóknak, előleget fizető, illetve kötbért követelő vásárlóknak – a várakozáshoz, hogy „a termelés helyreállítása teljes mértékben hasznosítaná az egyébként csak töredék áron értékesíthető, már beszerzett alkatrészkészletet”.

Ez az okoskodás logikusan hangzik, de pont ebben az esetben sántít. A csődegyezségi közlemény ugyanis elfelejtette tájékoztatni a hitelezőket egy, az eredményes gazdálkodást és így a hitelek visszafizetését igencsak megnehezítő körülményről. Arról, hogy a vagyon jelentős részét „kimentették” a buszgyártóból. Telephelye, értékes gyártóeszközei, eddig a legnagyobb darabszámban eladott buszának licence mind külső cégek birtokában vannak. Méghozzá olyan cégekében, amelyek ugyancsak a csődbe kormányzott buszgyártó tulajdonosának, Mészáros Csabának az érdekeltségébe tartoznak.

Az eddig biztos megrendelés birtokában is csak a veszteségeket halmozó Ikarus Egyedinek tehát nehezített pályán kellene elérnie a nyereséges működést és közben kitermelnie azokat a milliárdokat, amelyeket hoppon maradt hitelezői követelnek tőle. Ráadásul úgy, hogy már megrendelése sincs, hiszen a Volánbusz és a BKV az első lehetséges alkalommal felmondta a gyártó által nem teljesített szerződést.

A holnapi egyezkedés mégis kétesélyes. Az Ikarus Egyedi ugyanis csak a bejelentett 15 milliárd forintnyi követelés kisebb hányadát ismerte el jogosnak – köztük nem kis részben olyan vállalkozásokét, amelyek Mészáros Csaba másik cégcsoportjába, az Evopro Holdingba tartoznak. Márpedig csak azok a hitelezők szavazhatnak a faramuci egyezségi ajánlat elfogadásáról, akiknek elismert követelésük van. Azaz Mészáros Csabának jelentős szava lesz abban, hogy esetleg mégiscsak új esélyt kap-e a magát képtelen helyzetbe lavírozó Mészáros-cég, az Ikarus Egyedi Kft.

További részletek és fejlemények a HVG e heti számában.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Kigyulladt a híres párizsi templom

Kigyulladt a híres párizsi templom

Megszűnt a cafeteriás lakáshitel-támogatás, adózni viszont akár idén is kell utána

Megszűnt a cafeteriás lakáshitel-támogatás, adózni viszont akár idén is kell utána

A "kágéestés" csencselés, seftelés sokaknak volt remek üzleti iskola, ami ma hiányzik

A "kágéestés" csencselés, seftelés sokaknak volt remek üzleti iskola, ami ma hiányzik

A kormányszóvivő Bayernek: "Az EU kockázatot jelent Magyarországnak"

A kormányszóvivő Bayernek: "Az EU kockázatot jelent Magyarországnak"

Ha nem elég drága az iPhone: itt a 6,7 millió forintos változat, aranyórával a hátlapon

Ha nem elég drága az iPhone: itt a 6,7 millió forintos változat, aranyórával a hátlapon

Nyári táborok: új trend, hogy a külföldön élő magyarok hazaküldik a gyereket nyárra

Nyári táborok: új trend, hogy a külföldön élő magyarok hazaküldik a gyereket nyárra