szerző:
hvg.hu

A dízel tényleg a relatív szegénység jele? Kik és miért tiltakoztak Franciaországban az üzemanyagok jövedéki adójának emelése ellen?

A L’Argus francia autós szaklap épp a nagy útelzárás napjára időzítette elemző tanulmányának megjelenését. A francia autósok „bibliájának” tekinthető orgánum megyéről megyére megvizsgálta a dízel üzemanyag használatának arányát és az ott élő, egyetlen eurócentnyi adót sem fizető családok hányadát. Franciaországban nem egyéni, hanem családi adózás van. A L’ Argus számokkal támasztotta alá azt, amit egyébként statisztikai vizsgálat nélkül is minden, Franciaországot kicsit ismerő szakértő sejtett: ahol a dízelüzemű autók hetven százalék fölötti részt tesznek ki a járműparkban, ott a legmagasabb az adót nem fizető, vagyis, a francia mércével szerény jövedelmű, de összességében stabil megélhetéssel rendelkező háztartások aránya. Tehát az üzemanyag jövedéki adójának emelése főként őket érinti.

A dízeles autók kb. három évtizede tarolnak Franciaországban. A gázolaj sokáig sokkal olcsóbb volt, mint a benzin, és a fogyasztás is sokkal kisebb. Ezért még ma is a francia teljes autópark 68 százaléka dízelüzemű jármű. Persze közben lassan változtak a viszonyok. Kiderült, hogy a dízel gyilkolja a környezetet, a gyártók egyre inkább átálltak a zöldebb technológiákra. De az ún. „mély” Franciaország polgárait ez a legkevésbé sem érdekelte, ők elégedettek az öt-hat éve vett dízelautókkal, amelyeket még hosszú évekig akarnak használni. Még akkor is, ha már a kutak húsz százalékánál a dízel már drágább, mint a benzin. Ezért a francia kormány által meghirdetett roncsprémium, tehát az az állami adomány, amely több ezer euróval csökkentené egy új, környezetkímélőbb autó beszerzését, a „mély” Franciaországot nem érdekli.

Francia kategóriákról, olyan családokról van szó, amelyek magyar mércével mérve komoly jövedelemből élnek, nem adóznak és egy sor szociális támogatásban is részesülnek, például olcsó bérlakásban laknak. Tehát az elmúlt hétvégén nem a francia társadalom legelesettebb, legszegényebb rétegei kapták magukra a sárga mellényt és zárták el az utakat, hanem ők, az alsó középosztály tagjai. Azok, akik az elmúlt évtizedekben is hatalmas tiltakozó akciókat szerveztek, merthogy a vásárlóerő nem az elvárt mértékben nőtt, miközben sohasem csökkent. Most sem a megélhetés van veszélyben, hanem például az eddig háromhetes nyári vakáció kettőre csökkentése, vagy az, hogy nem minden télen, hanem csak kétévente tudnak síelni menni. Vagyis az utakat elzáró sárga mellényesek problémái köszönőviszonyban sincsenek azzal az európai mércével nyomorúságosnak tekinthető életvitellel, amelyre például a magyar lakosság csaknem 35 százaléka kényszerül.

Persze minden országnak mások a normái, és e tekintetben Macron nagyot hibázott. Nem tudta elmagyarázni, miért elkerülhetetlen a szennyező üzemanyag adóztatása. Az adóemelés a relatíve szegény alsó középosztályt sújtja, amelynek tagjai nem túl intenzíven tájékozódnak a klímaváltozás okozta egyre tragikusabb problémákról. Leginkább: fogalmuk sincs róluk. Ráadásul ők nem részesülnek a roncsprémiumból, mert költségvetésükbe nincs betervezve egy új autó vásárlása, még kedvezménnyel sem. Továbbá a tervezett adókedvezményekből is kimaradnak, mert eleve nem adóznak. A speciális szempontok alapján kiosztandó üzemanyag-támogatás rendszere pedig még nincs kidolgozva. De borítékolható: akármilyen is lesz, biztos, hogy csak alamizsnának tekintik az érintettek. És folytatódnak a tiltakozások, a tüntetések, ahogy ez kb. ötven éve ez a francia hétköznapok megszokott része.(via Le Point)

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Magyar siker Argentína ellen a női kézilabda-világbajnokságon

Magyar siker Argentína ellen a női kézilabda-világbajnokságon

A trafikkoncessziótól a vagyonkezelésig jutott a Mészárossal üzletelő ingatlanos

A trafikkoncessziótól a vagyonkezelésig jutott a Mészárossal üzletelő ingatlanos

Nincs is napirenden, úgyhogy marad a chipsadó

Nincs is napirenden, úgyhogy marad a chipsadó

Nyolcvanoldalnyi szenzáció jelent meg Arany Jánosról

Nyolcvanoldalnyi szenzáció jelent meg Arany Jánosról

Olyat láttak a tudósok a Napon, amit korábban még senki

Olyat láttak a tudósok a Napon, amit korábban még senki

Több ember megsérült egy balesetben a 44-es főúton, teljes útzár

Több ember megsérült egy balesetben a 44-es főúton, teljes útzár