szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

Egymilliárd dolláros kínai kölcsön törlesztéséhez kérte Brüsszel támogatását az uniós tagságra pályázó balkáni állam, de nem kapta meg. Egy történet, két olvasat: a brüsszeli Politico és a pekingi Global Times másképp tálalja Montenegro kínai kölcsönét.

"Nem fizetjük azokat a kölcsönöket, amelyeket másoktól vettek fel" - közölte az Európai Bizottság Montenegróval - írja a Politico. A kis ország hiteleinek egynegyedét teszi ki az egymilliárd dolláros kínai kölcsön, amelyet útépítésre vettek fel, és amelynek a törlesztése komoly pénzügyi problémákat vet fel.

"Montenegro legnagyobb kereskedelmi partnere, pénzügyi befektetője és támogatója az Európai Unió" - hangsúlyozta a Bizottság szóvivője. Peter Stano elmondta: "az EU továbbra is támogatja Montenegrót, de nem segít a másoktól kapott kölcsön visszafizetésében."

Csakhogy ez felveti azt a problémát: ha Montenegró nem fizet Kínának, akkor a pekingi Export-Import Bank ráteheti a kezét néhány értékes földterületre a kis balkáni állam tengerpartján. Brüsszel nem is tanácsolta Montenegrónak az egymilliárd dolláros kínai hitel felvételét, de a helyi kormány mégiscsak úgy döntött: ebből finanszírozza 85%-ban útépítési programját. A sztráda még nem készült el, viszont Montenegro nem akar fizetni. "Fennáll a kockázata annak, hogy Montenegro adósságcsapdába kerül" - jelentette ki az uniós szóvivő.

Mit mondanak Pekingben? "Montenegró nem kerül adósságcsapdába" - ez a hivatalos kínai álláspont a 944 milliárd dolláros kölcsönszerződéssel kapcsolatban, amelyet 2014-ben írtak alá - írja a Global Times. Az Export-Import Bankkal megkötött szerződés húszéves időtartamra szól. Az első részletet idén júliusban kellene kifizetni.

Montenegró exkormányfője azt mondta a kínai kölcsönnel kapcsolatban: nincs olyan kikötés, amely szerint nem fizetés esetén a kínaiak értékes földekhez juthatnának az országban. A sztráda, amely a tengerpartot köti össze a szerb határral, már részben elkészült. A 41 kilométeres szakaszt kínaiak építették. Sok nyugati média drágállotta az árát, mely meghaladta az 1 milliárd dollárt (300 milliárd forint), de nem vették figyelembe, hogy a nehéz terepen alagutakat kellett fúrni.

"Ha más külföldi cég építette volna meg a kérdéses útszakaszt, akkor az biztosan többe került volna" - állitja az a kínai szakértő, akit a Global Times megkérdezett. Liu Jing, a pekingi Népi Egyetem pénzügyi intézetének munkatársa tagadja azt is, hogy Montenegro adósságcsapdába került volna. Felhívja a figyelmet arra, hogy 2020-ban Montenegró államadóssága az éves GDP 103%-át tette ki. Most pedig a nyugati média amiatt aggódik, hogy az ország államadóssága meghaladná a 80%-ot a kínai kölcsön első részletének visszafizetésével - mondja a kínai pénzügyi szakértő a pekingi hivatalos véleményt hűen tükröző Global Timesban.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!