Államtitkár: Annyi pénzt kellene a MÁV-ra költeni, amennyit az uniós pénzekkel együtt sem lehet kigazdálkodni

Mindezek ellenére hamarosan kormány-előterjesztéssé válhat az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV–Volán által kidolgozott tíz évet felölelő vasútfejlesztési koncepció.

  • hvg.hu/MTI hvg.hu/MTI
Államtitkár: Annyi pénzt kellene a MÁV-ra költeni, amennyit az uniós pénzekkel együtt sem lehet kigazdálkodni

A vasútfejlesztési koncepció célja, hogy újragondolják a magyar mobilitási rendszert és abban főszerepet adjanak a kötöttpályás közlekedésnek – mondta Nagy Bálint, az ÉKM államtitkára a Magyar Vasút 2023 című konferencián, hozzátéve, hogy ehhez elsősorban kiszámíthatóságra van szükség a pénzügyekben.

Új alapokra kell tehát helyezni a MÁV–Volán-csoport finanszírozását és abban ki kell alakítani egy új, piaci finanszírozási lábat is – vélte Nagy, aki szerint erre azért van szükség, mert

olyan nagyságrendű a magyar vasút fejlesztésének forrásigénye, amely még az uniós források megérkezése esetén is túlmutat a nemzeti költségvetés lehetőségein.

Ezért külső forrásokat, alternatív finanszírozási lehetőségeket kell beazonosítani és bevonzani – fejtette ki.

Mindezt amúgy az után egy nappal mondta Nagy, hogy mintegy 90 milliárd forint többletforrást kért Lázár János a MÁV–Start, a MÁV, a GYSEV és a Volánbusz közszolgáltatási szerződés keretében végzett feladatainak utólagos finanszírozására, illetve egy hónappal azután, hogy Lázár így fogalmazta meg a MÁV-vezetőkkel szembeni kifogásait: "Aki egy nyolcszázmilliárd forintos kasszában nem talál meg 32 milliárd forintot most, amivel majd később elszámolunk, az tegye le a lantot".

 

Lázár a vállalati belső elhárítást is bevetette a MÁV-ügyek szivárogtatói ellen

Akkora számlát nyújtottak be kirúgásuk előtt a MÁV vezérigazgató-helyettesei Lázár János miniszternek, hogy abból már tényleg ki lehetett volna javítani a vasúti infrastruktúra főbb hibáit.

A MÁV-nál egyébként is gyűlnek a problémák: a lerongyolódott győri fővonal felújítását botrányok sora övezi, ami miatt a MÁV-ot levágta a nyugati vasútvonalakról az osztrák vasúttársaság, és bár a vármegyebérlet pedig politikai terméknek biztosan jó, de az is biztos, hogy az amúgy is pénzhiánnyal küszködő közlekedési társaságoknak jelentős menetdíjbevétel-kiesést okoz.

A gondokat érzékelve az államtitkár azt is kijelentette, hogy

"a régi rendszerbe nem öntünk új pénzt".

Ez azt jelenti, hogy a MÁV-Volán csoportnak egyebek mellett a szervezeti felépítésében, hatékonyságában, irányításában és mindennapi működésében is gyökeresen meg kell újulnia ahhoz, hogy alkalmas legyen a fejlesztési források fogadására és felhasználására – mondta.

Nagy Bálint szerint a vasútfejlesztési koncepció kiterjed az árufuvarozás mellett arra is, hogyan tud csatlakozni az ország a Közép-Európában kiépülő nagysebességű hálózathoz. Ezen felül azt is tartalmazza, hogyan teszik 21. századivá a magyar vasúttársaság járműparkját. Utóbbi azért is szükséges, mert a magyar kötöttpályás infrastruktúra és a gördülőállomány nagy része "mára elérte a nyugdíjkorhatárát".

Persze Nagy szerint a hibák sorozata nem miattuk van, mint mondta, Magyarországon a vasút életét tekintve a nehézségek jelentős része külső okokra vezethető vissza vagy a múltból örökölt.

Nyitókép: Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára beszédet mond a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület Magyar Vasút 2023 című konferenciáján Budapesten 2023. október 5-én.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Kádár Tamás: Nincs jó válasz

Kádár Tamás: Nincs jó válasz

Vihart kavart a Kneecap fellépése a Sziget Fesztiválon, a kormány után több mint 150 művész is azt követelte, hogy mondják le a koncertet.