Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Mindezek ellenére hamarosan kormány-előterjesztéssé válhat az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV–Volán által kidolgozott tíz évet felölelő vasútfejlesztési koncepció.
A vasútfejlesztési koncepció célja, hogy újragondolják a magyar mobilitási rendszert és abban főszerepet adjanak a kötöttpályás közlekedésnek – mondta Nagy Bálint, az ÉKM államtitkára a Magyar Vasút 2023 című konferencián, hozzátéve, hogy ehhez elsősorban kiszámíthatóságra van szükség a pénzügyekben.
Új alapokra kell tehát helyezni a MÁV–Volán-csoport finanszírozását és abban ki kell alakítani egy új, piaci finanszírozási lábat is – vélte Nagy, aki szerint erre azért van szükség, mert
olyan nagyságrendű a magyar vasút fejlesztésének forrásigénye, amely még az uniós források megérkezése esetén is túlmutat a nemzeti költségvetés lehetőségein.
Ezért külső forrásokat, alternatív finanszírozási lehetőségeket kell beazonosítani és bevonzani – fejtette ki.
Mindezt amúgy az után egy nappal mondta Nagy, hogy mintegy 90 milliárd forint többletforrást kért Lázár János a MÁV–Start, a MÁV, a GYSEV és a Volánbusz közszolgáltatási szerződés keretében végzett feladatainak utólagos finanszírozására, illetve egy hónappal azután, hogy Lázár így fogalmazta meg a MÁV-vezetőkkel szembeni kifogásait: "Aki egy nyolcszázmilliárd forintos kasszában nem talál meg 32 milliárd forintot most, amivel majd később elszámolunk, az tegye le a lantot".
Lázár a vállalati belső elhárítást is bevetette a MÁV-ügyek szivárogtatói ellen
Akkora számlát nyújtottak be kirúgásuk előtt a MÁV vezérigazgató-helyettesei Lázár János miniszternek, hogy abból már tényleg ki lehetett volna javítani a vasúti infrastruktúra főbb hibáit.
A MÁV-nál egyébként is gyűlnek a problémák: a lerongyolódott győri fővonal felújítását botrányok sora övezi, ami miatt a MÁV-ot levágta a nyugati vasútvonalakról az osztrák vasúttársaság, és bár a vármegyebérlet pedig politikai terméknek biztosan jó, de az is biztos, hogy az amúgy is pénzhiánnyal küszködő közlekedési társaságoknak jelentős menetdíjbevétel-kiesést okoz.
A gondokat érzékelve az államtitkár azt is kijelentette, hogy
"a régi rendszerbe nem öntünk új pénzt".
Ez azt jelenti, hogy a MÁV-Volán csoportnak egyebek mellett a szervezeti felépítésében, hatékonyságában, irányításában és mindennapi működésében is gyökeresen meg kell újulnia ahhoz, hogy alkalmas legyen a fejlesztési források fogadására és felhasználására – mondta.
Nagy Bálint szerint a vasútfejlesztési koncepció kiterjed az árufuvarozás mellett arra is, hogyan tud csatlakozni az ország a Közép-Európában kiépülő nagysebességű hálózathoz. Ezen felül azt is tartalmazza, hogyan teszik 21. századivá a magyar vasúttársaság járműparkját. Utóbbi azért is szükséges, mert a magyar kötöttpályás infrastruktúra és a gördülőállomány nagy része "mára elérte a nyugdíjkorhatárát".
Persze Nagy szerint a hibák sorozata nem miattuk van, mint mondta, Magyarországon a vasút életét tekintve a nehézségek jelentős része külső okokra vezethető vissza vagy a múltból örökölt.
Nyitókép: Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára beszédet mond a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület Magyar Vasút 2023 című konferenciáján Budapesten 2023. október 5-én.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
A háború mellett harc folyik az élelmiszerért, és repedezik a klánok és a Hamász hallgatólagos paktuma.
Vihart kavart a Kneecap fellépése a Sziget Fesztiválon, a kormány után több mint 150 művész is azt követelte, hogy mondják le a koncertet.
Az influenszernek bíróság elé kellett állnia, de hozzászólása még a bírót is megnevettette.