Előugró reklámablak, banner, internetes kérdőív, továbbított e-mail - általuk gyorsan és hatékonyan lehet személyre szabott reklámüzeneteket célba juttatni, a köz véleményét megszondáztatni, valamint nagy tömegekkel párbeszédet folytatni. Nem volt nehéz megjósolni, hogy ezekre az eszközökre előbb-utóbb rástartolnak a marketingszemléletet egyre kevésbé nélkülöző politikusok és kampánystratégáik is.

A startpisztoly eldördülése előtt megindult "primőr" kampányban nemegyszer találkozhattunk a szocialisták bannereivel, amelyekhez nem készült úgynevezett landoló oldal, így kezdetben kattintani sem lehetett rájuk. A TNS piackutató intézet összesítése szerint az akció listaáron 8 millió forinttal rövidítette meg a pártkasszát. A párt honlapja is új külsőt kapott, a tartalom és a felépítés színvonalas - bár ez önmagában nem emeli ki az ellenlábas honlapok közül. Ellátták viszont RSS-csatornával, így az innovatívabb érdeklődők azon nyomban értesülhetnek a portálra felkerülő új hírekről.

A szocialista imázskampány után a szélkakasos hirdetések szállták meg egy időre a nagyobb portálokat. A www. szelkakas. info.hu cím alatt elérhető kampányoldalon a legfőbb vetélytársat állítják pellengérre. Egy civil e vetélytárs védelmére kelve az eredeti regisztrációja után bő egy hónappal bejegyezte és létrehozta a tartalmában és külsőségében kidolgozottnak éppen nem nevezhető ellenszélkakas oldalt, amely a www. szelkakas.info cím alatt érhető el. (E példa is mutatja, hogy a kampánydomainek lefoglalásában senki sem lehet elég körültekintő.)

A párt ifjúsági szervezete sem akar kimaradni a jóból: a Fiatal Baloldal honlapjáról (www.fib.hu) humorosnak szánt elektronikus levelek küldhetők a legnagyobb ellenzéki párt vezérének, a www.konzervjovo.hu weboldalon pedig a konzervatív politikától féltik a fiatalokat. Január derekán újabb hirdetések jelentek meg néhány nagyobb hírportálon a párt által a ciklusban elért eredményekkel. Homályban marad viszont, hogy a későbbiek során a szocialisták milyen eszközökkel próbálják megszólítani az internetezőket, az MSZP sajtóosztályán ugyanis elzárkóztak a kampánnyal kapcsolatos kérdéseink elől. Az azonban aligha kétséges, hogy a fiatalok megszólítását előtérbe helyező stratégiának egyik központi eleme lesz a világháló.

Megerősíteni látszik ezt a feltevést az is, hogy január elején a Miniszterelnöki Hivatal igénylést nyújtott be többek között a www.elszamolunk2006.hu domain bejegyzésére. Bár ez utóbbi hivatalosan nem a pártkampány része, ember legyen a talpán, aki a kormányzat és a kormányzó párt kommunikációja közé éles határvonalat tud húzni. A kampánycsapat szemfülességét jelzi ugyanakkor, hogy a MEH, néhány nappal az eredeti domainek bejegyzése után, regisztráltatta a www.leszamolunk2006.hu domaint. Ennek nyilván az elővigyázatosság volt az oka, mint ahogyan néhány éve a Külügyminisztérium Magyarország európai uniós integrációja apropóján a www.csatlakozunk.hu mellett bejegyeztette a www.csalatkozunk.hu domaint is.

A Fidesztől kitérő választ kaptunk az internetes kampányolás mikéntjét firtató kérdésünkre, annyit azonban Mizsei Szabolcs, az országgyűlési Fidesz-frakció informatikaikabinet-titkára elmondott, hogy a www.fidesz.hu domain alatt megújuló kampányportállal, rajta önálló tartalommal és online közvetítésekkel jelentkeznek. A párt egyébként a tagtoborzásban sikeresen alkalmazza a kérdőíves módszert, minden ötödik aktivista az interneten keresztül lép kapcsolatba a Szövetséggel. "Rivális pártok internetes kampányait nem monitorozzuk, erőforrásainkat a saját tartalom biztosítása teljes egészében leköti" - nyilatkozta Mizsei a politikai versenytársakkal kapcsolatban. Lapzártakor viszont kiderült, a Fidesz egyik munkatársa, behatolva az MSZP adatbázisába, onnan kampányanyagokat töltött le.

A jövő szövetsége az MSZP imázskampányával nagyjából egy időben a kormánypártok által "bűnbánónak" nevezett akcióval rukkolt elő, interneten megjelenő hirdetéseire azonban nemhogy kattintani nem lehetett, de a netezők közül sokan legfeljebb tudatalattijukban azonosították, hogy melyik párt hirdetései foglalják el a képernyő tetemes részét. A Fidesz egyébiránt jól felépített és szemrevaló honlappal vág neki a választási viadalnak (az országgyűlési és az európai parlamenti képviselőcsoporttal kapcsolatos hírek ráadásul külön honlapon kaptak helyet, ahogy külön honlapja van a számos feltételezés szerint a Fideszhez kötődő Magyar Vizsla internetes változatának is). A párt központi weboldalán már az online adománygyűjtés csírája is megjelent: a szimpatizánsok emelt díjas SMS küldésével gyarapíthatják a pártkasszát.

A választókkal folytatott internetes párbeszéd tekintetében az SZDSZ különösen jól áll a pártok között, ami meglátszik az internetes hirdetési felületekre fordított pénzek nagyságában is: 2005 első kilenc hónapjában a TNS adatai szerint 11 milliót költöttek listaáron online hirdetési felületek vásárlására. A párt gondosan kidolgozott tartalmú, jól átgondoltan interaktív honlappal indul neki a szavazatszerzésnek és a mozgósításnak - a honlapon a már megszokottnak számító fórumok, multimédiás anyagok és blogok mellett webrádió is helyet kapott. A világhálón nagy felületet foglaltak el az "azénországom" kampány hirdetései, azt követően pedig a Kovács Pistikés bannerek csábították az internetezőket elérhetőségeik megadására.

"Az SZDSZ mindig is kiemelt jelentőséget tulajdonított az internetes kampánynak, ma is mi vagyunk a leghatékonyabbak e téren" - állítja Horn Gábor kampányfőnök. Biztos benne, hogy a jövőben a többi médiumhoz viszonyítva is nőni fog az internet súlya, és ez még jobb lehetőséget ad a kétirányú kommunikációra. "Az internetes kérdőívet a politikában az SZDSZ honosította meg Magyarországon. Játékainkban legtöbbször nemcsak a saját, de vetélytársaink válaszai is megjelennek" - mondta.

A szabaddemokratákkal szemben az MDF internetstratégiájában kevésbé az interaktivitáson van a hangsúly. A párt nemrégiben megújult honlapja pusztán a megszokott elemeket tartalmazza, a fórumon túl nemigen merészkedik, viszont most már rendelkezik RSS-csatornával is. Körkérdésünkre kapott válaszukból azonban kiderül, hogy a kampány során használni fogják a világháló nyújtotta eszközöket. Herényi Károly frakcióvezető ezt azzal indokolja, hogy az internetnek van két, számukra nem lebecsülendő előnye: az egyik az olcsóság. Míg a nagy pártok a törvényi megkötés ellenére ellenőrizhetetlen milliárdokat költenek a kampány során, az MDF igyekszik költségkímélőbb módszerekhez folyamodni. A másik előnye, hogy az internetfelhasználók köre a leginkább behatárolható, sőt mérhető - tette hozzá, majd folytatta: tudjuk, hogy elsősorban a fiatalabb generációk körében népszerű. Az internet közvetítő közeg, üzenethordozó szerepet tölt be, akárcsak a többi médium. Kapcsolatot teremt a pártpolitika és a választópolgárok között.

Herényi rámutatott, a mai internetes gyakorlatban nemcsak tartalmi problémák vetődnek fel, de igen gyakran adatvédelmi aggályok is, "gondoljunk csak a kéretlen propagandalevelekre vagy a jogtalanul használt címlistákra. Az internetnek az előnyei - nevezetesen, hogy gyors és olcsó -, tisztességesnek és nemesnek éppen nem nevezhető akciókra is kihasználhatók. Gyakran a politikai rivális lejáratásának egyszerű és hatékony eszközét látják benne, gondoljunk csak a szélkakas vagy a bankárkormány ihlette honlapokra - húzta alá a frakcióvezető.

STEKKELPAK ZOLTÁN

Háló

Civilek a pályán

Nem vitás, hogy a kampányok időszakában a nagyobb portálok politikai hirdetésein és a pártokhoz kapcsolódó...

Háló

Voksolás klikkeléssel?

A voksok interneten történő leadása még odébb van, de előbb-utóbb számolni kell vele. Vajon készülnek-e rá a pártok?

Wifit épít 1,37 milliárdért a 4iG

Wifit épít 1,37 milliárdért a 4iG

Megszereztük a kormány egyik javaslatát, amit letesznek Karácsony elé

Megszereztük a kormány egyik javaslatát, amit letesznek Karácsony elé

Februárban térhet vissza a magyar válogatott kulcsjátékosa

Februárban térhet vissza a magyar válogatott kulcsjátékosa

Boris Johnson elbújt egy hűtőházban, hogy ne kelljen a tévéseknek válaszolnia

Boris Johnson elbújt egy hűtőházban, hogy ne kelljen a tévéseknek válaszolnia

Pikó és Csárdi törvényt módosítana a fideszes polgármesterek szabadságmegváltása miatt

Pikó és Csárdi törvényt módosítana a fideszes polgármesterek szabadságmegváltása miatt

A magyaroknak, a cseheknek és a lengyeleknek továbbra sem tetszik az EU zöld megállapodása

A magyaroknak, a cseheknek és a lengyeleknek továbbra sem tetszik az EU zöld megállapodása