Nem vitás, hogy a kampányok időszakában a nagyobb portálok politikai hirdetésein és a pártokhoz kapcsolódó...

Nem vitás, hogy a kampányok időszakában a nagyobb portálok politikai hirdetésein és a pártokhoz kapcsolódó weboldalakon túl is erőteljesebbé válik a politika jelenléte a világhálón. Elegendő visszaemlékezni a 2002-es országgyűlésiképviselő-választást kísérő elektronikuslevél-áradatra, amelyből nem kis tárlat gyűlt össze a Közép-Európai Egyetem által kialakított Elektronikus Kampánylevél Archívumban. A gyűjteményben található darabok túlnyomó többsége - annak ellenére, hogy kétségkívül egyik vagy másik párt malmára hajtja a vizet - valószínűsíthetően hithű pártszimpatizánsoktól és önjelölt kampányaktivistáktól származik, és nem tekinthető a szoros értelemben vett politikai kampányolás részének.

Ugyanakkor a pártoknak olykor igen nehéz letagadniuk kötődésüket egy-két útjára indított vírusmarketing-levéllel kapcsolatban. Egy másik, egyre terjedő eszköze a választóktól érkező - többnyire negatív - politikai kampányolásnak a politikusokat megmosolyogtató helyzetben ábrázoló flash-animációk és -játékok, amelyeket százával állítanak elő, leginkább tőlünk nyugatra. A professzionálisan kidolgozott példányok rendszerint konkrét politikai szituációkkal kapcsolatban tesznek nevetségessé olyan politikusokat, mint Bush, Kerry, Tony Blair, Schröder, Merkel, esetleg Putyin. A műfaj Magyarországon még gyerekcipőben jár, csak elvétve találni egy-egy, már kivitelezésében is megmosolyogtató játékot vagy animációt.

A világhálón hemzsegő, politikailag egyoldalú weboldalak mellett a határozatlanok számára igazi kincset és felüdülést jelenthetnek azok a webhelyek, ahol az internetezők néhány kérdésre adott válasz után automatikusan megkapják, hogy az ország működésével kapcsolatos nézetük melyik párt vagy jelölt álláspontjához áll legközelebb. Ilyen például a www.wahlomat webcím alatt működő német nyelvű választási "automata", vagy a Phoenix Kandidatencheck www.phoenix.de, amelyen, ha egy kérdőíven kifejtjük többek között Törökország EU-s integrációjával vagy az új tagállamokból érkező munkavállalókkal kapcsolatos véleményünket, eredményül megkapjuk, hogy nézetünk melyik német pártéval egyezik meg a leginkább. Ugyancsak az európai parlamenti választásokhoz nyújt segítséget a holland VoteMatch (www.votematch.net). Hasonló elven működik a svájci PolitArena (www.politarena.ch) is, viszont az amerikai www.BushOrKerry.com oldal létrehozóját inkább a szavazatok készpénzre váltása motiválhatta, mintsem a pártsemleges döntéstámogatás, ugyanis az oldalon fizetés ellenében virtuális szavazatot lehetett leadni az egykori elnökaspiránsok valamelyikére.

Háló

Kiberpolitika

Előugró reklámablak, banner, internetes kérdőív, továbbított e-mail - általuk gyorsan és hatékonyan lehet személyre szabott reklámüzeneteket célba juttatni, a köz véleményét megszondáztatni, valamint nagy tömegekkel párbeszédet folytatni. Nem volt nehéz megjósolni, hogy ezekre az eszközökre előbb-utóbb rástartolnak a marketingszemléletet egyre kevésbé nélkülöző politikusok és kampánystratégáik is.

GDPR: 87 millió forint bírságot szabtak ki az idén

GDPR: 87 millió forint bírságot szabtak ki az idén

421 milliárdot hagyunk a boltokban az ünnepi időszakban

421 milliárdot hagyunk a boltokban az ünnepi időszakban

Kettős mércét emlegetve magyarázza Kovács Zoltán a maratoni sorosozását

Kettős mércét emlegetve magyarázza Kovács Zoltán a maratoni sorosozását

Jövő héten akár 16 fok is lehet

Jövő héten akár 16 fok is lehet

Generációról generációra teremtjük újra az erőszakot

Generációról generációra teremtjük újra az erőszakot

Csak egyszer mos fogat naponta? Lehet, hogy van egy szívtelenül rossz hírünk

Csak egyszer mos fogat naponta? Lehet, hogy van egy szívtelenül rossz hírünk