Tetszett a cikk?

Nem vitás, hogy a kampányok időszakában a nagyobb portálok politikai hirdetésein és a pártokhoz kapcsolódó...

Nem vitás, hogy a kampányok időszakában a nagyobb portálok politikai hirdetésein és a pártokhoz kapcsolódó weboldalakon túl is erőteljesebbé válik a politika jelenléte a világhálón. Elegendő visszaemlékezni a 2002-es országgyűlésiképviselő-választást kísérő elektronikuslevél-áradatra, amelyből nem kis tárlat gyűlt össze a Közép-Európai Egyetem által kialakított Elektronikus Kampánylevél Archívumban. A gyűjteményben található darabok túlnyomó többsége - annak ellenére, hogy kétségkívül egyik vagy másik párt malmára hajtja a vizet - valószínűsíthetően hithű pártszimpatizánsoktól és önjelölt kampányaktivistáktól származik, és nem tekinthető a szoros értelemben vett politikai kampányolás részének.

Ugyanakkor a pártoknak olykor igen nehéz letagadniuk kötődésüket egy-két útjára indított vírusmarketing-levéllel kapcsolatban. Egy másik, egyre terjedő eszköze a választóktól érkező - többnyire negatív - politikai kampányolásnak a politikusokat megmosolyogtató helyzetben ábrázoló flash-animációk és -játékok, amelyeket százával állítanak elő, leginkább tőlünk nyugatra. A professzionálisan kidolgozott példányok rendszerint konkrét politikai szituációkkal kapcsolatban tesznek nevetségessé olyan politikusokat, mint Bush, Kerry, Tony Blair, Schröder, Merkel, esetleg Putyin. A műfaj Magyarországon még gyerekcipőben jár, csak elvétve találni egy-egy, már kivitelezésében is megmosolyogtató játékot vagy animációt.

A világhálón hemzsegő, politikailag egyoldalú weboldalak mellett a határozatlanok számára igazi kincset és felüdülést jelenthetnek azok a webhelyek, ahol az internetezők néhány kérdésre adott válasz után automatikusan megkapják, hogy az ország működésével kapcsolatos nézetük melyik párt vagy jelölt álláspontjához áll legközelebb. Ilyen például a www.wahlomat webcím alatt működő német nyelvű választási "automata", vagy a Phoenix Kandidatencheck www.phoenix.de, amelyen, ha egy kérdőíven kifejtjük többek között Törökország EU-s integrációjával vagy az új tagállamokból érkező munkavállalókkal kapcsolatos véleményünket, eredményül megkapjuk, hogy nézetünk melyik német pártéval egyezik meg a leginkább. Ugyancsak az európai parlamenti választásokhoz nyújt segítséget a holland VoteMatch (www.votematch.net). Hasonló elven működik a svájci PolitArena (www.politarena.ch) is, viszont az amerikai www.BushOrKerry.com oldal létrehozóját inkább a szavazatok készpénzre váltása motiválhatta, mintsem a pártsemleges döntéstámogatás, ugyanis az oldalon fizetés ellenében virtuális szavazatot lehetett leadni az egykori elnökaspiránsok valamelyikére.

Háló

Kiberpolitika

Előugró reklámablak, banner, internetes kérdőív, továbbított e-mail - általuk gyorsan és hatékonyan lehet személyre szabott reklámüzeneteket célba juttatni, a köz véleményét megszondáztatni, valamint nagy tömegekkel párbeszédet folytatni. Nem volt nehéz megjósolni, hogy ezekre az eszközökre előbb-utóbb rástartolnak a marketingszemléletet egyre kevésbé nélkülöző politikusok és kampánystratégáik is.

Használt cipőket is árulni fog a Nike

Használt cipőket is árulni fog a Nike

31 napon át élőben közvetítette az életét, új rekord született a Twitch-en

31 napon át élőben közvetítette az életét, új rekord született a Twitch-en

Öt szakszervezet is azt kéri a kormánytól, hogy ne nyissanak újra az iskolák

Öt szakszervezet is azt kéri a kormánytól, hogy ne nyissanak újra az iskolák