Tetszett a cikk?

A széles sávú internet elterjedtsége olyan szintet ért el, amikor a felhasználói szokások, jelenségek globális szinten formálják a világot. A változások kínálta lehetőségekről a Google európai műveletekért felelős elnöke, Nikesh Arora beszélgetett a Háló munkatársával.

HÁLÓ: A Google folyamatosan keresi az új, izgalmas ötleteket és cégeket. Ön felelős az európai stratégiai partnerségek kialakításáért, milyen kritériumok alapján választanak ki egy-egy céget?

Nikesh Arora: Olyan cégeket keresünk, amelyeknek céljai harmonizálnak a Google céljaival, így egymás tevékenységét erősíthetjük. Érdekelnek bennünket a magas látogatottságú szájtok is, esetükben megnézzük, hogy miként lehetne vállalatunk érdekeit a leghatékonyabban szolgálni, hogyan tehetjük teljesebbé a Google által kínált szolgáltatásokat. Ez lebegett a szemünk elött, amikor tavaly 1,65 milliárd dollárért felvásároltuk a YouTube-ot. Eric Schmidt, a Google ügyvezető igazgatója nemrégiben úgy fogalmazott: eljutottunk oda, hogy szinte minden héten felvásárolunk egy-egy céget. De az arroganciának még a látszatát is igyekszünk elkerülni.

HÁLÓ: Előadásában megemlítette többek között az OK Go nevű együttest. Valóban híresek lettek, ám ez többé-kevésbé a véletlennek is volt köszönhető. Ön szerint hogyan maximalizálható az esély, hogy valaki hatást gyakoroljon az online közösségre?

N. A.: Az egyes előadók esetében ez magától értetődik: ha valaki tehetséges és jó, amit csinál, akkor van esélye, hogy felfigyeljenek rá. Ez nem különbözik a való élettől, csak az interneten mindez jóval gyorsabban és jóval látványosabban zajlik. A cégek esetében ez bonyolultabb: ugyanis ami eddig országon belüli versengés volt, az hirtelen globális méretű rivalizálássá válik.

HÁLÓ: Szintén az előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy az emberek azáltal változtatják meg a zene- és a szórakoztatóipart, hogy kifejezik önmagukat. Ezt a jéghegy csúcsának nevezte, de akkor mi következik ez után?

N. A.: Az emberek komoly hatással lesznek a politikára, a gazdaságra és egymásra. Ne feledjük, az online közösség azonnal befogadója lesz egy-egy témának, amelyről véleményt nyilvánít, és amelyet figyelemmel kísér, függetlenül a "hivatalos" médiától. A döntéshozóknak, hatalmi helyzetben lévő embereknek pedig jó lesz odafigyelni: most már nem beszélhetnek lyukat választóik hasába, ugyanis nem tudhatják, mikor jelenik meg róluk egy videofelvétel, egy fotó vagy akár egy blogbejegyzés, amelynek eredményeként oda lesz szavahihetőségük. Úgy érzem, hogy a társadalom jóval átláthatóbbá válik, s ennek eredményeként egy sokkal őszintébb világban élhetünk majd a jövőben. Komolyan át fog alakulni az, ahogy a politikáról, fogyasztói cikkekről vagy egymásról gondolkodunk, illetve ahogy felfedezzük a tehetségeket. Egyszerre húzhatunk hasznot a szakértők véleményéből és a széles közönség ítéletéből.

ANDERSEN DÁVID

Balázs Zoltán: A magyar színház pszichéjét régóta rettegésben tartják a saját mítoszai

Balázs Zoltán: A magyar színház pszichéjét régóta rettegésben tartják a saját mítoszai

A HÖOK azt kéri a kormánytól, hogy megint adják ki nyelvvizsga nélkül a diplomákat

A HÖOK azt kéri a kormánytól, hogy megint adják ki nyelvvizsga nélkül a diplomákat

A közalkalmazottak szakszervezete arra kéri Ádert, hogy ne írja alá a melegellenes törvényt

A közalkalmazottak szakszervezete arra kéri Ádert, hogy ne írja alá a melegellenes törvényt