A szerdai - lapzártánk utáni - kormányülésen várhatóan eldől, hogyan vonják be a matricás díjfizetési rendszerbe a...

A szerdai - lapzártánk utáni - kormányülésen várhatóan eldől, hogyan vonják be a matricás díjfizetési rendszerbe a Budapest-Kiskunfélegyháza közötti M5-ös koncessziós autópályát, majd annak a Medgyessy Péter kormányfő korábbi ígérete szerint 2005-re elkészülő 47 kilométeres meghosszabbítását Szegedig. A szocialisták számára szakrális március 12-ei matricásítási határidő szempontjából nem mindegy, hogy a gazdasági tárca által előterjesztett alternatívák közül melyiket választják: az Alföld Koncessziós Autópálya Rt. (AKA) részvényeinek 40 avagy 100 százalékos állami kivásárlását.

Amennyiben az AKA-t teljes egészében államosítanák, a főtulajdonosok - az osztrák Bau Holding és a francia Bouygues-csoport - az 1996-ig befektetett 69 millió eurójuk után a HVG információi szerint évi 17,7 százalék kamatot kívánnak felszámítani, vagyis 280 millió eurót kérnének a szakminisztériummal folytatott tárgyalások szerint. Ez - forintra számítva - épp a cég mérlegében szereplő befektetési érték (HVG, 2004. január 17.). Emellett az AKA 200 millió eurónyi hiteltartozása is az államot terhelné. A továbbépítés 70-75 milliárd forintos költségét is hozzászámítva így összesen 200 milliárd forint lenne az állami kiadás. Az AKA azonban nem maradna állami tulajdonban, s majdani gazdája állná az új szakasz cechjét (cserébe a befektető árkiegészítést kapna az államtól a matricabevételek mellé). Az építés megkezdése az ügylet nyélbe ütése előtt kivihetetlennek látszik, ha viszont nincs "első kapavágás" az első fél évben, nem adható át az új sztrádaszakasz jövőre, de talán a következő választásokig sem, a földnek ugyanis egy téli szezonban tömörödnie kell a burkolat felvitele előtt. A matricás rendszerre való áttérés ideje is bizonytalan, hiszen a hitelek átvállalásához a bankok egyetértését is meg kell szerezni, amihez legkevesebb 20 napra van szükség. A legkisebb vita esetén is borulna tehát a szegedi MSZP-kongresszushoz igazított menetrend.

A 40 százalékos állami kivásárlás az AKA-tulajdonosoknak szimpatikusabb lenne, amit azzal is jeleznek a kormány számára, hogy ennek választása esetén - évi "mindössze" 14 százalékos kamattal számolva - 280 millió helyett 207 millió euróra hajlandók taksálni hajdani befektetésük jelenértékét; az államot ennek 40 százaléka terhelné, s a hiteltartozást sem kellene átvállalnia. A továbbépítésre hitelt venne fel az AKA - előbb persze egyértelművé kellene tenni, hogy ezt a koncessziós szerződés módosításával vagy más jogi keretben végzi-e -, mindenesetre így mindössze 82 millió euró - 22 milliárd forint - lenne a vételár. Az olcsó megoldás apró szépséghibája a drágasága. A befektetők ugyanis évi 25 milliárd forint árkiegészítést követelnek ebben a konstrukcióban az AKA számára, miközben az idei matricabevételi terv a másik három sztráda használata után 17 milliárd forint. Az M5-ös bevonása után ez néhány milliárd forinttal túlteljesülhet ugyan, de a mintegy 20 milliárdos különbözet az állami büdzsét terhelné.

SZABÓ GÁBOR

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Fókuszban

Diétás receptek

119 nap - ennyi van hátra az Országgyűlés hétfői szezonnyitó ülésétől az európai parlamenti választások várható itthoni időpontjáig, június 13-áig. A dátum afféle archimedesi pont manapság a hazai belpolitikában, mind a kormány, mind a képviselők ehhez igazítják lépéseiket.

127 millió forintért aszfaltozhat Mészáros üzlettársának cége Kecskeméten

127 millió forintért aszfaltozhat Mészáros üzlettársának cége Kecskeméten

Háromszorosára nőtt a túlóráztatással kapcsolatos jogsértések száma

Háromszorosára nőtt a túlóráztatással kapcsolatos jogsértések száma

Újabb állami megbízást nyert el Pintér Sándor volt cége

Újabb állami megbízást nyert el Pintér Sándor volt cége

Változik a YouTube, máshogy fogják ajánlani a videókat

Változik a YouTube, máshogy fogják ajánlani a videókat

Kézi-vb: Matics szerint a szerencse nagyon hiányzik

Kézi-vb: Matics szerint a szerencse nagyon hiányzik

Azt hitte, a menopauza miatt hízik, aztán kioperáltak belőle egy húszkilós tumort

Azt hitte, a menopauza miatt hízik, aztán kioperáltak belőle egy húszkilós tumort