Látványos takarékoskodás figyelhető meg a hazai autósok körében.

Látványos takarékoskodás figyelhető meg a hazai autósok körében. A tavaly január óta csaknem 20 százalékkal megdrágult üzemanyagból a Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint hónapok óta tartósan kevesebb fogy: az idei első félév végére 5 százalékkal, közel 40 millió literrel esett vissza a fogyasztás 2004 első félévéhez képest. Ez pedig a hazai - ily módon féléves szinten mostanra 748 millió liter forgalmúra apadt - üzemanyagpiacon az utóbbi évek negatív rekordja. A benzinnél mintegy 10 forinttal olcsóbb dízelből viszont majdnem ugyanennyivel emelkedett a fogyasztás, amit elemzők a gazdasági növekedéssel, illetve a fuvarozási tevékenység felpörgésével magyaráznak.

A benzinpiac szűkülése szokatlanul élénk versenyre késztette az elkényelmesedett üzemanyag-forgalmazó társaságokat. A legerősebb szereplő, a Mol Magyar Olaj és Gázipari Rt. - mely a nagykereskedelmi piac 80 százalékát mondhatja a magáénak, míg kiskereskedelmi részesedése 35-40 százalék - még a tervgazdaságból örökölt gyakorlat szerint 1990 óta akkurátusan bejelentette az esedékes üzemanyagár-változást, mire versenytársai hasonló mértékben növelték tarifáikat. Júliustól viszont a Mol váratlan offenzívát indított. Már nem hozza nyilvánosságra, hogy mikor és mennyit emel a kiskereskedelmi áron, ezzel párhuzamosan - legalábbis ezt állítja néhány, a HVG-től névtelenséget kérő konkurens cég vezetője - 2-3 százalékkal megnyomta a benzin nagykereskedelmi árát, ami a versenytársak kútjainál 6-8 forintos drágulást eredményezett.

Saját töltőállomásainál azonban a Mol csupán feleennyivel vitte feljebb a fogyasztói árat, így egyből a versenytársak alá vágott. Utóbbiak - például a brit-holland Shell, a francia Total, az amerikai Exxon Mobil magyar érdekeltségei - megtehetik ugyan, hogy a nagykereskedelmi áremelést továbbra is a fogyasztókra hárítják, de ezzel náluk drágább lesz a hajtóanyag, mint a Mol-kutaknál, ami forgalomcsökkenést és bevételkiesést okoz. Hasonlóképpen csökken a bevételük, ha saját árrésük rovására ők is a benzinár mérséklése mellett döntenek. Úgy is határozhatnak persze, hogy az üzletág csökkenő nyereségessége miatt kivonulnak a magyar piacról - amire a Shell Hungary Rt. vezetője a minap a sajtóban célozgatott is.

A Mol eközben gondosan ügyel arra, hogy a nagykereskedelmi ár a régió olajfinomítóinak tarifái alatt maradjon, vagyis a multik magyarországi cégeinek ne érje meg másutt beszerezni az üzemanyagot. A nagyok árháborújából egyelőre a fogyasztók profitálnak, szakértők becslése szerint most literenként 6-8 forinttal kell kevesebbet fizetni a benzinért, mint amennyit a forgalmazók a világpiaci olajár emelkedésére hivatkozva szívük szerint elkérnének.

A fogyasztókért folytatott versenybe beszálltak a szakzsargonban "fehéreknek" nevezett üzemanyag-forgalmazók, azaz a márkanév nélküli kereskedők is, amelyek literenként 10-15, de nemritkán 20 forinttal is olcsóbb árat kínálnak. Az első fecske a Mol mellett eltörpülő, 300 millió forint törzstőkéjű Klubpetrol Üzemanyag-értékesítő Kft. volt, amelyet 2000-ben hozott létre a Hungaronafta Kereskedelmi Kft. és a Magyar Autóklub. A négy töltőállomással indult cég jelenleg 38 kutat üzemeltet, tavaly 80 millió liter üzemanyagot adott el, s idei forgalma várhatóan 120-130 millió liter körül alakul. A társaság - amely nem a Moltól, hanem cseh és lengyel forrásból szerzi be az üzemanyagot - jövőre 10-15 kúttal tervezi bővíteni hálózatát. A cég franchise-megállapodással köti magához a kisebb magánkutak tulajdonosait, akik a társaságtól kapják - a hírek szerint a Mol tarifáinál olcsóbban - a benzint, és a forgalom érdekében a nagyokra jellemző 15-20 százalékos kiskereskedelmi árrés felével is beérik. A multiknál egyszerűbb megjelenésű Klubpetrol-kutak előtt kígyóznak is az autósorok, a 95-ös oktánszámú benzin literje ugyanis ott mostanság 260 forintba kerül.

Hasonlóképpen a Tesco üzletláncnál, amely 16 töltőállomást üzemeltet áruházai mellett, és további 12-14-et tervez megnyitni. A Tesco a német érdekeltségű Mabanaft Hungary Kft.-től veszi az üzemanyagot. A cég kommunikációs igazgatója, Danks Emese a forgalomról csupán annyit árult el, hogy havi félmillió tankolást könyvelnek el. A Tesco és a hasonló szisztémával operáló Auchan mellett júliusban két benzinkúttal megjelent a Metro áruházlánc is, amely szintén kereskedelmi forgalmát igyekszik fellendíteni: a Metro-kártyával rendelkező törzsvásárlók átlagosan 10 forintos árkedvezményt kapnak (a 95-ös benzin literje most 266 forint, a dízelé 258 forint), míg a kártya nélküli vásárlók feleekkora kedvezményre számíthatnak.

Szakértők becslése szerint a diszkontkutak együttes idei forgalma elérheti a 200 millió litert. Noha a diszkontkutak közelében lévő "színesek" 5-6 forintot is hajlandóak engedni áraikból, a nagy láncoknál az autósok egyelőre nem számíthatnak jelentősebb árcsökkentésre. Talán januártól - a kormány ugyanis arra készül, hogy 25 százalékról 20-ra mérsékli az üzemanyagokat terhelő áfát, ami a jelenlegi árakkal kalkulálva 10-11 forinttal teheti olcsóbbá az üzemanyagot. A Fidesz-MPSZ szerint az ár tovább mérséklődhetne, ha a kormány engedne a jövedéki adóból is. A mostani mértéket - gázolaj esetében literenkénti 85 forintot, a 98-as oktánszámú benzinnél 103 forintot - egyébként 2001 őszén még az Orbán-kormány állapította meg, de akkor nem vezette be. A közelgő választások előtt ugyanis megállapodott a fuvarozócégek érdekképviseleteivel, hogy 2002 nyaráig nem emelik a jövedéki adót. A moratórium azonban a választások után lejárt, és a Medgyessy-kabinet az előd által ígért mértékűre növelte ezt az adónemet, amihez azóta nem nyúltak.

MINK MÁRIA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
HVG Világ

Fekete kilátások

Csak a bizonytalanság biztos a nyersolaj piacán, ahol terrorfélelmek és finomítói kapacitáshiányról érkező hírek mozgatják a rendre rekordokat döntő árakat. A szeszélyességet erősíti, hogy miközben a kereslet megjósolhatóan emelkedik, a kínálat korlátait csak találgatni lehet.

Elnézték a boltban a csomagolást, véletlenül igazolták, hogy a kávé működik egy ritka betegség ellen

Elnézték a boltban a csomagolást, véletlenül igazolták, hogy a kávé működik egy ritka betegség ellen

A Fradi 17 milliárdnyi közpénzt kapott tavaly

A Fradi 17 milliárdnyi közpénzt kapott tavaly

Bevándorló fosztotta meg a német szélsőjobbot az első polgármesteri helytől

Bevándorló fosztotta meg a német szélsőjobbot az első polgármesteri helytől

Jakab Péter lett a Jobbik frakcióvezetője

Jakab Péter lett a Jobbik frakcióvezetője

Ferihegyen kaptak el egy iraki nőt, aki más útlevelével utaztatott egy gyereket

Ferihegyen kaptak el egy iraki nőt, aki más útlevelével utaztatott egy gyereket

Videón, ahogy kirabolnak egy Práter utcai dohányboltot

Videón, ahogy kirabolnak egy Práter utcai dohányboltot