Elhibázott döntésnek bizonyult a sármelléki repülőtér önkormányzati tulajdonba adása, miután Sármellék és Zalavár önerőből nem képes annak milliárdos fejlesztésére. A kormány a jelek szerint csak a reptér újraállamosítása fejében hajlandó a központi költségvetésbe foglalt állami támogatás folyósítására.

Kapott is meg nem is állami támogatást az idén a sármelléki repülőteret tulajdonló két település, Sármellék és Zalavár. Bár a parlament tavaly decemberben - négy, a régióhoz kötődő szocialista országgyűlési képviselő indítványára - megszavazta a fejlesztésre szánt 670 millió forintot, de egyelőre nem tudni, mikor és ki kapja a pénzt. Az összeg kifizetése a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) feladata - az Országgyűlés a tárca beruházásösztönzési célelőirányzat elnevezésű pénzügyi alapjából kanyarította ki az összeget -, ám az nem különösebben lelkesedik a döntésért. Úgy kellene folyósítania ugyanis a pénzt, hogy annak felhasználására semmilyen hatása nincs. A tárca ki nem mondott feltétele ezért - a HVG értesülése szerint - a reptér legalább részleges "visszaállamosítása", azazhogy az összeg fejében az állam (újra) tulajdont szerezhessen benne.

A repülőtér üzemeltetésével és a vele járó fejlesztésekkel ugyanis nyilvánvalóan befuccsolna a két, állandó pénzhiánnyal küzdő kis település. A Zalavár és Sármellék Airport Ingatlanhasznosító és Szolgáltató Kft. néven létrehozott üzemeltető cég a tavalyi veszteséget javarészt a gazdasági tárcától elnyert 8 millió forintos pályázattal tudta elkerülni, noha 2003-ban rekordárbevételre tett szert: a reptéri illetékből és az ingatlanok hasznosításából 70 millió forint jött össze. Az idei év azonban akár csőddel is fenyeget, miután a legnagyobb kuncsaft, a német Lufthansa ultimátumot adott: ha 2004 márciusáig nem teremtik meg a biztonságos leszállás feltételeit, beszünteti a charterjáratok indítását. Márpedig a tavalyi mintegy 22 ezer utas több mint fele a Lufthansa gépeivel érkezett például Berlinből, Frankfurtból, Stuttgartból vagy Lipcséből. Sármellék jelenleg ugyanis kizárólag jó látási viszonyok között képes fogadni a repülőgépeket - köztük Boeing-737-eseket, Fockereket -, miután nincsenek korszerű fénytechnikai és navigációs berendezései. Ezek kialakítására, valamint az utasbeléptető rendszer és a kerítés megépítésére, a fogadóépületek bővítésére mintegy 800 millió forintot kellene költeni, amire a két falunak egyetlen fillérje sincs (Sármellék például évi mintegy 170 millió forintból gazdálkodik, tavaly hozzávetőleg 20 millió forintos deficittel). Pedig Sármellék és Zalavár korábban közel egy évtizedig harcolt a mára nyűggé vált Balaton-közeli volt szovjet katonai reptérért, míg az Orbán-kormány a 2002. májusi, utolsó ülésén végül úgy határozott: a települések az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.-től térítésmentesen megkapják a légibázist. Mindezt azzal a kikötéssel, hogy ők vállalják a 2001-ben regionális, nemzetközi polgári forgalomra alkalmasnak nyilvánított repülőtér üzemeltetését, fejlesztését, valamint a félbehagyott környezetikár-mentesítés költségeit is.

A két önkormányzat nagyra törő terveket szövögetett. A fejlesztést pénzügyi és szakmai befektetők bevonásával képzelték el, és abban bíztak, néhány éven belül évi százezerre növelhető az utasforgalom, ami további befektetők érdeklődését is felkelti. A megtelepedő új vállalkozások pedig munkahelyeket teremtenek, és iparűzési adóval töltik fel a költségvetésüket. Ami a forgalombővülést illeti, a repteret üzemeltető kft igazgatója, Zóka István szerint az elképzelés reális: megfelelő technikai feltételek esetén nem csupán a Lufthansa ígér nagyobb utasforgalmat, de 2002-ben bejelentkezett már az egyik legnagyobb fapados légitársaság, a Ryanair is, amely Sármellékről heti, később akár napi sűrűséggel indítana járatokat hat európai nagyvárosba. A befektetőkeresés azonban eddig nem járt sikerrel, és egyelőre nem látnak megfelelő üzleti lehetőséget a reptér közelségéből profitáló környékbeli vállalkozások sem. Holott az idegenforgalmi szakemberek becslése szerint főként Hévízre, Zalakarosra, Keszthelyre és a Balaton egyéb helyeire repülőgéppel érkező turisták évi mintegy 1,5 milliárd forintot költenek, amiből azonban nem a két falu, hanem a régió vállalkozói profitálnak.

Tavaly ősszel elszállt az uniós támogatás reménye is: a nemzeti fejlesztési tervből kivették a regionális reptereket, miután Brüsszel jelezte, nem támogatja azok fejlesztését. Az önkormányzati üzemeltető cégbe csupán a termálturizmusban leginkább érdekelt Danubius Szálloda és Gyógyüdülő Rt. szállt be 24 százalékos részesedéssel - amely már 1995 óta tagja az önkormányzati társaságnak -, de Fekete György, a Danubius Rt. területi igazgatója szerint cégének nem feladata, és nem is célja, hogy egymaga átvállalja a milliárdos, ám minimális üzemeltetői haszonnal kecsegtető fejlesztést. Fekete szerint 2002 nyarán óriási baklövés volt átengedni a tulajdonlást a két forráshiányos önkormányzatnak, mivel a nemzetközi gyakorlat is azt mutatja, hogy tőkeerős nagyvárosok melletti regionális repterek fenntartásában is nélkülözhetetlen az állam szerepvállalása.

Állami mankóra szorult kezdettől fogva Sármellék is: a határátlépés és a vámolás költségét a gazdasági tárca turisztikai államtitkársága állja, míg a légiforgalmi irányítást 2003-tól az állami tulajdonú HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat ingyen, saját bevétele terhére végzi. A már halaszthatatlan fejlesztések feltételeiről tavaly júliusban mégis csak egy rébuszos határozatot hozott a kormány: "A sármelléki repülőtér tulajdoni viszonyaiban és üzemeltetésében a szükséges változtatásokat végre kell hajtani." Az eseményeket végül is a négy, a régióban tevékenykedő MSZP-s országgyűlési képviselő (Göndör István, Kolber István, Suchmann Tamás és Varga Tamás) partizánakciója pörgette fel. Miután a honatyák módosító indítvánnyal benyomták az idei évre szóló költségvetési törvénybe a 670 milliós támogatást, a GKM is akcióba lendült. A HVG értesülése szerint - ha már ki kell fizetni a pénzt - a héten megkezdik az egyeztetést a két településsel a "babaruha" visszavételéről, amit immár az érintettek sem bánnának. Az elképzelések szerint a tárca az állami kézben lévő Budapest Airport Rt.-t bízná meg a tulajdonosi és az üzemeltetési feladatokkal. A beruházásból még így is hiányzó mintegy 100-130 millió forintot pedig Kolber István szerint a Balaton-fejlesztési Tanács (amelynek épp Kolber az elnöke), valamint a Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács adná össze.

MINK MÁRIA

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Gazdaság

Szárnyak és vágyak

Nem őrültség, ám nincs is benne rendszer - így foglalható össze a vidéki repülőterek "fejlesztési politikája".

A Néprajzi Múzeum után az Új Nemzeti Galéria építési engedélyét is elkaszálta a bíróság

A Néprajzi Múzeum után az Új Nemzeti Galéria építési engedélyét is elkaszálta a bíróság

Frissítsen rá a Facebook Messengerre, lehet, hogy már ön is megkapta az új változatot

Frissítsen rá a Facebook Messengerre, lehet, hogy már ön is megkapta az új változatot

Merkel és Macron, a két gyengélkedő vezető menti meg Európát?

Merkel és Macron, a két gyengélkedő vezető menti meg Európát?

Hosszú Katinka klubja vízilabdacsapatot indít

Hosszú Katinka klubja vízilabdacsapatot indít

Kormos Anett Andy Vajna haláláról: Elhunyton viccelődni „állati nagy parasztság”

Kormos Anett Andy Vajna haláláról: Elhunyton viccelődni „állati nagy parasztság”

Az öné is köztük van? Most éppen ezek a világ legütősebb androidos telefonjai

Az öné is köztük van? Most éppen ezek a világ legütősebb androidos telefonjai