Az M5-ös sztráda kivásárlása és matricássá tétele érdekében egyre bonyolultabb koncepciókkal állt elő az elmúlt napokban Csillag István. A kormány szavahihetőségét csorbító, másfél éve tartó huzavona a gazdasági miniszter bukásával is járhat.

Nem könnyítette meg Medgyessy Péter miniszterelnök dolgát Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter. A tavaly decemberi kormányhatározatban előírt január 31-ei határidőre - ha az utolsó pillanatban is - nyélbe ütötte az M5-ös autópályát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. kivásárlásáról szóló megállapodást annak tulajdonosaival, az osztrák Bau Holding- és a francia Bouygues-csoporttal. Efelől nem is lehetett sok kétség, miután Medgyessy december végén ultimátumot adott Csillagnak: ha az adott határidőre nem tud megállapodni velük, távoznia kell a kormányból.

A hírt, miszerint a tárgyaló felek megbízásából eljáró ügyvédi irodák múlt szombaton parafálták a szerződést, és így lehetővé válik, hogy a miniszterelnök ígéretének megfelelően március 12-étől matricássá tegyék az M5-öst, mégsem a miniszter, hanem Gaál Gyula, a tárca SZDSZ-es politikai államtitkára jelentette be. Az pedig megint más kérdés, hogy a február 4-ei kormányülésig titkosan kezelt dokumentum tartalmával mennyire lesz elégedett az M5-ös kivásárlását szívügyének tekintő kormányfő. Csillag menesztésére ugyanis, amit a HVG kormánykörökből származó értesülése szerint hónapok óta fontolgat a gazdasági miniszter tevékenységével elégedetlen miniszterelnök, a már parafált megállapodásban is találhat okot, ha akar. Annak kommunikálásában - az ellentmondó, zavaros nyilatkozatok özönében - pedig mást sem talál, mint kivetnivalót.

Ám a miniszter leváltását aligha csak ezért vette fontolóra Medgyessy. SZDSZ-es, a HVG-t informáló politikusok szerint a szocialisták szemét már a koalíciós tárgyalások óta csípi, hogy a legnagyobb büdzsével rendelkező minisztérium (idei 486 milliárd forintos kerete is messze felülmúlja a többi tárcáét) a szabaddemokraták felügyelete alá került. Különösen miután a miniszterelnök a következő évek legfontosabb gazdaságpolitikai feladatául az autópálya-építést jelölte meg, amire az idén mintegy 200 milliárd forintot szánnak a költségvetésből, a következő két évben pedig a tavaly decemberben elfogadott, az autópálya-építésekről szóló törvény szerint közel 700 milliárd forint jut (HVG, 2003. november 22.).

Az M5-ös kivásárlása körüli kormányzati hercehurca, annak kapcsán Csillag kilátásba helyezett menesztése, illetve a tárca közlekedési "felének" korábban megpendített kikanyarítása a GKM-ből az SZDSZ szerint a szocialisták tárcaszerzési manőverezésére utal. Horn Gábor, a Miniszterelnöki Hivatal koalíciós koordinációért felelős politikai államtitkára a HVG-nek megjegyezte: az SZDSZ az elmúlt hetekben határozottan tudatta partnerével, hogy sem a GKM-et, sem Csillagot "nem adja", miután elégedett a miniszter tevékenységével, és nem lát indokot a minisztérium szétválasztására sem. A HVG információi szerint ugyanakkor az SZDSZ is megosztott Csillag megítélését illetően: úgy tudni, a személycserét sem utasítják el egyértelműen, az új jelölt pedig esetleg éppen Gaál Gyula lenne.

Mindazonáltal Csillag, aki januártól személyesen vezette a tárgyalásokat az AKA-tulajdonosokkal, maga is adott néhány magas labdát a kormányfőnek. A bejelentés pillanatáig szinte naponta változott - olykor már bohózatba illően - az AKA megvételére kijelölt, állami tulajdonú vevő személye. Az MTI például, nem kis meglepetést keltve, pénteken kész tényként közölte, hogy a vételárral - legalábbis papíron - rendelkező Magyar Posta (MP) Rt. lesz a kiválasztott: a távirati iroda az ügyben kívülállónak számító Szabó Imrének, a Pest Megyei Közgyűlés szocialista elnökének pénteki eszmefuttatására alapozta értesülését. Szabó egy rádiós lapszemlét vett készpénznek, s noha később közleményben volt kénytelen korrigálni kijelentését, igazat szólt: az MP akkor még valóban esélyesnek tűnt az ügylet végrehajtására, miután a Postabank Rt. eladásából származó 101 milliárd forint hozzá folyt be (Medgyessy korábbi nyilatkozatai szerint a kormány ezt a pénzt tervezte az M5 kivásárlására fordítani).

Csakhogy hiba csúszott a számításba. A vételárat mint privatizációs bevételt az MP tulajdonosa, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. tőkeleszállítás és osztalék formájában vonhatja el a cégtől, és a csatornáztathatja a büdzsébe. Ám ennek sem a tavalyi, sem az idei költségvetésben nincs nyoma. Az időrenddel is lehet némi gond, az MP Rt.-nél ugyanis a közgyűlés mind ez idáig nem hagyta jóvá az ügyletet, aminek egyelőre nincs nyoma a cégbírósági dokumentumokban sem. Bár ez technikainak tűnő részlet, a pénz előbb-utóbb mégis a büdzsébe kerül, pontosabban a 2004. évi költségvetési törvény szerint a privatizációs bevételeket "gyűjtő" infrastrukturális alapba - amelyből kizárólag az autópálya-építéseket lehet finanszírozni. Az idei költségvetésből azonban "kifelejtődött" az AKA részvényeinek mintegy 70 milliárd forintra becsült ellenértéke és a cég 50 milliárd forintnyi hitelének átvállalása. Mint ahogy nem szerepel benne a második szakasz továbbépítésére szánt összeg sem.

Az MP-féle verziót végül politikai megfontolásból ejtette a kabinet. A kormány - értesült a HVG - nem kívánja folytatni elődje gyakorlatát, vagyis nem akarja a postát a profiljától idegen tevékenységekkel, a központi költségvetést kikerülő módon felpumpálni. E variáció "kilövése" után került a képbe az 1996 nyarán létrejött Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt. Amely az EU számviteli rendje szerint államháztartási kiadási tételeken kívüli társaságnak minősül, mivel bevételeinek 50 százalékát üzleti tevékenységből szerzi, és nem központi költségvetési forrásból kapja. A 34 milliárd forint jegyzett tőkéjű cég a sztrádaépítés és -üzemeltetés hierarchiájában afféle "házmesterként" szerepel: az állami tulajdonú autópályák karbantartása és felújítása a feladata, bevétele pedig az autópálya-matricák eladásából származik. Ez tavaly mintegy 14 milliárd forintra rúgott, amit 3,7 milliárd forinttal egészített ki a büdzsé.

A Gaál Gyula által jelzett megoldás, miszerint az ÁAK Rt. kereskedelmi bankoktól felvett hitelből finanszírozná a kivásárlást, az államháztartás hiányát a törlesztő- és kamatrészletekkel növelné meg, amit a büdzsének közvetve vagy közvetlenül meg kell térítenie; erre ugyanis nem nyújt fedezetet az autópálya-kezelő saját bevétele. A kalkulációk szerint a cég még így is "beleférne" a kritikus 50 százalékba. A magyar kereskedelmi bankokból szerveződő konzorcium tagjai - a HVG értesülése szerint az OTP Bank Rt. és a Raiffeisen Bank Rt. - az AKA-részvények vételárát finanszíroznák, valamint az 1995-ben az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, a Commerzbank AG és a Budapest Bank Rt. által nyújtott 240 millió eurónyi hitel maradékát váltanák ki. A HVG információi szerint mindkét hitelhez a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) nyújtana készfizető kezességet, miután - a pénzintézet saját jogértelmezése szerint - az MFB tevékenységét szabályozó törvény a garanciavállalást nem köti fejlesztési feladatokhoz. S a bank szerint végső soron még a fejlesztési cél is indokolható: a sztráda továbbépítésének feltétele az AKA birtokbavétele.

Noha a miniszterelnök - korábbi nyilatkozatai szerint - a vételt támogatja, Gaál Gyula az MTI-nek arra is utalt, hogy az AKA-tulajdonosokkal szombaton egyeztetett megállapodás továbbra is tartalmazza az egyik, a kormány által januárban már elvetett javaslat reinkarnációját. E szerint az állam csak részlegesen vásárolná meg a külföldi tulajdonú társaságot, mivel - Gaál megfogalmazása szerint - "az AKA Rt.-vel pénzügyileg, gazdaságilag és politikailag is kedvezőbb" lenne a további együttműködés. Az AKA tulajdonosai mindenesetre a finanszírozást illetően nem éppen előnyös ajánlattal rukkoltak elő a január 7-ei kormányülés előtt. A HVG értesülése szerint 26 éven át évi 90 millió euróért vállalták volna a meglévő pálya üzemeltetését, valamint az M5-ös következő, Szegedig tartó szakaszának megépítését, majd annak üzemeltetését. A mostani elképzelés, úgy tudni, annyiban módosult, miszerint az AKA tulajdonosai közül csak a Bouygues-ot vásárolnák ki, a Bau Holding pedig a sztráda továbbépítése fejében megkapná a francia fél részvényeit, majd - a sajtóban megjelent hírek szerint - a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó TriGránit Rt.-vel közösen valósítaná meg a teljes projektet. Ezt követően az új tulajdonosok aligha támasztanának akadályokat az elé, hogy a kormány kívánságai szerint módosítsák az 1994-es, Schamschula György akkori közlekedési miniszter által aláírt koncessziós szerződést, és matricássá tegyék az M5-öst. A híradások szerint szombaton "parafált" megállapodást Csillag lapzártánk után, szerdán terjeszti a kormány elé, de az eddigi fejlemények alapján az sem kizárt, hogy a kabinet egy egészen új verzió mellett teszi le a voksát.

MINK MÁRIA

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Ismét téliesebbre fordul az időjárás

Ismét téliesebbre fordul az időjárás

57 százalékos megtakarítást várt Vác az Elios-lámpáktól, de egy önkormányzati képviselő szerint hiába

57 százalékos megtakarítást várt Vác az Elios-lámpáktól, de egy önkormányzati képviselő szerint hiába

Hajlítható kijelzővel hozná vissza a Motorola minden idők egyik legkedveltebb telefonját

Hajlítható kijelzővel hozná vissza a Motorola minden idők egyik legkedveltebb telefonját

„Az ostobaság nem mentség” – Lakner Zoltán reagált a köztévé melegek „kigyógyításáról” készült műsorára

„Az ostobaság nem mentség” – Lakner Zoltán reagált a köztévé melegek „kigyógyításáról” készült műsorára

Zsebből vennének tankönyvet a szülők, ha nem elég jó az állami

Zsebből vennének tankönyvet a szülők, ha nem elég jó az állami

Kővel dobta be haragosa autójának ablakát, felfüggesztett börtönt kapott

Kővel dobta be haragosa autójának ablakát, felfüggesztett börtönt kapott