Négy évet sem élt meg Magyarország első koncessziós sztrádaszerződése.

Négy évet sem élt meg Magyarország első koncessziós sztrádaszerződése. Az M1-es nyúlfarknyi, 41 kilométeres, Győr és az országhatár közötti szakaszán az 1993-ban kötött szerződés alapján 1996. január 4-étől személyautók után 900 forint (teherautóknak négyszer ennyi) volt a tarifa, amit már az év júliusára 1300 forintra emelt az osztrák Strabag és a francia Transroute szakmai befektetők résztulajdonában álló Elmka Rt. koncessziós társaság. Erre "válaszul" a forgalomnak mintegy a fele a régi 1-es úton maradt. A Fővárosi Bíróság 1998. májusi jogerős ítélete alapján a cég kénytelen volt visszafizetni a Magyar Autóklub jogi bizottságát vezető Kovács Kázmér ügyvédnek a "feltűnően aránytalan" tarifa több mint egyharmadát, majd a precedens hatását meg nem várva a csődbe jutott céggel a magyar állam 1999 augusztusában felbontotta a szerződést. Így augusztus 27-étől 1700-ról 700 forintra mérsékelhette a díjat az 1997-ben 14 kilométernyi M15-össel bővült sztrádaszakaszt akkoriban üzemeltető Nyugat-magyarországi Autópálya Rt.

A díjcsökkentéskor már javában folyt egy másik tarifaháború: az ugyancsak francia és osztrák szakmai befektetők többségi tulajdonában álló AKA Rt. 1996 karácsony előtt megnyitotta az általa Kecskemétig meghosszabbított, korábban állami pénzből (részben "fél autópályaként") Dabasig elkészült M5-öst, amelyen kezdetben 850 forintos díjat szedett a személyautók után. A régi 5-ös útra "átterelt" forgalom elleni tüntetések hatására a kormány már 1997-ben tárgyalni kezdett a koncessziós társasággal árengedményről, ám a tarifa a legutóbbi - idén januári - emelésig folyamatosan nőtt. Jelenleg a Budapest-Kecskemét szakasz 2440 forintért használható, s az 1998 nyarára Kiskunfélegyházáig elkészült 114 kilométeres úton 3430 forintért lehet végighajtani.

A "koncessziómentes" autópályák ingyenessége sem tartott sokáig. 1999 januárjában az M3-ason kilométerenként 9 forintos díjat vezetett be az Orbán-kormány, miután a Horn-kabinet egyre halasztotta saját határozatainak teljesítését az akkor még 9,50 forintos tarifa alkalmazásáról. Ugyanekkor már matricával is igénybe lehetett venni az M3-ast, amelynek Gyöngyös-Füzesabony közötti szakasza 1998-ban, a kormányváltás után készült el. A havi matrica 2200 forintba, az éves 20 ezer forintba került, s az Elmka kivásárlása után az M1-esen 30 százalékos kedvezményre jogosította tulajdonosát. 2000-től az M1-es Budapest-Győr közötti szakasza is fizetős lett, viszont 1300 forintért heti matricát is lehetett venni, tavaly óta pedig a felújított és Zamárdiig meghosszabbított M7-esre is érvényes - és kötelező - a sztrádamatrica, amelynek meglétét 2002 óta kamerákkal is ellenőrzik. Bár a nem fizetőktől a technika megbízhatatlanságára és egy joghézagra hivatkozva másfél éven át nem hajtotta be a tartozást az Állami Autópálya-kezelő Rt.

Jelenleg egyetlen gyorsforgalmi út nem fizetős, a félig sem kész M0-s gyűrű. Ezenkívül az egyes települések lobbierejétől függően díjmentes néhány város elkerülő szakasza: ingyen használható az M1-esen a Tatabánya és a Győr, az M3-ason a Hatvan, az M7-esen a Székesfehérvár és az M5-ösön a Kecskemét melletti pályaszakasz, s a Budapestről kivezető sztrádákon sem kell fizetni a főváros és az M0-ás között. Sőt, az M7-esen egészen Érdig, az M5-ösön pedig Gyálig ingyenes a pálya. De azoknak sem kell bírságtól tartaniuk, akik az M0-son túlról, Biatorbágynál hajtanak fel az M1-esre.

SZABÓ GÁBOR

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Gazdaság

Homokkupac a gépezetben

Az M5-ös sztráda kivásárlása és matricássá tétele érdekében egyre bonyolultabb koncepciókkal állt elő az elmúlt napokban Csillag István. A kormány szavahihetőségét csorbító, másfél éve tartó huzavona a gazdasági miniszter bukásával is járhat.

Kivezetik a melegvicceket a Family Guy-ból

Kivezetik a melegvicceket a Family Guy-ból

Sztárúszóval erősít a Ferencváros

Sztárúszóval erősít a Ferencváros

Alföldi Róbert: „Hogy ki a királyunk, az tőlünk függ”

Alföldi Róbert: „Hogy ki a királyunk, az tőlünk függ”

Lesz, aki csak a hónap végén kapja meg a nyugdíjat

Lesz, aki csak a hónap végén kapja meg a nyugdíjat

A közmédia kommunikációs igazgatója pár percre lement Hadházyékhoz, majd letiltotta a kép- és hangfelvételt

A közmédia kommunikációs igazgatója pár percre lement Hadházyékhoz, majd letiltotta a kép- és hangfelvételt

Szökött tacskót mentettek ki a Tiszából a rendőrök

Szökött tacskót mentettek ki a Tiszából a rendőrök