Nem teljesen eredménytelenül protestáltak az autókereskedők a regisztrációs adó bevezetése ellen. Bár az február 1-jén hatályossá vált, a Pénzügyminisztérium két nappal később ígéretet tett az autópiaci árarányokat alaposan felforgató törvény módosítására.

Heves tiltakozás kíséri a törvényalkotói szándék szerint a korszerűbb, környezetbarát gépkocsik importját ösztönző regisztrációs adó bevezetését. Az első kalkulációik alapján megrendítő forgalom- és jövedelemcsökkenést prognosztizáló használtautó-kereskedők petíciói és tüntetései ellenére a jogszabály február 1-jén hatályossá vált. A közelgő uniós csatlakozás jegyében született új adónem a megszűnő fogyasztási adó helyébe lépett, annak "ellentételezésére". Tételes, fix összegű, szemben a fogyasztásival, amelyet az importártól és a gépjármű motorjának nagyságától függően 10, illetve 20 százalékban állapítottak meg. Fontos újdonság, hogy a díjtételt már nem a vámeljárás keretében, hanem később, az első magyarországi forgalomba helyezésekor - vagyis a kocsi vizsgáztatásakor, a rendszámtábla kiadásakor - kell megfizetni.

A regisztrációs adó nagysága kizárólag a motor hengerűrtartalmától és az autó környezetvédelmi (zajszint és károsanyag-kibocsátás) besorolásától függ, e szempontból nincs különbség régi és új autó között. A törvény mellékletében szereplő adótábla két kategóriát állít fel: a preferált osztályba a 2002 után gyártott, korszerű emissziós szűrőkkel, a korábbiaknál még alacsonyabb károsanyag-kibocsátású, úgynevezett Euro 3-as és 4-es normájú motorokkal ellátott autók tartoznak, a másikba pedig az általában ennél korábban készült, Euro 1-es és 2-es járműveket sorolták (lásd táblázatunkat). A különbséget érzékelteti, hogy az Euro 3-as motorok esetében a szén-monoxid-emisszió egyharmadára csökkent az 1-eshez képest, a nitrózus és szénhidrogéngázok kibocsátása pedig teljesen megszűnt.

A legalacsonyabb adót, 90 ezer forintot, a decemberben elfogadott törvény szerint annak kell fizetnie, aki 1400 köbcentiméteresnél kisebb benzinüzemű gépkocsit választ. A legnagyobb díjtétel - nem kevesebb, mint 1,6 millió forint - az elavultnak számító, Euro 2-es csoportban szereplő, 1,8 literesnél nagyobb benzines vagy a 2 literesnél nagyobb dízelmotoros kocsikat sújtja. Ezért az adó az új, korszerű autók forgalmát ösztönzi, és különösen a vastag pénztárcájúak járhatnak jól, mivel a nagy értékű gépkocsik - a megszűnt fogyasztási adónál kisebb terhet jelentő tételek jóvoltából - még olcsóbbodhatnak is. A luxusmárkák máris sorra jelentettek be árkedvezményeket: például a 4,2 literes motorral felszerelt Audi 8-as ára 9,4 százalékkal - több mint 2,4 millió forinttal - ment lejjebb, a Mercedes alapárai átlagosan 10 százalékkal alacsonyabbak, a BMW 320d ára pedig 12,6 százalékkal, nem egészen 8 millióra mérséklődött - noha a bajor prémiumkocsik az év elején néhány százalékkal még drágultak. A február 1-je után forgalomba kerülő használt négykerekűek árszintje viszont a kereskedők szerint megfizethetetlenül magasra szökhet: például egy 1997-es évjáratú, 2 literes motorú Renault Laguna eddig 1,5 millió forintba került, ám február 1-je után forgalomba állítva csupán a regisztrációs adója 1,6 millió forint, s erre jön még a 25 százalékos áfa. Egy 1996-os, 1,6 literes Opel Astra után fizetendő fogyasztási adó - a vámérték 10 százaléka - eddig 40-45 ezer forint volt (plusz áfa), a piaci ára pedig 1,2-1,3 millió forint körül alakult; az új szisztéma szerint a regisztrációs adó a fogyasztásinak a tízszeresére ugrik. Ebből adódóan az 1996 és 2000 között készült, kisebb, keresettebb modellek olyannyira megdrágulhatnak, hogy nem is érdemes őket importálni.

"Elvben nincs ellenünkre a regisztrációs adó, de jelenlegi formájában elfogadhatatlan" - háborog Bakó Zoltán, az új törvény hírére megszerveződött Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) titkára. A szervezetbe tömörült mintegy 450 vállalkozást hideg zuhanyként érte, hogy az Országgyűlés tavaly december 8-án az eredetileg tervezett május 1-je helyett a február 1-jei bevezetésről döntött. "A képviselők azért szavaztak így, mert úgy látták jónak, hogy a regisztrációs adóból származó bevétel legyen az önkormányzatokat megillető 40-50 milliárd forintos többletforrás egyik alapja" - indokolta a változást Csák Csongor, a Pénzügyminisztérium (PM) szóvivője. Csakhogy a használt autók importőrei, a hosszabb átmeneti idővel kalkulálva, jócskán "bespájzoltak". Tavaly összesen 70 ezer használt kocsit hoztak be, ezek többségét levámolták, kifizették utána a fogyasztási adót, ám vevőre várva nem mindegyiket helyezték forgalomba. Az új törvény szerint most még egyszer fizethetnek: minden olyan személygépkocsi és lakóautó után, amelyet február 1-je után vizsgáztatnak le, meg kell fizetniük a regisztrációs adót is. Bár a korábban befizetett fogyasztási adó utóbb visszaigényelhető, Bakó szerint ez nem sokat segít: a kis tőkeerejű kereskedések tömegével mehetnek tönkre. A használtautó-kereskedők lobbistái ezért azt követelték, ne kelljen kétszer adózniuk, és úgy vélik, a törvény visszamenőlegesen szabályoz és diszkriminatív. Utóbbi azért, mert a magánimportőröknek a január 31-éig elvámolt, de azt követően vizsgáztatott járművek után nem kell leróniuk a regisztrációs adót. Ám ennek is van "kincstári" magyarázata: az, hogy természetes személyek nem igényelhetnek vissza fogyasztási adót.

Bár a törvény életbelépéséig a kormányról minden kritika lepergett, február 3-án váratlan fordulatot vett a PM és az MGOE képviselőinek tanácskozása. A kereskedők egyrészt ígéretet kaptak arra, hogy a kormány felülvizsgálja az Euro 2-es környezetvédelmi besorolású személygépkocsik január 1-jével elrendelt behozatali tilalmát. Ez könnyen teljesíthető: csupán egy 2002-es gazdasági és közlekedési miniszteri rendeletet kell hozzá megváltoztatni. Különben is, május 1-jével e tilalom automatikusan megszűnt volna. Nehezebb dió a regisztrációsadó-tábla széthúzása, ami a különböző kategóriájú gépkocsik adóterheit arányosítaná, harmonizálná: például a legkisebb autók adója a ma érvényes 90 ezer helyett csupán 60, illetve 80 ezer forint lenne (Bakos Zoltán, az MGOE titkára a Daewoo Matiz, valamint a Suzuki Swift példáját hozta fel a Magyar Távirati Irodának adott nyilatkozatában). Ehhez viszont törvénymódosításra van szükség, amelynek leggyorsabb menete - a kormányzat által beterjesztett módosító javaslat vagy önálló képviselői indítvány beadásával - március végén hozhatna eredményt, az új "tábla" pedig az uniós csatlakozás után léphetne életbe. Erre még a kormánynak is rá kell bólintania, a további szakmai egyeztetés pedig heteket is igénybe vehet.

Az új adónem körüli viták felszínre hozták az új és a régi autók értékesítői között lappangó érdekkülönbségeket is. Mint a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének képviselője, Győző Gábor megfogalmazta, a százalékos fogyasztási adó helyébe lépő regisztrációs adó véget vet a használtautó-importőrök alulszámlázási gyakorlatának. Bakó a másik tábor szószólójaként visszautasítja a vádakat, mondván, nem az alulszámlázás, hanem egyszerűen a hazai autópiac túlkínálata nyomja le az árakat; a regisztrációs adótábla számukra hátrányos kialakítása pedig a márkaképviseletek erős "érdekérvényesítő képességét" tükrözi.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Ez az öt szám 1944 millió forintot érhet

Ez az öt szám 1944 millió forintot érhet

Most megtudhatja, milyen volt az igazi Görgey!

Most megtudhatja, milyen volt az igazi Görgey!

Állandó fájdalommal él az izomsorvadásos kislány, a család még reménykedik

Állandó fájdalommal él az izomsorvadásos kislány, a család még reménykedik

Stephen King rémmeséiből készül sorozat

Stephen King rémmeséiből készül sorozat

Debrecen megmondta, mennyit szán a főpályaudvarra, de annyiért senki sem vállalta

Debrecen megmondta, mennyit szán a főpályaudvarra, de annyiért senki sem vállalta

Megmotozták és eljárást indítottak a Momentum politikusa ellen

Megmotozták és eljárást indítottak a Momentum politikusa ellen