"Elképesztően arcátlan döntést hozott a kormány az M5-ösről, az adófizetőknek ez a legdrágább, az ajánlatok közül...

"Elképesztően arcátlan döntést hozott a kormány az M5-ösről, az adófizetőknek ez a legdrágább, az ajánlatok közül pedig a legrosszabb" - nyilvánított véleményt Áder János, a Fidesz-MPSZ frakcióvezetője a múlt szerdán bejelentett részleges (40 százalékos) kivásárlási megoldásról, parlamenti vizsgálóbizottság felállítását s a megállapodástól való elállást sürgetve. "Egyesületünk nagy örömmel konstatálja az immár végleges kormánydöntést az M5-ös matricássá tételéről március 12-étől, amikor örömünnepet rendezünk korábbi demonstrációink színterén, a sári hídon" - áll az Összefogás Dabasért Egyesület meghívójában. A HVG megkeresésére nem reagáló Áder egyszerűen összeadta - pontatlanul - az államot 2030-ig terhelő tételeket, amelyek nagysága ma még nem is látható pontosan, másrészt elfelejtette őket úgynevezett jelenértékre átszámítani.

Hiszen az AKA tulajdonosai a teljes kivásárlás esetén 270 millió eurót - 71 milliárd forintot - követeltek, s a közlekedési tárca tájékoztatása szerint ez esetben az e megoldást nem preferáló bankok ragaszkodtak volna az AKA még hátralevő 205 millió eurós hitelállományának állami átvállalásához is. A 40 százalékot viszont aránytalanul olcsóbban, 82,7 millió euróért adták el.

Ha az államé lenne az AKA, magának kellene befejeznie az autópályát, holott a tervezett M6-os autópálya esetén sem képes annak megépítésére, hanem épp arra törekszik, hogy koncesszióba adhassa, ami a matricás rendszer fenntartása esetén ott is az M5-öséhez hasonló árnyékdíjakat, azaz állami árkiegészítést tesz majd szükségessé. Ezt a tervet eddig az ellenzék sem bírálta. Igaz, versenytárgyalás esetén az állam feltehetően olcsóbb ajánlatokat kapott volna az M5-ös megépítésére Szegedig, mint az AKA jelenlegi tulajdonosai által elismertetett 365 millió euró - amiből 323 millió euró a nettó ár, az ehhez adódó 13 százalék a csak feltételekkel felszámítható tartalék. A 86 milliárd forintot a 47 kilométeres új szakaszra vetítve 1,8 milliárd forintos kilométerenkénti árbevételhez jut az AKA-ban érdekelt francia Bouygues és az osztrák Bau Holding építőipari páros. Összehasonlításképp: az előző kormány által helyzetbe hozott Vegyépszer Rt.-Betonút Rt. kettős 2002-ben kilométerenként 2 milliárd forintot alkudott ki az M30-as és 2000-ben 1,1 milliárdot az M3-as építéséért, ez utóbbi mai áron 1,5 milliárdra rúg.

A matricás tarifa csak az útfenntartási költséget tartalmazza. Az állami autópályák beruházási kiadásait és azok kamatterheit a központi költségvetés állja, például az említett két, összesen 85 kilométernyi sztrádaszakaszra közel 105 milliárd forintot. Nincs ez másképp az M5-ösnél sem, ahol a megépítendő új, valamint a régi szakasz hitelterheinek finanszírozására és az üzemeltetésre mai áron várhatóan évente mintegy 25 milliárd forintot kér majd az AKA Rt. Ennek egy része a mainál nagyobb matricabevételekből folyik majd be, s a 15-20 milliárdos különbözet terheli a költségvetést. Ez a teher a teljes kivásárlás esetén alighanem kisebb lenne, ám akkor a meglevő pályáért kilométerenként 1,6 milliárd forintot kellett volna azonnal kifizetni. A 40 - egészen pontosan 39,48 - százalékos tulajdoni hányaddal egyébként az állam lesz a főtulajdonos, igaz, a francia és az osztrák építőipari társtulajdonos épp 25,1-25,1 százalékos blokkoló kisebbséggel rendelkezik majd. Az általuk delegált ügyvezető igazgató viszont a magyar társigazgató nélkül nem vállalhat kötelezettségeket a cég nevében, amelyet - ha bírja - 2006-2009 között 187,3 millió eurós induló (az évek során egy kulcs szerint emelkedő) áron az állam kivásárolhat.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Gazdaság

Nincs másik!

Bár a költségvetési fűnyíró szép csendben már dolgozik, nem traktálta aznap felesküdött pénzügyminisztere kiadáscsökkentő terveinek részleteivel a képviselőket Medgyessy Péter miniszterelnök országértékelő parlamenti beszédében.

Tarlós lépett, jövő szerdán meneszthetik a BKK vezérigazgatóját

Tarlós lépett, jövő szerdán meneszthetik a BKK vezérigazgatóját

Újítást tesztel a BKK a jegyautomatáknál

Újítást tesztel a BKK a jegyautomatáknál

Sebestyén Balázsnak már két éve telke van a Holdon

Sebestyén Balázsnak már két éve telke van a Holdon

Mészárosék kapták az év alaptőke-emeléséért járó díjat a BÉT rendezvényén

Mészárosék kapták az év alaptőke-emeléséért járó díjat a BÉT rendezvényén

Több tízmilliós kárt okozó csaló magyar webáruház után nyomoz a rendőrség

Több tízmilliós kárt okozó csaló magyar webáruház után nyomoz a rendőrség

Megint felfüggesztik a Momentum és a Párbeszéd állami támogatását

Megint felfüggesztik a Momentum és a Párbeszéd állami támogatását