Piacfelügyeleti eljárást kezdeményezett a Westel Mobil Távközlési Rt. és a Pannon GSM Távközlési Rt.

Piacfelügyeleti eljárást kezdeményezett a Westel Mobil Távközlési Rt. és a Pannon GSM Távközlési Rt. a Nemzeti Hírközlési Hatóságnál (NHH) annak eldöntésére, használhatja-e a mobilcégek hálózatát hívás helyett csak jelzésértékű csengetésre valamely üzleti előfizető oly módon, hogy erről nem állapodik meg az adott szolgáltatóval. A szokatlan lépést a fővárosban 12 ezer parkolóhelyet üzemeltető Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. (BÖP) egy évvel ezelőtt meghonosított megoldása váltotta ki, melyben a díj aprópénzdobálás helyett két mobilhívással is kiegyenlíthető. A kuncsaft a parkolás megkezdésekor felhív egy mobilszámot, a BÖP észleli a hívást, és elindítja a virtuális parkolóórát, amely a második becsengetésig, a parkolás végéig "ketyeg". Ekkor leáll az óra, s a BÖP sms-ben értesíti az ügyfelet arról, hogy az általa előre befizetett összegből mennyit vont le.

Hasznos szolgáltatás - mindössze ennyiben egyezik Drozdy Győzőnek, a Pannon GSM Rt. vezérigazgató-helyettesének és Novák Péternek, a főváros, Ferencváros és a XIII. kerület tulajdonában álló BÖP Kft. ügyvezetőjének az álláspontja. Ám Drozdy szerint a BÖP ténykedése kimeríti a tisztességtelen piaci magatartást, mivel ingyen használja a telefonos cég hálózatát. A két becsengetésre Drozdy tudomása szerint a BÖP-központban nem veszik fel a telefont, vagyis nem valósul meg aktív hívás, a Pannon számára bevételt nem hozó jelzés viszont ugyanúgy foglalja a hálózatot, mintha beszélnének rajta.

A mobilcégek felszólították a BÖP-öt, hagyjon fel eddigi gyakorlatával, inkább kössenek üzleti megállapodást. Novák hajlandó tárgyalni, bár a HVG-nek úgy fogalmazott, "most is elég sokat fizetünk", egy mobilos parkolás során becslése szerint 30-40 forintot. Szerinte ugyanis az első becsengetés után a BÖP-központ visszahívja az ügyfelet, s csak akkor bontják a vonalat, ha a kuncsaft fogadta azt. Igaz, ha ez három másodpercnél rövidebb ideig tart, akkor a hívás a Westelnél valóban ingyenes, ha viszont ennél hosszabb - a Pannonnál pedig minden esetben -, fél percet számláznak érte. A parkolás befejezésekor pedig az elküldött sms-ért fizet a BÖP. A parkolóőrök ellenőrzéskor ugyancsak mobiltelefont használva egyeztetik a központtal, az adott rendszámú kocsi vajon nem mobilos parkoló-e.

"Végső esetben egyszerűen lekapcsoljuk a szolgáltatást, nem jelezzük ki a telefonszámot" - válaszolta Drozdy a HVG-nek arra a kérdésére, mit tesznek, ha nem sikerül megegyezni a parkolótársasággal. Az NHH egyelőre a BÖP műszaki megoldását vizsgálja, megfelel-e az előírásoknak. De azt is el kell döntenie a hatóságnak, alkalmazhat-e műszaki korlátozást hálózatának "nem illendő" használata esetén a mobilszolgáltató. A parkolóvita annyiban precedensértékű, hogy egy üzleti felhasználó kihagyta a bizniszből a mobilos cégeket. A mobilszolgáltatók ezért aligha az eddig kieső bevételek miatt emelték fel a szavukat, legalábbis a rendszert egy év alatt mindössze 2500 ügyfél használja. A BÖP-nél a teljes parkolásidíj-bevétel a tavalyi előzetes adatok szerint 590 millió forint volt - ezen felül 104 millió forint folyt be a pótdíjakból -, s ennek legfeljebb 4-5 százalékát teszi ki a mobilos megoldás.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Gazdaság

Droszthoz kötve

Áprilistól a taxik csak a kijelölt állomásokon várakozhatnak utasra. A fővárosi közgyűlés rendteremtésnek szánt döntése azonban akár a Ferihegyi reptérihez hasonló háborúskodást is okozhat.

Nem talált jobb közbeszerzési tanácsadót az Emmi a fideszes Bajkai István cégénél

Nem talált jobb közbeszerzési tanácsadót az Emmi a fideszes Bajkai István cégénél

Az Aldinál vagy a Lidlnél lehet-e jobban keresni? Attól függ, mennyi időt dolgozik az ember

Az Aldinál vagy a Lidlnél lehet-e jobban keresni? Attól függ, mennyi időt dolgozik az ember

Nem elég, hogy drágul az építőipar, a számlákkal is egyre többen csúsznak

Nem elég, hogy drágul az építőipar, a számlákkal is egyre többen csúsznak

Vagy egy 165 éves ember is szavazhat a török választáson, vagy valaki csalt

Vagy egy 165 éves ember is szavazhat a török választáson, vagy valaki csalt

Hosszú Katinka klubja vízilabdacsapatot indít

Hosszú Katinka klubja vízilabdacsapatot indít

Az angolai bajnokság csak egy kicsit erősebb az NB I-nél

Az angolai bajnokság csak egy kicsit erősebb az NB I-nél