Több benzinkutas is elégedetlen, ezért kiszállna a Klubpetrol diszkont-benzinkúthálózatból, de nem tud. A főtulajdonos és üzemanyag-szállító Hungaronafta Kft. ugyanis nem bontja fel a bérleti szerződést a távozni óhajtókkal, hanem a kutak átengedését követeli tőlük.

Kis híján inzultusra került sor, amikor a Klubpetrol diszkonthálózat főtulajdonosa és üzemanyag-szállítója, a Hungaronafta Kft. (HN) emberei leltározásra megjelentek a hálózatból kilépni szándékozó egyik benzinkutasnál. Wilhelem István - a konfliktus tárgyát képező, Budapest IX. kerületében benzinkutat birtokló Ivy Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., valamint egy kecskeméti benzinkutas cég, a Törekvés Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. tulajdonosa - kisportolt barátai és a HN munkatársai között az összecsapás végül elmaradt, ami részben a rendőrség központi járőrszolgálata helyszínre érkezésének volt köszönhető.

"Két közvetlen munkatársammal felkerestem a Wilhelem által vezetett benzinkutat, hogy a tulajdonunkban lévő üzemanyagot és pénzkészletet leltározzuk, de a kutas ezt nem tette lehetővé. A helyszínen jelen volt még a cégünkkel szerződött T.O.M. Controll 2001. Vagyonvédelmi és Szolgáltató Rt. őrző-védő társaság két munkatársa és egy benzinkútkezelő, azzal a céllal, hogy átvegyék a benzinkút üzemeltetését" - idézte fel a január 31-én lezajlott eseményeket a Wilhelemmel szemben álló HN ügyvezető igazgatója, Biróczky András, aki másnap újabb, ezúttal is sikertelen kísérletet tett a "készletfelvételre". Mindez azt követően történt, hogy Wilhelem közölte: kiválik a hálózatból, mert elégedetlen a nagykereskedő szolgáltatásaival. A Klubpetrol ügyvezetője 2004. február 3-án ismeretlen tettes ellen feljelentést tett a IX. kerületi rendőrkapitányságon üzemanyag és készpénz eltűnése miatt, Wilhelem pedig február 5-én - ugyanott - fenyegetés és önbíráskodás miatt.

A szokásos kiskereskedelmi árnál általában 10 százalékkal olcsóbb diszkontbenzinkutakat ellátó Klubpetrol Üzemanyag-értékesítő Kft.-t a Magyar Autóklub 25 százalékos, illetve a HN 75 százalékos tulajdonrésszel alapította 2000-ben, amikor mind a világpiaci, mind a belföldi olaj- és benzinárak a csúcson voltak (HVG, 2003. október 13.). A hét elején a Mol-kutaknál 205 forint volt 1 liter gázolaj és 232,5 forint a 95-ös oktánszámú benzin ára, amiért a Klubpetrolnál 197, illetve 223 forintot kellett fizetni (a Mol-motorbenzin lapzártánk után, szerdától 2 forinttal drágul). A társaság a könyvvizsgálói jelentés szerint Csehországból vásárolja az üzemanyagot, amit a HVG-nek Kisbán Lajos, a HN-t tulajdonló wilmingtoni offshore cég, a Globe Commerce and Industry Collaboration Co. magyarországi képviselője is megerősített. A HN egyik százhalombattai fűtőolaj-vásárlása a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának a gyanúját is felkeltette (HVG, 2001. szeptember 29.), amit a cég vezetői a rivális Mol Rt. áskálódásának tartottak.

A háromtucatnyi kútból álló hálózathoz csatlakozott benzinkút-tulajdonosok egy része ma már úgy látja, a HN nem teljesíti a franchise-szerződésben vállaltakat: hetente többször előfordul, hogy nem szállít üzemanyagot. "Volt rá példa, hogy két napig is száraz volt a kút, de négy-hat órás kiesés gyakran előfordul" - erősíti meg az elmaradt hasznot a HN-nak kiszámlázó Wilhelem tapasztalatát egy másik, a nevét "a biztonság kedvéért" leírni nem engedő vidéki benzinkút-tulajdonos. A kétnapos kiesést Biróczky viszont tagadja. Ám ez csak az egyik kifogás a HN ellen. A vita akkor mérgesedett el, amikor tavaly ősszel a cég több millió forintot követelt a hálózattal szerződött benzinkutasok egy részétől, arra hivatkozva, hogy több évre visszamenőleg ki kell fizetniük azt az üzemanyag-veszteséget, ami az eladott és a tokodi telepről kiszállított vagy tartálykocsiból letöltött mennyiség között mutatkozik. A kutasok azzal védekeztek, hogy illékony anyagról - gázolajról és benzinről - lévén szó, 3-5 ezreléknyi veszteséget még a vámhivatal és más kúthálózatok is elfogadnak. A HN viszont azt közölte, a velük kötött szerződésekben szó sincs az üzemanyag-veszteség elszámolásáról; holott a Klubpetrol Kft.-nek a szállítói 2003 októberéig 5 ezreléket számolhattak el veszteségként. Biróczky az említett szerződés részleteiről nem kíván beszélni. Egy - a nevét ebben az összefüggésben publikálva látni nem kívánó - nemzetközi olajtársaságnál egyébként 2 ezreléknyi veszteséget a szerződés szerint a kutasok is elszámolhatnak, egy másik, szintén névtelenséget kérő multi benzinnél 3, gázolajnál 1,5 ezrelék veszteséget enged meg a kutasoknak, a szállítóknak pedig 2 ezreléket. Ez egy kis, illetve közepes forgalmú kútnál elérheti évente a 0,5-2 millió forintot.

Öt-hat benzinkút-tulajdonos tehát ma már inkább kilépne a Klubpetrol-láncból, de nem tud. A Klubpetrollal franchise-, a HN-nel pedig egy üzemeltetési és egy bérleti szerződést kötöttek; Wilhelem az előbbit az őt ért veszteségre hivatkozva felbontotta, a bérletit viszont öt évig csak akkor tudná, ha volna remény a kölcsönös megegyezésre. A HN azonban úgy értelmezi a szerződést, hogy annak lejártáig bérlőként övé a kút, ezért a tulajdonosokat akár el is távolíthatja onnan; ezt próbálta meg Kecskeméten, ahol a franchise- és az üzemeltetési szerződés felmondása után bérlőként a Klubpetrolt bízta volna meg a Törekvés Kft. töltőállomásának üzemeltetésével. Csakhogy ezt a véleményt a város polgármesteri hivatalának hatósági osztálya nem osztotta: a HN-nek a Törekvés Kft. elleni, birtokháborítás megszüntetése iránti kérelmének elbírálását - hatáskör hiányában - visszautasította. Miután a töltőállomás a Törekvés Kft.-é, amely egyfelől bérbe adta a kutat, másfelől azt vissza is kapta üzemeltetésre, a HN nem lett a töltőállomás birtokosa - így summázható a határozat.

Benzinkúthálózathoz csatlakozni egyébként nem nehéz, megválni tőle viszont költséges. Két, Magyarországon is jelen lévő nemzetközi olajtársaságnál megállapodás rögzíti, hogy a szerződés ideje alatt el kell adni bizonyos mennyiségű üzemanyagot, és ha a kúttulajdonos a szerződés lejárta előtt szeretne önállósodni, a forgalom arányában néhány százezertől néhány millió forintig terjedő összeget kell fizetnie; annak a töredékét, amit a hátralévő időben eladandó üzemanyagon keresett volna az olajtársaság. A válás pedig általában megegyezéssel történik.

Az, hogy a 2002-ben 60 millió forintos eredményt produkált HN és a veszteséges Klubpetrol a szakítást tekintve nem éppen nagylelkű, a két cég pénzügyi helyzete is indokolhatja. A HN 171 millió forintos jegyzett tőkéjéből 1 millió forint a készpénz, 170 millió pedig a cégbe apportként bevitt tokodi üzemanyag-tároló telep értéke. A társaságnak a cégbíróságra beadott 2002-es mérlege szerint 1,174 milliárd forint saját tőkéje volt, ami a jegyzett tőkén kívül 935 millió forint "értékelési tartalékot" tartalmazott - ez a tokodi telep felértékeléséből adódik. Ugyanakkor 9,7 millió forint hosszú lejáratú és 629,9 millió forint rövid lejáratú kötelezettsége volt, utóbbiból 300 millió forint bankhitel. A kölcsön a napokban lejár, és azt a Klubpetrol-HN-csoport munkatársai a kutasokkal történt tavaly decemberi tárgyaláson elismerték, hogy az "ellátatlanság" akkor szűnik meg, ha a Raiffeisen Bank Rt.-vel sikerül új árufinanszírozási hitelről megállapodni. "A hitel megújításán dolgozunk. 2003-ban a 2002. évinél kisebb, de pozitív eredményre számítunk" - mondta a HVG-nek Biróczky.

Mindennek fényében nem meglepő, hogy az üzemi szinten veszteséges, 300 millió forintos törzstőkéjű Klubpetrol Kft. - amely a Magyar Autóklub fejlesztési támogatásának köszönheti 2002. évi nyereségét, s bevétele a könnyvizsgálói jelentés szerint a közvetlen költségeket sem fedezi - újabb befektetőt keres (HVG, 2003. augusztus 23.). Leginkább a környező országok autóklubjait látná szívesen, de más szakmai és pénzügyi befektetőkkel is tárgyal.

TÓTH KATALIN

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Lezárult a rendőrségi akció Nairobiban, a terroristákat lelőtték

Lezárult a rendőrségi akció Nairobiban, a terroristákat lelőtték

Kézilabda-vb: döntetlenre mentettek Nagy Lászlóék

Kézilabda-vb: döntetlenre mentettek Nagy Lászlóék

Varázslatos színekkel búcsúzott a szerda

Varázslatos színekkel búcsúzott a szerda

Kirabolták a Kutyapárt irodáját

Kirabolták a Kutyapárt irodáját

Kiderült, a rendőr semmit sem tehet, ha egy képviselőt nem engednek be az MTVA-hoz

Kiderült, a rendőr semmit sem tehet, ha egy képviselőt nem engednek be az MTVA-hoz

57 százalékos megtakarítást várt Vác az Elios-lámpáktól, de egy önkormányzati képviselő szerint hiába

57 százalékos megtakarítást várt Vác az Elios-lámpáktól, de egy önkormányzati képviselő szerint hiába