Már-már baleknak tűnik a Magyar Államvasutak Rt.

Már-már baleknak tűnik a Magyar Államvasutak Rt. (MÁV) a cégnél az "eltűnt vasúti kocsik" ügyeként emlegetett históriában (HVG, 2003. június 28.). A MÁV miskolci járműjavító leánycége, a MÁV-Tiszavas Kft. összesen száz darab felújított vasúti kocsi értékesítésére kötött 400 millió forint értékű szerződést 2002 decemberében a Mudra Kálmán helyi vállalkozó által vezetett Eurofém Hungary Rt.-vel. Az Eurofém Rt. a mai napig adós maradt ugyan a vételárból 250 millió forinttal, de a vagonokat több lépcsőben továbbpasszolta a közvetve szintén Mudrához köthető É-D Vascentrum Kft.-nek.

A befuccsolt ügylet miatt olyannyira megrendült a MÁV-Tiszavas pénzügyi helyzete, hogy a MÁV maga vette "kézbe" az ügy rendezését, és az adásvételi szerződést semmissé nyilváníttatta. A MÁV mindezek után érthetetlen módon úgy érezte, hogy a szerződésbontást követően még neki kell kárpótolnia az É-D Kft.-t, és 2 ezer, részben még üzemképes vasúti kocsit adott át a cégnek, amely így mélyen a piaci ár alatt, hulladékvasáron, tonnánként mintegy 18 ezer forintért jutott a vagonokhoz. A kocsikat, mint utóbb kiderült, az É-D Kft. a felszámolás alatt álló DAM Steel Rt. olvasztókemencéjébe szánta, miután a felszámolás alatt is üzemelő kohászcégnek ő volt a kizárólagos vashulladék-beszállítója. A MÁV felügyelőbizottsága már tavaly nyár óta vizsgálja az ügyet, azóta sem sikerült azonban kiderítenie, ki a felelős a kárért.

A vasúttársaság nem sokat okult abból, hogy egyszer már átejtették vagonügyben. A 250 millió forintos tartozás rendezésére ugyanis az É-D Kft. zavaros megoldást javasolt: az adóssága fejében adott viszontleszámítolási váltót a kft helyett a - DAM eszközeit bérlő, a felszámoló Mátraholding Rt. többségével létrehozott, mindössze - 3 millió forint törzstőkéjű Borsodi Nemesacél Acélgyártó Kft. (BNA) állította ki. A MÁV 2003. december 5-én annak ellenére elfogadta a váltót, hogy a BNA semmilyen garanciával nem rendelkezett: nincsenek a tulajdonában eszközök, ingatlanok, a diósgyőri kohászatot is banki hitelből működtette. Bár a MÁV tavaly decemberben a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.-től lehívta a BNA által aláírt, 250 millió forintról szóló váltót, a pénzt februárban kénytelen volt visszafizetni: a BNA ugyanis nem folyósította a banknak az összeget. Ezt követően a vasúttársaság polgári pert indított a BNA ellen, de esélye sincs a követelés behajtására, a kft-re ugyanis fizetésképtelenség miatt felszámolás vár. Mindeközben az É-D Kft. a HVG információi szerint a MÁV-tól hulladék vasként átvett vagonokból több százzal "házal" a piacon: darabonként 2-3 millió forintért keres vevőt rájuk. Mint kiderült, a 2 ezer kocsiból csak 1499 érkezett meg Diósgyőrbe, ebből azonban ötszáz-hatszáz darab már nem került az olvasztókemencébe, s miután a legtöbb 2006-ig, némelyik 2008-ig érvényes futóvizsgával rendelkezik, van rájuk kereslet a piacon. Az már burleszkfilmbe illik, hogy két hete a vasúttársaság is írásos ajánlatot kapott egy miskolci vállalkozócsoporttól, miszerint jutalék fejében megvásárolnák számára a vagonokat.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Gazdaság

Pályáznak rá

Tízmilliárd forintos beruházással, orosz részvétellel nemzetközilogisztikai bázissá pumpálnák fel a pályáról az elmúlt évekbenkiszorult Záhonyt. A projektbe bekerülnének az egykori zsurkivodkagyár területei is.

Így szorozza fel a Duna közelsége a lakásárakat

Így szorozza fel a Duna közelsége a lakásárakat

Böde Dánielt kitették a Fradi első csapatából

Böde Dánielt kitették a Fradi első csapatából

A NASA is "besegít", hogy megtalálják Tony Starkot

A NASA is "besegít", hogy megtalálják Tony Starkot

HIV-vírust terjesztett, és idősek otthonában is sarlatánkodott egy pozsonyi férfi

HIV-vírust terjesztett, és idősek otthonában is sarlatánkodott egy pozsonyi férfi

Rövidpályás úszó-vb: Hosszú Katinka az egyedüli magyar továbbjutó a nyitónapon

Rövidpályás úszó-vb: Hosszú Katinka az egyedüli magyar továbbjutó a nyitónapon

Újabb autóipari cégnek ad 3,9 milliárd forintot a kormány

Újabb autóipari cégnek ad 3,9 milliárd forintot a kormány