Megkapja a Malév Rt. a tavaly beígért hárommilliárd forintos állami támogatást, de a tervezettnél később, és új feltételekhez kötve. A Malév-vezetésnek ki kell gazdálkodnia a fedezetét a béremelésnek, miközben az egyik szakszervezet egyebek közt éppen azért sztrájkol, mert kevesli azt.

Az uniós csatlakozás közeledtével megváltozott a Malév Rt. feltőkésítési forgatókönyve: a tulajdonos Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) igazgatósága hétfő esti rendkívüli ülésén nem a korábban beígért tőkeinjekcióról, hanem támogatási szerződés megkötéséről döntött. Ez arra utal, hogy a légitársaság nem teljesítette maradéktalanul a 2003. decemberi kormányhatározatban előírtakat. E szerint a tavalyi tőkeemelés után az idei első fél évben esedékes lett volna további 3 milliárd forint, amennyiben az rt "a nyereséges működésére irányuló intézkedési tervét időarányosan" teljesíti. Bár a szűk egy éve kinevezett Sándor László elnök-vezérigazgató (HVG, 2003. május 10.) az előző év első negyedéhez képest minden fronton javulásról számolt be a HVG-nek - a tavalyi 4,4 milliárd forintnál kisebb a veszteség, nőtt a kapacitáskihasználtság és a piaci részesedés is -, a legújabb verzió szerint leghamarabb mégis csak szeptemberben juthat pénzéhez a légitársaság. Feltéve, hogy Sándor további hatékonyságjavító intézkedéseket épít be az üzleti tervbe, és azt teljesíti is.

Május elsejétől ugyanis nem működhet a korábbi veszteségrendezési koreográfia, amely szerint a kormány saját hatáskörben dönthetett az - egyébként rendre csak a túléléshez elegendő - állami tőkejuttatásról. Az ÁPV cégei közül tavalyi 14 milliárd forintos veszteségével rekordernek számító, saját tőkéjét elvesztett Malév Rt. a tavaly decemberben jóváhagyott, két részletben folyósítandó, összesen 10 milliárd forintos tőkeinjekcióhoz vagy a több mint 100 millió eurónyi kormánygarantált hitelhez (HVG, 2003. május 10., december 20.) hasonló mentőövet az EU-csatlakozás után csak az Európai Bizottság (EB) jóváhagyásával kaphat. A nehéz pénzügyi helyzetbe került vállalkozások esetében leginkább a megmentési és a szerkezetátalakítási célú támogatás jöhet szóba, ám ehhez olyan, üzletileg megalapozott programot kell az asztalra tenni, amely szerint belátható időn belül stabilizálódik a cég helyzete, nem szorul további állami támogatásra, azaz életképes. Az EB azonban nem szokta ingyen mérni a pozitív elbírálást, valamilyen kompenzációt kér a versenytorzító intézkedésért cserébe - annak idején az Alitalia például éppen emiatt kényszerült Malév-részvényeit eladni (HVG, 1997. december 6.).

A Malév-vezér az elmúlt évtizedben lehetetlennek bizonyult feladvánnyal birkózik: az idén nullszaldóssá próbálja tenni a tavaly 9 milliárd forint üzemi veszteséget produkáló céget. Költségcsökkentő-hatékonyságjavító programja eredetileg 6,4 milliárd forint megtakarítást tartalmazott, valamint az árbevétel növelését. A diktatórikus vezetési stílusa miatt a dolgozók körében amúgy nem nagy népszerűségnek örvendő vezérigazgató javára írják, hogy elérhető közelbe került a Malév tagsága a SkyTeam légiszövetségben, a vezér megállapodott a kínai Hainan Airlinesszal egy közös pekingi járat üzemeltetéséről, és megreformálta az értékesítést; utóbbitól várja a legnagyobb, 1,6 milliárd forintos eredményjavulást. A Malév az év elején egyszerűsítette jegyárrendszerét, megszüntette a jutalékrendszert, s a fapadosokkal szemben is versenyképes akciókkal igyekszik tölteni a járatokat - interneten egy sor európai városba 28 500 forintért kínál retúrjegyet.

A fapadosokhoz az utasellátásban is közelít a Malév, a puritánabb fedélzeti szolgáltatások - turistaosztályon például nincs napilap - mellett a beszállítók versenyeztetésével igyekszik megfogni a pénzt, s ettől összességében 600 millió forint lefaragását várja. Sándor ugyanakkor nem riogatott nagyszabású létszámleépítéssel, bár a cégnél azt beszélik, a vezér "csak a fedélzeten akar Malév-dolgozókat látni", vagyis amit csak lehet, külső társaságokra bízna. Mindenesetre a Malév műszaki igazgatóságánál, illetve a hangárkarbantartásokat végző leányvállalatnál, az Aeroplex Kft.-nél folyó, mintegy 100 főt érintő elbocsátást a "párhuzamosságok felszámolásával" indokolta a HVG-nek. Ettől a 280 millió forint egyszeri ráfordítással járó akciótól félmilliárd forint megspórolását várja a vezetés.

A hétfői ÁPV-döntés következtében az idei béremelések fedezetét, becslések szerint legalább 1 milliárd forintot, szintén ki kell gazdálkodnia a Malévnak. Ez ugyan jóval kevesebb, mint a 3000 fős cégnél az eredeti, 20-25 százalékos bérkövetelésből adódó 2-2,5 milliárd forint lett volna, ám a többletköltség miatt Sándor nem mutathat ki veszteséget. Csaknem két hónapja húzódnak a bértárgyalások a társaság hat szakszervezetével, miután eredetileg igencsak szűkre szabta az ÁPV Sándor mozgásterét, hiszen veszteséges cégeinél legfeljebb 3,5 százalékos emelést engedélyezett. Az első pillantásra vaskos követelést a Malév-dolgozók arra alapozták, hogy az előző vezetés kompenzációt ígért a 2001-ben indított és tavaly szeptemberben lezárt - akkor 15 milliárd forint eredményjavulással beharangozott - átalakítási program miatt elmaradt bérfejlesztésekért.

A kutyaszorítóba került vezér a dolgozókat az ÁPV üzenetével próbálta megpuhítani, mondván, a tőkejuttatás egyetlen akadálya már csak az lehet, ha nem lesz munkabéke a cégnél. A hatból négy - a pilótákat, a légikísérőket, a repülőgép-szerelőket, illetve a kereskedelmi és adminisztrációs alkalmazottakat tömörítő - szakszervezetre láthatóan hatottak e szavak, legalábbis a Malév közlése szerint hétfőn megállapodtak velük. A konkrét mértéket egyelőre nem hozták nyilvánosságra, de úgy tudni, 8 százalékosnál nagyobb bérfejlesztést tartalmaznak e különalkuk, amelyekben az is szerepel, hogy a szakszervezetek hosszabb távra - 2005-ben is - garantálják a munkabékét. Az viszont a legharcosabb, a mintegy 800 földi kiszolgáló érdekeit képviselő Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetén (LDFSZ) múlik, hogy e megállapodások legitimálódnak-e. A kollektív szerződésbe ugyanis csak akkor kerülhetnek be, ha azokat az összes reprezentatív szakszervezet elfogadja. Ám ezt az LDFSZ nem tette meg; fejenként 20 ezer forintos, durván 20 százalékos béremelést vár, a Malév azonban csak 8 százalékot ajánlott, s ezt is csak szóban. Az LDFSZ ugyanakkor azt is követelte, hogy a cég vezetése függessze fel a fedélzeti takarítás kiszervezését, ami mintegy 80 főt érinthet, és megközelítőleg 50 millió forint megtakarítást hozna. Bármilyen kis összegről legyen is szó, Sándor hajthatatlan, legalábbis a HVG-nek úgy nyilatkozott: egy sor ilyen apró tételből áll össze a takarékossági csomag. Válaszul az LDFSZ keddre egész napos sztrájkot hirdetett, aminek következtében a Malév 67 járatából húszat törölni volt kénytelen. A légitársaság számításai szerint az egynapos akció 70-80 millió forint közvetlen veszteséget okoz, de Csorba Attila, az érdekképviselet elnöke nem hagyott kétséget afelől, hogy tovább nőhet a számla, ha a Malév nem enged követeléseiknek.

VITÉZ F. IBOLYA

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Újabb autóipari cégnek ad 3,9 milliárd forintot a kormány

Újabb autóipari cégnek ad 3,9 milliárd forintot a kormány

Újabb repülőgépeket vásárol a honvédség, egyet rendszeresen Orbán használ

Újabb repülőgépeket vásárol a honvédség, egyet rendszeresen Orbán használ

Az autós embléma, amit mindenki látott már, mégsem ismerik igazán

Az autós embléma, amit mindenki látott már, mégsem ismerik igazán

Jobb lesz a Snapdragon chipes Galaxy S10, mint a Samsung chipjével szerelt?

Jobb lesz a Snapdragon chipes Galaxy S10, mint a Samsung chipjével szerelt?

Engedély nélkül indítottak el egy vonatot Zalában, majdnem baleset lett a vége

Engedély nélkül indítottak el egy vonatot Zalában, majdnem baleset lett a vége

Akkora show-n mutatták be az új magyar buszt, mint egy luxus-Mercedest – képek

Akkora show-n mutatták be az új magyar buszt, mint egy luxus-Mercedest – képek