A 24 Volán-cég menetrendszerű helyi szolgáltatásához a 116 településnek csak elenyésző része járult hozzá: becslések...

A 24 Volán-cég menetrendszerű helyi szolgáltatásához a 116 településnek csak elenyésző része járult hozzá: becslések szerint az ilyen "önkéntes felajánlás" összesen sem éri el az évi 200 millió forintot. A vállalatok a számukra kötelező feladatot jelentő személyszállításon milliárdos veszteségeket szenvedtek el, amit vagyonfeléléssel, ingatlaneladásokkal kompenzáltak. Vagy éppen a helyközi közlekedés bevételével, keresztfinanszírozással. Utóbbiról az Országgyűlés által április végén elfogadott törvény - az autóbusszal végzett, menetrend szerinti személyszállításról - indoklása megállapítja: e rendszer ellentmondásban áll az EU előírásaival. Május 1-je óta a helyközi, távolsági közlekedés finanszírozása az állam feladata - amiről a miniszter köt szerződést a közlekedési vállalattal -, a helyié pedig az önkormányzatoké, bár a központi költségvetés az utóbbihoz is ad "kiegészítő normatív támogatást".

Szombathely a kivételek közé tartozik. Idén januárban öt évre megállapodott a Vasi Volán Rt.-vel, amely így biztosan számíthat a városi járatok után kalkulált 105 millió forintos vesztesége megtérítésére. Az önkormányzat bízik benne, hogy az összegnek legalább a felét "elnyerik" a központi költségvetés 8,5 milliárd forintos keretéből. Tavaly 251 millió forintot fizetett rá a helyi közlekedésre a Tisza Volán Rt., amely Szegeddel együtt négy alföldi városban járatja menetrendszerűen autóbuszait. Bár a helyi utasforgalom 95 százaléka Szegedre koncentrálódik, a város egyetlen fillérrel sem járul hozzá a veszteség finanszírozásához (a többi település összesen 7 millió forintot fizet a cégnek). Az indoklás szerint azért nem, mert így is mintegy 700 millió forintjába kerül saját közlekedési társasága, a Szegedi Közlekedési Kft. fenntartása, amely a villamosokat és trolibuszokat üzemelteti. Hasonló a helyzet Debrecenben, amely nem támogatja a Hajdú Volán Rt.-nek a cívis városban nyújtott szolgáltatásait. A villamos- és troliközlekedést adó, önkormányzati tulajdonú DKV Debreceni Közlekedési Rt. terveiben sem szerepel az idén tulajdonosi támogatás, az állami kasszából viszont 70-80 millió forintra számít.

Az új finanszírozási rendszer a vidéki városok önkormányzataira a mostaninál várhatóan nagyobb terhet ró. A tavaly 3 milliárd forint árbevételt és 180 millió forint veszteséget elkönyvelt, 357 millió forint állami tőkeemeléssel konszolidált Nógrád Volán Rt. (HVG, 2004. március 13.) a megyében Salgótarján, Balassagyarmat és Nagybátony helyi buszközlekedését vállalta (a 6400 lakosú Szécsény két éve saját, többségi tulajdonú cégét bízta meg ezzel). Bevételének durván 20 százalékát - veszteségének ennél nagyobb részét - a helyi tömegközlekedés adja. A bevételek 60 százaléka menetdíjból, 40 százaléka fogyasztói árkiegészítésből jön össze - hasonlóan a többi Volán-társasághoz. Szabó István vezérigazgató elmondása szerint az önkormányzatok csak egyedi és eseti támogatást nyújtanak, például Salgótarján 30 millió forintot ad évek óta buszfelújításra, -pótlásra. A 8,94 milliárd forint idei költségvetésű város csaknem 400 milliós forráshiánnyal számol, és közlekedési számlája növelését "nehezen élné meg" - fogalmazott Telek László, Salgótarján közgazdaságiiroda-vezetője a HVG-nek.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Gazdaság

A 3 x 1 józansága

A kormányfő és Budapest főpolgármestere a múlt héten ünnepélyesen megállapodott arról, hogy a jövő évtől a kormány normatív alapon ismét támogatja a városi tömegközlekedést. A nagyívű bejelentés szépséghibája, hogy ezt már az idén, május 1-je után meg kellene tennie.

A Pentagon nyugtalan a szíriai török invázió miatt

A Pentagon nyugtalan a szíriai török invázió miatt

Sokallja az 577 ezer forintot egy iPhone-ért? Akkor nézze meg a 6,1 millió forintos változatot

Sokallja az 577 ezer forintot egy iPhone-ért? Akkor nézze meg a 6,1 millió forintos változatot

Index: Debrecenbe költöztethetik a természettudományi múzeumot

Index: Debrecenbe költöztethetik a természettudományi múzeumot

Hatalmasat bakizott a Samsung: egy iPhone-ról reklámozták az új mobiljukat

Hatalmasat bakizott a Samsung: egy iPhone-ról reklámozták az új mobiljukat

Csaknem a korábbi dupláját fizeti az állam az üzemi balesetek miatti táppénzre

Csaknem a korábbi dupláját fizeti az állam az üzemi balesetek miatti táppénzre

A Kossuth téri tüntetés miatt kivonult a pécsi ellenzék a közgyűlésről

A Kossuth téri tüntetés miatt kivonult a pécsi ellenzék a közgyűlésről