Egyelőre két géppel, de 40 millió eurós tőkeemelés reményében indította első járatait Budapestről a néhány egykori Malév-vezető által alapított Wizz Air. A légügyi szakmában arra számítanak, hogy az Európa-szerte röpködő félszáz fapados társaságból csak minden tizedik marad életben.

"Először is elnézést kérek a késésért" - szabadkozott a Wizz Air Hungary Légiközlekedési Kft. (WA) első Budapest-Barcelona járatán a légiutas-kísérő. A jelek szerint tehát nem sikerült tökéletesen a menetrend diktálta félórás bukóforduló Athénban, amit pedig az első, részben magyar tulajdonú és ferihegyi bázisú, múlt csütörtökön debütált fapados légitársaság, a Wizz Air - hasonlóan a többi diszkonttársasághoz - a siker egyik zálogának tart. Vagyis az, hogy minimális fordulási idővel a gépeket maximálisan kihasználják.

A nagy nap alkalmából a gépen felszolgált pezsgőn kívül (a fedélzeten az italok, a chips és az édességek csak pénzért kaphatók) legfeljebb az vigasztalhatta a cég ajánlása alapján a felszállás előtt két órával kiérkezett utasokat - indulás előtt 40 perccel "már nem érdemes" kimenni, akkor ugyanis lezárják az utasfelvételt -, hogy ezúttal a kevésbé szerencsés egyötödbe kerültek. Összességében ugyanis a Wizz Air-járatok "menetrend szerinti pontossága 80 százalékos". Ezzel büszkélkedett Váradi József, a cég ügyvezetője a múlt keddi bemutatkozó sajtótájékoztatón; vagyis a gépek négyötöde a megadott indulási időhöz képest kevesebb mint 15 percet késett a katowicei tapasztalatok alapján - onnan május óta repül a Wizz Air.

A társaság maga is némi késésben van, legalábbis eredeti terveihez képest. A londoni székhellyel, tavaly szeptemberben alapított Wizz Air Ltd. - amelynek ötlete néhány volt Malév-vezető fejéből pattant ki, akik e célból létrehozták a Swing Menedzsment és Tanácsadó Kft.-t - tőkegyűjtése talán kissé lassabban haladt a vártnál, mindenesetre az eredetileg május 1-jére beharangozott indulás helyett Katowicéből május 19-én, Budapestről a többi városba pedig öt héttel később szálltak fel a pink színekbe öltöztetett Airbusok (HVG, 2004. május 22.).

Pedig a cég éppen az EU-csatlakozással bővülő piac előnyeit akarja kihasználni. Közelíteni az utazási szokásokat a régi uniós tagállamokéihoz, ott ugyanis a lakosság 20-25 százaléka repül, míg az újonnan csatlakozókban csupán a 3-4 százaléka. A különbség olvadását az elérhető - a busz- és vonatközlekedéssel is versenyképes - áraktól várja Váradi. Eddig mindenesetre 7 millió euró tőkét sikerült bevonnia a Wizz Airnek, és az ügyvezető szerint július végére lezárul a vállalatfelvásárlásokra szakosodott amerikai Texas Pacific Group tőkebefektetési alapjával, az Indigo Partners Llc-vel tervezett ügylet, amelynek révén 40 millió euró friss tőke érkezhet a cégbe. Felét magától az Indigótól, a másik felét európai befektetési alapoktól várják. Ezzel - Váradi szerint - a legnagyobb induló tőkéjű diszkont légitársaság lesz a Wizz Air.

A feszített tempóhoz jelenleg 2 gép áll rendelkezésre, július 1-jén üzemelik be a harmadikat, két hét múlva a következőt, és szeptemberre 6, az év végére pedig várhatóan 9 darabosra bővül a lízingelt flotta. A menetrendet nem is érdemes megtanulni; július közepétől felveszik a repertoárba Brüsszelt és Stockholmot, sűrítik a járatokat Londonba, és mindennap repülik a barcelonai, a párizsi és a római útvonalat. "És ez még csak a kezdet" - célzott Váradi újabb városok programba vételére. Évi 10 új gép beállításával, az első év végén 4 millió, a következőben 10 millió "székkel" a régió legnagyobbját, a lengyel LOT-ot is le akarja körözni a WA.

Ezzel akár revánsot is vehetne a Malév Rt.-n a WA ügyvezetője és egyik alapítója, aki tavaly tavasszal viharos körülmények között távozott a nemzeti légitársaság vezérigazgatói posztjáról (HVG, 2003. március 29.). Igaz, a Malév is próbálkozik a Ferihegyen immár nyolc diszkonttársaság szorításában: a fapadosokéhoz közelítő árakat kínálva idén már 3 millió utassal kalkulál a tavalyi 2,3 millió után. Az árversenyben még az eredményét sem kíméli: Sándor László elnök-vezérigazgató a múlt héten éppen arról számolt be, hogy a tavaly 13,5 milliárd forint veszteséget elszenvedett cég üzemi eredménye jottányit sem javult az előző év első négy hónapjához képest - éppúgy mínusz 5 milliárd forint, mint 2003-ban -, holott az utasszám 25 százalékkal nőtt.

A szoros állami ellenőrzés alatt vajúdó Malévhoz képest a WA-t "nem szorítja profitelvárás" - mondta a HVG kérdésére Kázmér Natasa, a WA kommunikációs igazgatója, amúgy a Swing Menedzsment Kft. egyik alapítója, egykori Malév-szóvivő. A befektetők számára az a lényeg, hogy a 3-5 év múlva tervezett tőzsdei megjelenés idejére vonzóvá váljon a társaság. Ezzel együtt már a második évre, tehát 2005-ben nyereséget várnak a tulajdonosok. Az első napon Kázmér Natasa 95 százalékos töltésről számolt be a HVG-nek, sőt a londoni járat kihasználtsága 100 százalékos volt (a barcelonai járaton a HVG munkatársa háromnegyed házat talált 134 utassal). Átlagosan 75-80 százalékos töltést célzott meg a WA, és a kommunikációs igazgató szerint a Katowicében elért 65 százalék feletti arány már biztató.

Bár a szakmában vérzivataros időket jósolnak, s a télre csődök sorát prognosztizálják, a Wizz Air a költségkímélő megoldásokban látja a garanciát arra, hogy a néhány túlélő egyike legyen. Mindenekelőtt abban, hogy a gépek napi 12-14 órát repülnek, mivel mindenhol azonnal fordulnak. Költségtakarékos megoldás az is, hogy kizárólag Airbus 320-asokból állítják össze a flottát, és minimális karbantartással számolnak, tekintve, hogy 1-2 éves gépeket lízingelnek. A "székezés" során a maximális számú, 180 ülőhelyet állíthatják be, s nem utolsósorban a szervezet is karcsú: egy gépre 30-40 fő jut, szemben a hagyományos modell 120-140 alkalmazottjával. Jelenleg a WA alig több mint egy hagyományos gépre jutó személyzettel, 150 fős szervezettel dolgozik, igaz, ez a gépbeszerzések függvényében gyarapodni fog.

A megtakarítási lehetőségek egyik legnagyobbika a másodlagos repterek használata. Ezek többnyire a célállomásoktól messzebb fekszenek, így Barcelonától jó 90 kilométerre található Girona reptere, de bő egyórás buszozással, 19 eurós retúrjeggyel leküzdhető a távolság. A Wizz Air egyelőre nem tervez saját transzfert, mondván, olyan célállomásokat lőttek be, amelyeknél megoldott a szállítás. Húsz euró körüli összegért visz a busz a Beauvais reptértől 84 kilométerre fekvő Párizsba, és hasonló a tarifa a Skavstától 100 kilométerre levő, 80 perc alatt elérhető Stockholmba is.

VITÉZ F. IBOLYA

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Gazdaság

Ami belefér

A diszkont-légitársaságok legfőbb vonzereje a hívogatóan alacsony ár, érdemes azonban a reklámok mögé nézni.

Amikor a betlehemet is TEK-esek védik

Amikor a betlehemet is TEK-esek védik

Utoljára ülésezik a parlament, újabb tüntetés készül

Utoljára ülésezik a parlament, újabb tüntetés készül

Nindzsafinissel hozta második aranyát Hosszú Katinka – videó

Nindzsafinissel hozta második aranyát Hosszú Katinka – videó

Jobban teljesítenek a diákok, ha egy órával később kezdődik az iskola

Jobban teljesítenek a diákok, ha egy órával később kezdődik az iskola

Titkok és kísértések: miért akarunk belenézni a párunk mobiljába?

Titkok és kísértések: miért akarunk belenézni a párunk mobiljába?

Lángok a Kossuth térnél: máglyát gyújtottak a tüntetők

Lángok a Kossuth térnél: máglyát gyújtottak a tüntetők