Több mint 3 milliárd forinttal alacsonyabb árban és 2,5 milliárd forintnyi kötbérben egyezett ki a főváros és a Siemens a budapesti Nagykörútra szánt villamosok körüli alkudozás során. A tendernyertes típusról ugyanis korábban kiderült, hogy konstrukciós hibák miatt fel kell hagyni a gyártásával.

Újrázhat a fővárosban a Siemens: noha a német cég Budapestnek még nem szállított, más városokban pedig idén tavasszal becsődölt a Combinókkal - műszaki problémák miatt márciusban több európai nagyvárosból vissza kellett hívnia a járműveket -, a Fővárosi Közgyűlés múlt csütörtökön mégis elfogadta egy másik, a pályázatban és a szerződésben megjelölt típussal köszönő viszonyban sem lévő modell szállítására tett ajánlatát. A történteket Deák András, a közgyűlés Fidesz-MKDSZ-es képviselője röviden úgy jellemezte: "a város vezetői sutyiban, a testület háta mögött állapodtak meg" a szerződés felbontása helyett annak kétes értékű módosításáról. A Siemens által vállaltak ugyanis szerinte semmiben sem teljesültek: a cég nemcsak más típust szállít, mint amire kötelezettséget vállalt, de a határidőt sem tudja tartani, és az is kérdéses, hogy az új járgányokra milyen referenciákat tud felmutatni.

Az ügy azért is kínos a Városháza számára, mivel a Siemens éppen a Combinók kiválónak ítélt műszaki tulajdonságaival nyerte meg a 40 darab nagykörúti villamos szállítására kiírt tendert 2003 tavaszán: árajánlata ugyanis hozzávetőleg 2 milliárd forinttal volt drágább a francia Alstoménál és a kanadai Bombardierénél (HVG, 2003. március 8.). Ám alig egy évvel a szerződés aláírását követően valóban teljesen más konstrukciót ajánlott a fővárosnak. A könnyű, alumíniumszerkezetű kocsi helyett rozsdamentes acélból készül a kasztni, így a jármű 57 tonna helyett immár 62 tonnát nyom, kilenc helyett hat elemből áll a szerelvény, az ajtók szélesebbek, s egyenletesebben helyezkednek el. A külföldön 2000-ben, illetve 2001-ben forgalomba állított Combinóknál ugyanis fél éve komoly konstrukciós hibák mutatkoztak: az alumíniumvázban, valamint a kocsiszekrényeket összekötő "ízületeknél" 120-200 ezer kilométer lefutása után úgynevezett fáradásos repedések, törések fordultak elő. A bajok először a svájci Baselben kezdődtek - ott az is előfordult, hogy kiesett az ablak -, majd idén év elején sorozatban jelezték a meghibásodásokat más nagyvárosokban is, például Düsseldorfban és Augsburgban. Így a Siemens március 16-án kénytelen volt felkérni az összes, Combinót üzemeltető várost, hogy több száz, addig 120 ezer kilométert futott járművet vonjon ki a forgalomból.

A villamosokat különlegesen könnyűvé tévő alumíniumvázas technológia, az Alugrip ugyanis nem vált be - derítették ki utólag a német mérnökök. Olyannyira, hogy a Siemens úgy döntött, eláll a további gyártástól. A fővárosi tulajdonú Budapesti Közlekedési Rt.-nek (BKV) ugyancsak márciusban írt levelében jelezte, a szállítási szerződést érvényesnek tekinti, de más technológiát kíván alkalmazni a budapesti villamosok esetében. Az ügy pikantériája, hogy az acélszerkezetű kocsikat a HVG értesülése szerint nem más, mint a tender harmadik helyezettje, a Bombardier szállítja majd. A Siemens "maradék" referenciája is a közös vállalkozáshoz fűződik: Münchenben, Nürnbergben, valamint Frankfurtban összesen 170 darab acélvázas Siemens villamos közlekedik, amelyekhez a kanadai cég adja a "dobozt".

A lehető legelőnyösebb alkut sikerült kötni a német multival a főváros számára kedvezőtlenül alakult helyzetben - értékelte a szerződésmódosítást a HVG-nek Atkári János szabaddemokrata főpolgármester-helyettes. Szerinte azt kellett mérlegelni, hogy ha a főváros felbontaná a szerződést és új pályázatot írna ki, több milliárd forintos többletköltséggel terhelné meg a büdzséjét, hiszen az infláció, valamint az iparágban bekövetkezett áremelkedések miatt csak a korábbinál magasabb árajánlatokra számíthatna. Az új eljárással ráadásul évekkel elhúzódna a nagykörúti villamosok cseréje, holott a 4-es és 6-os járatok már így is túlzsúfoltak: a napi 220 ezres utaslétszám a metró teljesítményének felel meg. Éppen azért döntött a főváros az alacsony padlós, egy légterű, a járdaszigetek hosszával megegyezően 54 méteres, összességében 350 utas szállítására alkalmas jármű beszerzése mellett, miután a régi Ganz villamosok befogadóképessége nem növelhető tovább.

"A Siemens-szerződés módosításához - az ellenzéki képviselők jogértelmezésével szemben - igenis joga volt a fővárosnak" - érvelt Atkári. A szerződés aláírásával ugyanis a közbeszerzési eljárás lezárult, a felek között létrejött polgárjogi szerződés pedig a polgári törvénykönyv hatálya alá esik, amely lehetővé teszi a változtatást. A főváros megbízásából a BKV egyébként sem Combinókat rendelt, a technológiát sem határozta meg a pályázatban, hanem a befogadóképességre, a jármű hosszára és a gazdaságos üzemeltetésre kért ajánlatot, aminek a Siemens most is megfelel - állítja Atkári.

Miután azonban a tender bírálati szempontjai alapján a Siemens az acélszerkezetű járművel nem nyert volna, első helyezésének utólagos megtartásához az árból kellett engednie: a korábbi, bruttó 149 millió euró helyett 136 millió euróért hozza majd a 40 átalakított járművet. Továbbá 10 millió euró kötbért fizet a cég a BKV Rt.-nek a késedelmes szállítás miatt. Az első villamosok ugyanis 2005 első negyedéve helyett csak 2006 elején - de még az országgyűlési választások előtt - érkeznek meg, míg az utolsót 2007-ben kapja meg a BKV. A 10 millió eurót Aba Botond, a BKV vezérigazgatója szerint Volvo buszok vásárlására fordítja majd a cég (lásd Volvo-opció című írásunkat).

Az árengedménybe a Siemens a HVG értesülése szerint egészen a végső határidőként megjelölt múlt szerdáig nem akart belemenni. A müncheni székhelyű cég ugyanis már így is óriási veszteséget könyvelhet el a befuccsolt Combinókkal: idén tavasszal egy közleményben elismerte, hogy a járművek javítására képzett 368 millió eurós céltartalék nem fedezi a költségeket. A főváros a tárgyalásokon jelezte, erre még rátehetnek egy lapáttal: egyértelművé tette a Siemens számára, ha nem tudnak megegyezni, a magyar piacon tradicionális kapcsolatokkal rendelkező német multi jó pár évre elbúcsúzhat a fővárosi megrendelésektől. Ha ugyanis pereskedni kényszerülnek, a cég nem indulhat sem a 2-es, sem a 4-es metró majdani járműbeszerzési tenderein.

MINK MÁRIA

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Gazdaság

Volvo-opció

Kisebb fennakadásokkal, az előre beígért dugókkal, de különösebb zökkenő nélkül debütált június 19-én az az 50 darab...

Török Gábor: A fal most dőlt le a Jobbik és a baloldal között

Török Gábor: A fal most dőlt le a Jobbik és a baloldal között

Bagi Iván: Fejüket vesztett képviselők fetrengenek az MTVA épületében

Bagi Iván: Fejüket vesztett képviselők fetrengenek az MTVA épületében

Milliárdokkal húzza ki a bajból a kormány a kukaholdingot

Milliárdokkal húzza ki a bajból a kormány a kukaholdingot

Önirányú, szociális vagy más-irányú: te melyik típusú önsorsrontó perfekcionista vagy?

Önirányú, szociális vagy más-irányú: te melyik típusú önsorsrontó perfekcionista vagy?

"Értékünk a sokszínűség" - A HVG adventi kalendáriumában ma: Daczi Dóra

"Értékünk a sokszínűség" - A HVG adventi kalendáriumában ma: Daczi Dóra

Megbilincselve vittek el egy volt fideszes képviselőt

Megbilincselve vittek el egy volt fideszes képviselőt