Több tízmilliós büntetésekkel riogatja újabban a versenyhivatal a fogyasztókat megtévesztő vállalkozásokat. A gyógyhatásúként hirdetett készítményeket árusítókra szállt rá elsősorban a hivatal.

Fogyasztók megtévesztéséért tíz éve nem rótt ki akkora büntetést a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mint most, a mindenféle bajra áfiumnak tartott aloe vera alapanyagú termékeket árusító Forever Living Products Egészségügyi Élelmezési és Kozmetikai Termékeket Forgalmazó Kft.-re (FL). A hivatal egy bejelentés nyomán kezdett vizsgálódni, ráadásul a cég - amelynek ügyvezetője nem kívánt nyilatkozni a HVG-nek - egyik ügynöke éppen egy GVH-alkalmazottnak is ajánlgatta a készítményeket. A vizsgálat azt találta, hogy néhány terméknél nem stimmeltek az engedélyek: a gyógyhatásúaknál az Országos Gyógyszerkutató Intézet nem létező engedélyszáma szerepelt, az étrend-kiegészítők esetében ugyan rendben volt az Országos Élelmiszer- és Táplálkozástudományi Intézet engedélye, viszont a cég ismertetőiben gyógyhatásúnak tüntette fel azokat, s ez utóbbit tiltotta meg a cégnek a versenyhivatal. E tekintetben szigorú a szabályozás: egy egészségügyi miniszteri rendelet értelmében az étrend-kiegészítők - ugyanígy az élelmiszerek vagy kozmetikai cikkek - jelölése, reklámozása során tilos a terméknek betegséget megelőző vagy gyógyító hatást tulajdonítani, sőt még erre utalni is. Vagyis például egy nyomelemtartalmú készítményről legfeljebb annyi közölhető, hogy fontos a szervezetnek, de a konkrét hatásról egy szó sem ejthető.

Aligha rendíti meg a bírság az 1996-ban a phoenixi Forever Living Products LLC és egy magánszemély által 3,02 millió forintos jegyzett tőkével alapított, portékáját kizárólag ügynökhálózaton keresztül értékesítő, Zágrábban, Ljubljanában és Podgoricában fióktelepet nyitott céget, hiszen a 2002-es mérlege szerint 7,9 milliárd forint árbevételt ért el. Lehet viszont, hogy ez az utolsó fejleménye az ügynek, egy magánszemély feljelentése kapcsán ugyanis a Budapesti Rendőr-főkapitányság is nyomoz az FL-nél fogyasztók megtévesztésének vétsége miatt, s a Büntető törvénykönyv értelmében akár két év is kiszabható arra, aki az áru kelendősége érdekében annak lényeges tulajdonságáról nagy nyilvánosság előtt valótlant állít.

Úgy tűnik, mostanában a megszokottnál szigorúbban ítéli meg a GVH a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt indított ügyeket: az idén az első fél évben mintegy 120 millió forint bírságot osztott ki ilyen címen, csaknem annyit, mint az előző két év alatt összesen. Ezzel együtt a fogyasztók megtévesztéséért kiszabott büntetések messze elmaradnak a kartellügyekben már két éve alkalmazott, elrettentőnek szánt összegektől; tavaly két mobilcéget 360 millió forinttal (HVG, 2003. augusztus 2.), az idén néhány építőipari vállalkozást összesen már több mint egymilliárd forinttal marasztalt el a versenytanács (HVG, 2004. március 27.). Pedig az összes megindított eljárás közül a leggyakrabban a fogyasztók megtévesztése miatt intézkedik a hivatal, tavaly például az esetek több mint kétharmada volt ilyen, ám a kirótt bírság csupán a töredéke - az előző két évben alig 10 százaléka - volt az összes büntetésnek (lásd táblázatunkat). Jóllehet a bírságplafon az előző évi nettó árbevétel 10 százaléka volna.

"A fogyasztók megtévesztésének általában kisebb a hatása a versenyre, mint a kartellezésnek, utóbbi ugyanis hosszú távon torzítja a piacot" - indokolta a HVG-nek a viszonylagos szelídséget Bodócsi András versenytanácstag. Pedig megalakulása után a GVH nagy elánnal kezdte üldözni a fogyasztókat megtévesztőket: 1992-1993-ban két csomagküldő vállalkozást - a bomberdzsekibotrányról elhíresült Home Shopping céget és a Beauty Post Kft.-t - egyenként több mint 100 millió forintra büntetett a versenytanács, és 1995 óta a piramisjáték-szervező Micro-ker Kft. tartja az abszolút bírságcsúcsot 400 millió forinttal. Most lépést válthat a GVH, legalábbis - a kartellezés megítélésénél használthoz hasonlóan - pontrendszert dolgozott ki a fogyasztók megtévesztésekor kiszabandó bírságra. A készülő sorvezető a reklámköltségből indul ki, mint aminek a vásárlásösztönzésből adódó bevételnövekményből meg kell térülnie. A számításnál nagy súllyal esik a latba az áru jellege; a gyógyhatású, egészséget befolyásoló készítményekre különösen érzékeny a GVH, ilyenért 30 büntetőpontot is összeszedhet a 100 pontos maximumból a szabályokat megsértő vállalkozás, míg például egy elhibázott telefonos reklám csak 5-10 pontot "ér". Mellesleg az országgyűlés is arra sarkallta a hivatalt - júniusban, a GVH éves beszámolójának elfogadásakor -, hogy fordítson nagyobb figyelmet a fogyasztóvédelmi szempontok érvényesítésére.

Intézményesített reklámfigyelés nincs a GVH-nál - inkább a konkurensek bejelentése alapján kezdenek vizsgálódni -, egy sor vállalkozást mégis reklámanyagai alapján marasztalnak el. Általában a versenyhivatalnak kell bizonyítania, amit állít vagy kétségbe von, ilyenkor viszont a reklámtörvény szerint megfordítható a bizonyítási teher, azaz a reklámozó kötelezhető állítása igazolására. Ez történt a Henkel Magyarország Kft.-vel is, amelynek bizonyítania kellett, hogy Persil Power mosópora, reklámjának megfelelően, bizonyos foltfajtákat valóban hatékonyabban tisztít más, prémiumkategóriás mosóporoknál, illetve egyes foltokat kifehérít. Miután a GVH úgy ítélte meg, hogy ezt a cég nem tudta hitelt érdemlően bizonyítani, 14 millió forint megfizetésére kötelezte.

A Medico Uno Gyógyszer-kereskedelmi Rt.-t az általa forgalmazott Humana csecsemőtápszer hirdetése miatt marasztalta el 10 millió forintra a GVH. A prebiotikum-tartalmú tápszernek az egészséges bélflóra kialakulását segítő és többek között immunerősítő hatást tulajdonított a tájékoztató, ám erről a GVH által meghallgatott gasztroenterológus úgy vélte, tudományosan nem teljeskörűen igazolt. A tavaly 6,2 milliárd forintos forgalmat és mintegy 100 milliós nyereséget elkönyvelt cég jogorvoslatot kért, mondván, tudományos kutatásokkal tudja alátámasztani állításait. Ez az ügy alighanem a határokon túlnyúló konkurenciaharcról szól, a magyar piacon is működő, Milupa termékekről ismert konkurens többek között Németországban is beperelte a Humanát.

Még klasszikus reklámra sem volt szükség, elegendő volt két tejdesszert új csomagolása ahhoz, hogy tízmillió forintot kelljen fizetnie a kizárólag a német anyacég tejtermékeiből évi 5 milliárd forintnyit forgalmazó Zott Hungaria Kft.-nek. Pontosabban a csomagolásokon feltüntetett 2 milliméteres felirat, miszerint a "leginkább megfelelő termék a gyermekek számára". Mint a vizsgálódás során kiderült, a korábban is forgalmazott portéka csomagolására csupán az eredeti német szöveg gyatra fordítása miatt került a felsőfokú jelző. A bizonyítási procedúráig el sem jutott a Zott, mivel nyomban elismerte a hibát, az 5-6 millió forint értékű legyártott csomagolóanyag felhasználását leállította, és innen fogva minden szlogent ügyvédi irodával láttamoztatnak.

VITÉZ F. IBOLYA

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Veronai buszbaleset: folytatódott a per, de a sofőr most sem jelent meg

Veronai buszbaleset: folytatódott a per, de a sofőr most sem jelent meg

Pintér: Rég nem látott támadás érte a rendőröket szerdán a Kossuth téren

Pintér: Rég nem látott támadás érte a rendőröket szerdán a Kossuth téren

Benkő: Példátlan fejlesztés előtt a honvédség

Benkő: Példátlan fejlesztés előtt a honvédség

Eltűnt pilisvörösvári kisfiúkat keres a rendőrség

Eltűnt pilisvörösvári kisfiúkat keres a rendőrség

Túlóratörvény: a Sándor-palotához vonult a Jobbik

Túlóratörvény: a Sándor-palotához vonult a Jobbik

A világ címlapjain a tegnapi budapesti balhék

A világ címlapjain a tegnapi budapesti balhék