Levédeti a Mindentudás Egyetemét, és a műsor honi sikerén felbuzdulva külföldi tévétársaságoknak próbálja eladni az eredetileg Franciaországból elszipkázott, ám továbbfejlesztett műsor licencjogát a Magyar Tudományos Akadémia.

Ha nem is tudományos, de mindenképpen érdekes kísérletre készül a Magyar Tudományos Akadémia (MTA). Idén ősszel szabadalmaztatja, majd külföldi piacokon tervezi értékesíteni immár két éve töretlen médiasikert jelentő ismeretterjesztő műsora, a Mindentudás Egyeteme (ME) licencét. Ezzel alighanem hazai médiarekordot állítana fel, hiszen mind ez idáig csupán egyetlen magyar gyártású televíziós produkció, a Tv2 kínálatát gazdagító Dalnokok Ligája show-műsor licencét sikerült exportálni. Ez utóbbi is balul sült el: tavaly nyáron a német DRB Media Group megvette ugyan a licenctulajdonos magyar Idea Center Kft.-től a jogot, és három országban - Ausztriában, Svájcban, valamint Németországban - tervezte azt továbbértékesíteni, ám befuccsolt vele. Tavaly ősz óta viszont a német Pro7 csatornán Comeback, a szintén német RTL-en pedig Starduell címen jelentkezik a Dalnokok Ligájához fölöttébb hasonló show.

Mindez nem szegte kedvét az MTA-nak, és szeptemberben megkezdte az ME nemzetközi debütálásának előkészületeit, mindenekelőtt a műsor jogi oltalom alá helyezését. Azzal persze az Akadémia is tisztában van, hogy ha a "termék" levédhető is - azaz az ME neve, logója és a műsor elkészítésének technikája -, az előbbi kettőt leszámítva a műsort jogi következmények nélkül, kisebb változtatással bárki lemásolhatja. A médiaszakértők szerint a kereskedelmi csatornák is inkább csak az egyre élesebb verseny miatt hajlanak licencvásárlásra, miután egy-egy új show-műsor kifejlesztése - vagy éppen a konkurens produkció lemásolása - hónapokat vehet igénybe, és így lemaradhatnak versenytársaik mögött. Miközben az sem biztos, hogy a másolat olcsóbban előállítható, mint a már valamennyi részletet tartalmazó "konzerv" megvétele.

Noha effajta veszély az ME-t - legalábbis a kereskedelmi csatornák részéről - nem fenyegeti, az MTA testre szabott stratégiát dolgozott ki az esetleges koppintások ellen. Vizi E. Szilveszter akadémiai elnök szerint nem közvetlenül a külföldi tévécsatornákat környékezik meg, hanem az adott ország tudományos társintézményeivel - akadémiákkal, kutatóintézetekkel, egyetemi központokkal - veszik fel a kapcsolatot, és közösen tárgyalnak majd az ottani televíziós társaságokkal. A műsorexport előkészületeként az MTA, a Matáv és az Axelero idén júniusban 5 millió forint törzstőkével létrehozta a Mindentudás Egyeteme Tudományos Közhasznú Társaságot, amely azóta állandó stábbal irányítja a felvételeket.

Némi pikáns mellékíze azonban az MTA médiaházalásának is van. A műsor koncepciója ugyanis nem az MTA berkeiben született, hanem 2002-ben György Péter esztéta javasolta a francia televízióban - igaz, csak egy évig - nagy sikert aratott, Yves Michaud ötletére épült L'Université de tous les savoirs, magyarul a Minden tudások egyetemének fordítható televíziós produkció magyarítását. A franciák naponta vetítették a szintén tudományos ismeretterjesztést célzó előadássorozat egy-egy darabját, azonban a műsor 2000-re csendben kifulladt. Ma már csupán az interneten és videokazettán érhető el a szűk szakmai körnek készülő sorozat. Az MTA elnöke a HVG-nek megjegyezte, a francia kudarcból levonták a tanulságokat, és profik bevonásával csiszolták ki a hazai változat részleteit. Így Vizi E. Szilveszter szerint a név hasonlóságán kívül mára minden ízében más, az MTA által kifejlesztett, önálló, így a nemzetközi piacon is eladható produkció jött létre. Az előadók például kizárólag az Akadémia által elismert, neves tudósok lehetnek, akik egy szakértői bizottság előtt - amelynek tagjai közt reklámszakemberek is vannak - egyeztetik a tervezett előadásokat. A professzorok a felhasznált illusztrációkra, sőt az öltözékre is javaslatot kapnak a testülettől.

A televíziós sugárzáshoz az MTA tőkeerős szponzort keresett, és talált az imázsát lakossági körben amúgy is javítani szándékozó Matáv-csoportban, amely évi mintegy félmilliárd forinttal támogatja a műsor elkészítését. Az MTA és a Matáv a kommunikációs kampány vezénylését az M&H Communications Tanácsadó Kft.-re bízta. A családi tulajdonban lévő cég vezetője, Matkó István régi motoros a pályán: a nyolcvanas évek végén a Magyar Hírlap rovatvezetője, a Németh-kormány idején pedig Medgyessy Péter akkori miniszterelnök-helyettes főtanácsadója volt. Matkó szerint a hangsúlyt az összehangolt médiamegjelenésre helyezték, vagyis arra, hogy ne csak az MTV, a Duna Tv, hanem a kábelcsatornák s a Petőfi rádió is közvetítse az egyes előadásokat, a napilapok pedig összefoglalókat közöljenek belőlük. Az ME internetes honlapjáról ingyen is letölthetik a műsort az érdeklődők, sőt kérdéseket is feltehetnek az elhangzottakkal kapcsolatban, tudásukat pedig tesztekkel ellenőrizhetik. Mára már két kötet is megjelent a korábbi műsorok alapján.

A műsor népszerűsége mindazonáltal még az MTA-t is meglepte: az AGB Hungary Médiakutató Kft. adatai szerint alkalmanként 200-300 ezer néző figyeli lankadatlanul az adásokat. Ez pedig Rudi Zoltán, az MTV elnöke szerint a rétegműsornak számító kategóriában kiugró teljesítmény. Az elnöki elégedettség egyébként is érthető: a műsor egyetlen fillérjébe sem kerül a köztelevíziónak, mivel a Matávtól és a Matáv-csoporthoz tartozó Axelero Rt.-től évi százmilliókat zsebel be a közvetítésért és a TV Híradó előtt hetente négyszer megjelentetett reklámért. A szponzorok más címen is fizetnek: a Duna Tv-nek - amelynek közvetítőkocsija veszi fel a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen megtartott előadásokat - üzleti titokként kezelt gyártási díjat utalnak át, míg az MTV a műsor megszerkesztésért is pluszapanázst kap.

A külföldi eladás felgyorsításához az MTA néhány hete ismét egy profit, ezúttal a Matáv többségi tulajdonosát, a Deutsche Telekomot (DT) kérte fel. A tárgyalások Vizi E. Szilveszter szerint reményt keltők: a jogtulajdonos MTA a szellemi termékét, a DT a pénzt és a szervezőmunkát adná a közös vállalkozásba. Nagy üzletet mindazonáltal aligha remélhet az MTA: médiaszakértők szerint az ME licencének megvételéért hozzávetőleg 400-500 millió forintot söpörhet be, szemben például a valóságshow-kért elkérhető milliárdokkal.

MINK MÁRIA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Őrizetbe vették a fűben magára hagyott újszülött édesanyját

Őrizetbe vették a fűben magára hagyott újszülött édesanyját

Bors: szökést tervezett a Teréz körúti robbantó

Bors: szökést tervezett a Teréz körúti robbantó

Nagyon meglepték Nadalt

Nagyon meglepték Nadalt

A szomszédban már nem munkaszüneti nap a nagypéntek - tiltakoznak az egyházak

A szomszédban már nem munkaszüneti nap a nagypéntek - tiltakoznak az egyházak

Szupermázlista autós, akit centikkel kerültek el a hegyről lezúduló sziklák földrengés után – videó

Szupermázlista autós, akit centikkel kerültek el a hegyről lezúduló sziklák földrengés után – videó

„Autoritárius tagállamok, mint Magyarország” – internetcenzúra vagy jogos védelem a Facebook megregulázása?

„Autoritárius tagállamok, mint Magyarország” – internetcenzúra vagy jogos védelem a Facebook megregulázása?