Egy-egy sikersportág szövetségi elnöki posztjáért élesebb harc folyt ebben az évben, mint az olimpiai aranyérmes versenyzők szponzorálásáért - derül ki sportolók és sportvezetők nyilatkozataiból. Az sem mindegy, miben jutott valaki a csúcsra: az aranyak közötti különbségek tízmillió forintokban mérhetők.

"Egy néni azt mondta, az enyém volt a legszebb magyar aranyérem Athénban. Ez jólesik, de a szponzorokat nem érdekli, a birkózás ugyanis kívül esik a látókörükön" - értékelte helyzetét a HVG-nek nyilatkozva Majoros István, az athéni olimpia kötöttfogású birkózóbajnoka, aki a múlt szerdán, a Sportcsillagok gálaestjén az Év férfi sportolója címet is elnyerte. A Mazda Dakó autókereskedőtől mindenesetre kapott egy autót, és egy igazán személyre szabott mecénás is jelentkezett: a kecskeméti Univer-Produkt Rt. az olimpiai bajnokot az Erős Pista fantázianevű, csípős, darált paprikát tartalmazó terméke "arcának" nyerte meg. A cég nem az olimpia után jelent meg a Kecskeméten már korábban is "Erős Pistaként" emlegetett Majoros életében: klubjának, az Univer KTE-nek a névadója. A birkózó edzőjének athéni utazását szintén az élelmiszer-ipari társaság állta. "Néhány cég az olimpia után megkeresett, de nem állapodtam meg velük, főleg azért nem, mert havi legalább kétszeri tévészereplést vártak el tőlem, az pedig nem az én világom" - ismerte el Majoros.

A bohém birkózó ennek ellenére jól érzi magát a bőrében, és nem foglalkozik az elszalasztott szponzoroktól kiesett bevétellel. "Mindig is szegény voltam, most pedig jól elvagyok" - utalt a Wesselényi Miklós Közalapítvány olimpiai bajnokoknak járó havi 250 ezer forintos Gerevich-ösztöndíjára és a mellé érkező, nem számszerűsített Univer-apanázsra. Majoros egyébként sem az a kétségbeesős fickó, a 2000-es sydneyi olimpia után másfél évig Franciaországban "megélhetési birkózóként" kereste kenyerét, s nem zárta ki, hogy aktív pályafutása végeztével újból külföldön próbál szerencsét.

A Majoros által kissé lazán felfogott támogatói érdeklődést a sportág vezetői viszont úgy fogadják, mint egy falat kenyeret. "Olyanok vagyunk már, mint egy reklámügynökség" - jellemezte a szövetségi apparátus munkáját Gáspár Tamás, a Magyar Birkózószövetség főtitkára. A szponzorok számára a siker a fontos, valamint a médiamegjelenés - véli -, e téren Majorossal és a jövő szeptemberi budapesti világbajnoksággal (vb) a sportág jó ajánlatokat tud tenni a potenciális támogatóknak. "Nekünk a vb a túlélés lehetőségét teremti meg, de nem ennek és nem is a szponzoroknak kellene a megoldást jelenteniük, hanem az erőteljesebb állami szerepvállalásnak" - mondta a főtitkár.

Az igazi sikertörténet mindazonáltal az Athénban két aranyat szerző kajakozóé, Janics Natasáé - a versenypályán kívül is. "Mi nem szponzort keresünk, hanem szolgáltatást nyújtunk az adott cég számára" - fogalmazta meg a hagyományos sportvezetői felfogástól különböző hozzáállás lényegét a HVG-nek Csonka Gábor, az Év legjobb női sportolójának választott Janics menedzsere. Csonka akkor állapodott meg vele a menedzseri szerződés részleteiről, amikor Janics először győzte le az olimpiai válogatón a korábbi kajakkirálynő Kovács Katalint. Együttműködésük már Athén előtt négy támogatót (a Ben-Gay bemelegítőkrémet gyártó Pfizert, a Suzuki Hollóst, az Oakley napszemüveg gyártóját és a Janics egyesületét is támogató Démász Rt.-t) hozott, az olimpia után pedig négy évre leszerződött vele a T-Mobile Rt., miközben a korábbi támogatók is emelték az apanázst. A távközlési cég pénzének a fele eredményfüggő, s a menedzser szerint önmagában elég a megélhetéshez. De nincs megállás: aláírás előtt áll a szerződésük egy bankkal és egy biztosítótársasággal. A Magyar Külkereskedelmi Bank Rt., a kajak-kenu szövetség főszponzora pedig - csakúgy, mint a legeredményesebb kenusnak, Kolonics Györgynek, illetve férfi kajakosnak, Vereckei Ákosnak - 750 ezer forinttal honorálta az olimpiai sikereket.

A Janicsnak évente 10-20 millió forint közötti összeget fialó szponzori szerződésekhez a menedzser szerint nem csupán siker, hanem "eladható" személyiség és ismertség is szükségeltetik. Utóbbit fel lehet építeni, amihez viszont a sportolótól fegyelmezett magatartást várnak el a támogatók. Előfordult ugyanis, hogy egy cég azért vonta meg a támogatást, mert a versenyző minduntalan elfelejtette magára tűzni a szponzor logóját. Ez Janiccsal nem fordulhat elő - állítja Csonka. A versenyző kötelezettségeit a szerződések szigorúan szabályozzák, a komoly cégek pedig csakis üzleti alapon döntenek a támogatásról. A Pfizernek például Magyarországon nincs igazgatósága, ezért Janics támogatásáról két csehországi vezetőnek kellett határoznia. A jégkorongon edződött skandináv cégmenedzserek azt sem tudták, mi fán terem a kajak-kenu, de megfelelő statisztikákkal sikerült bizonyítania számukra, hogy a magyar piacon egy sikeres kajakosnak milyen nagy az ismertsége. Ezeket az adatokat persze azért sem volt nehéz érvként felhozni a tárgyalásokon, mert a Magyar Kajak-Kenu Szövetség már évek óta megbízásokat ad ilyen felmérésekre.

Bár a póló és a kajak-kenu a víz, a nemzeti érzelmek, valamint a sikeresség okán akár "rokon lelkek" is lehetnének, szponzorügyekben mégis két külön világ. Janics menedzserének és szerződéseinek tisztán üzleti szempontjaival szemben ugyanis Martin György, a Magyar Vízilabda-szövetség (MVLSZ) december 5-én újraválasztott elnöke (HVG, 2004. december 11.) azt állította a HVG-nek, hogy "a támogatóktól érkező bevételek nem okvetlenül függenek az eredményektől". Bár a kijelentés igazságát csak akkor volna mód ellenőrizni, ha a férfivízilabda-válogatott nem szállítaná a világversenyekről menetrendszerűen az aranyakat. A szövetség főszponzora, az ING Biztosító Rt. nem is szűkmarkú: az olimpia után nettó 1-1 millió forint értékű befektetési jegyet kaptak tőle a csapat tagjai és vezetői. Az eredményben tehát jó eséllyel bízhat az a cég, amelyik a pólósok támogatására szánja el magát, Martin szerint ugyanakkor a szerződéseket főképp a személyes kapcsolatok motiválják. Az MVLSZ jövő évi 340-360 millió forintos költségvetésének háromnegyede származik majd támogatóktól, ahogyan az ideit megelőző négy évben is csupán büdzséjük 28 százalékát állta az állam - állítja. Utóbbit nem véletlenül hangsúlyozza az MVLSZ-elnök. A T-Mobile Rt. ugyanis azzal indokolta kiszállását a támogatók közül, hogy a szövetség vezetői állami támogatásra várnak, és nem szponzori bevételeiket próbálják növelni. Az évi 36 millió forintot így is a sportágban hagyó távközlési cég helyére az MVLSZ az állami tulajdonú Malév Rt.-t igazolta, amely Martin szerint többet ad majd, mint a kiszállt exszponzor; igaz, természetben, azaz repülőjegyekben.

Két vízilabdázónak azért jutott hely a T-Mobile által támogatott exkluzív körben is. A távközlési cég - Janicshoz és az öttusázó olimpiai bajnok Vörös Zsuzsához hasonlóan - Molnár Tamással és Kiss Gergellyel is 2008 végéig szóló szerződést kötött. Rajtuk kívül Martin szerint négy-hat - egytől egyig olimpiai bajnok - pólósnak van egyéni szponzora. Továbbra is támogatja a T-Mobile az öttusázó Balogh Gábort, akinek apanázsa azonban jelentősen csökkent az athéni nyolcadik hely után. Vörös Zsuzsa ázsiója viszont nőtt, és a Porsche Hungaria Kft. jóvoltából nagyobbra cserélhette régi Volkswagenjét. A női párbajtőrben Sydney után Athénban is aranyérmes Nagy Tímeát továbbra is támogatja a KFKI-csoporthoz tartozó Lias-Networx Hálózatintegrációs Kft. (LNX). Mégpedig a jól bevált módon, az olimpiai bajnoknő ugyanis - csakúgy, mint első bajnoki címe után - ismét gyermekáldás elé néz, és a bőkezű szponzor a versenyzésből kieső idő alatt is gondoskodik róla.

Néha hiába egyesül a megkapó személyiség és a sikeresség, a szponzorok elkerülik a sportolót. "Érzem mindenki szeretetét, de támogatóként csak egyetlen cég jelentkezett be, velük talán sikerül megegyeznem" - mondta a HVG-nek Igaly Diána skeetlövő olimpiai bajnok. Az Athénban egy ország kedvencévé vált sportlövő valószínűleg azt nyögi, hogy sportága kevésbé eladható. A politika érdeklődését azért felkeltette a lövészet: Mesterházy Attila, az egykori sporttárca politikai államtitkára az elnöki posztért szállt volna harcba, végül azonban - vélhetően a blamázst elkerülendő - visszalépett. Igaly eddigi szponzorai azért megmaradtak; a lőszergyártó Nike-Fiocchi Kft., az Oakley, illetve a fegyvert és ingyenes karbantartást biztosító olasz Perazzi továbbra is mellette áll. Ez a bajnoknő számára annyi könnyebbséget jelent, hogy nem kell fizetnie az évente 10-12 ezer lőszer darabonkénti 40-45 forintos árát, illetve a fegyverbeszerzésért és -karbantartásért, ami egy évben akár milliós kiadást is jelentene. Mégpedig közvetlenül a versenyző számára, mivel a szövetség és a klubok képtelenek fedezni ezeket a kiadásokat. "1998-as vb-győzelmemig nekem is a zsebembe kellett nyúlnom. Ha akkor nem jönnek a szponzorok, talán már abba kellett volna hagynom az egészet" - ismerte el Igaly.

Magyarország annyira dúskál olimpiai bajnokokban, hogy például a 200 méteres mellúszásban általános elképedésre 15 évesen ezüstérmet szerzett Gyurta Dánielt egyedül az építőiparban utazó szegedi KÉSZ Kft. szemelte ki magának. "Benne még sok lehetőség van, óriási tehetség, jó arc, a lányok kedvence" - jellemezte őt a HVG-nek Csonka Gábor. Valószínűleg többet hozott volna az ezüst a diszkoszvető Kővágó Zoltánnak (HVG, 2004. szeptember 4.) is, ha nincs a két magyar dobóatléta, Annus Adrián és Fazekas Róbert doppingügye. "Volt ígéretem rá, ha az olimpián az első nyolcban végzek, egy cég komoly összeggel beszáll. Bár gyakorlatilag megállapodtunk, a doppingbotrányra hivatkozva végül visszaléptek" - elevenítette fel a HVG-nek Kővágó. A Peugeot Hungária Kft.-vel azért januártól összejön a szerződés, a Nike sportszergyártó pedig már 1997 óta szponzorálja - egyre komolyabb összegekkel. A diszkoszvető az egyesületétől két éve nem kap fizetést, a Gerevich-ösztöndíj havi 150 ezer forintot hoz - az atlétikában nagyobb összeget csak a külföldi pénzdíjas versenyeken lehet keresni.

KELEMEN ZOLTÁN

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Sportos kis divatterepjáró: megérkezett a Ford Puma

Sportos kis divatterepjáró: megérkezett a Ford Puma

Ezért érdemes mindig megindokolni a kéréseinket!

Ezért érdemes mindig megindokolni a kéréseinket!

A nap videója: Így néz ki a víz alatt az elsüllyesztett Boeing 747-es

A nap videója: Így néz ki a víz alatt az elsüllyesztett Boeing 747-es

Falusi csok: senki sem akar falura költözni, de legalább emelkedtek az ingatlanárak

Falusi csok: senki sem akar falura költözni, de legalább emelkedtek az ingatlanárak

Tarlós nyílt levélben kritizálja az ellenzéki jelöltek programját

Tarlós nyílt levélben kritizálja az ellenzéki jelöltek programját

Egyre nagyobbat kaszálnak a NER-közeli cégek az építőiparon

Egyre nagyobbat kaszálnak a NER-közeli cégek az építőiparon