Internetes kereskedéssel, üzletláncba tömörüléssel vagy éppen közös beszerzéssel próbálják erősíteni pozícióikat a kisebb üzletek. Az önálló boltok piaci részesedése két év alatt a harmadával csökkent.

Megugrott a rendelések száma a múlt heti zord időjárás miatt a G'Roby élelmiszert és vegyi árut kínáló internetes áruházában, ahonnan a közületi vásárlók mellett a leggyakrabban kismamák, idős emberek, illetve a kollégiumi bulikra több rekesz sört hazacipelni nem óhajtó fiatalok kérnek házhoz szállítást. "Egy háztartásban 200-250 olyan termék van, amelyet az emberek minden hónapban megvásárolnak, ezeket pár száz forintért a rendelés másnapján házhoz visszük" - büszkélkedett a HVG-nek Gárdonyi Róbert, az online szolgáltatásban ma még egyedülálló G'Roby Centrum Kft. ügyvezetője, aki az elektronikus forgalmazást "speciális menekülési formának" tartja a kegyetlen piaci versenyben. A cégnek az internetes megrendelésekkel már évi 500 millió forint körüli forgalma van, és regisztrált vásárlóinak a száma elérte a 10 ezret.

HVG
A kiskereskedelem 2002-2003-ban még 8 százalék fölötti forgalombővülést produkált, ám tavaly mindössze 5,7 százalékot (lásd táblázatunkat). Az ősszel már 3-4, decemberre pedig 2,2 százalékra csökkent a növekedés az egy évvel korábbi azonos időszakhoz viszonyítva. Ezen belül az élelmiszerek egész évben regisztrált, mindössze 2,8 százalékos forgalombővülése különösen nehéz helyzetbe hozta a kisebb boltokat és a belőlük szerveződött hálózatokat, amit a hipermarketek térnyerése csak súlyosbított. "A multik áruválasztékával és parkolási lehetőségeivel nem tudunk versenyezni" - ismerte el Gárdonyi, aki a profilt is módosította tavaly. A korábban diszkontláncként is próbálkozó G'Roby öt fővárosi üzletét delikát termékeket forgalmazó szupermarketté alakította át, és bár vásárlóinak 15 százalékát elveszítette - árbevétele pedig 10 százalékot esett -, az 5 százalékos árrésjavulás következtében mégis jobb eredményt könyvelhetett el az egy évvel korábbinál.

Halmozottan hátrányos helyzetbe kerültek az éleződő versenyben a hipermarketeknél magasabb beszerzési árat megfizetni kényszerülő önálló üzletek, amelyek piaci részesedése két év alatt csaknem egyharmadával, számuk pedig több mint ezerrel csökkent (lásd táblázatunkat). Többségük egy-egy országos lánchoz kapcsolódva, a tömeges beszerzés előnyeit kihasználva igyekszik javítani pozícióján. Míg 2001 első félévében a magyar háztartások csupán 58 százaléka vásárolt legalább egyszer valamelyik lánchoz tartozó üzletben, 2003-ra ez az arány 93 százakra nőtt. "Ha a kisebb boltok valamelyik ismert hálózathoz tartoznak, szívesebben látogatják a vevők, mert jobban bíznak az árukínálatban" - vélekedett Szili László, a Reál Hungária Rt. kereskedelmi igazgatója. A néhány évvel ezelőtt hat regionális nagykereskedés által a közös beszerzésre alapított Reálhoz ma már több mint négyszáz üzlet és mintegy 1500, Reál Pont nevet viselő, 100 négyzetméter alatti "garázsbolt" kapcsolódik.

A magyar tulajdonú cégek toplistájának első két helyezettje - a 2003-ban csoportszinten 191,3 milliárd forint árbevételt elérő Reált megelőzve - a Co-op Hungary Nagykereskedelmi és Szolgáltató Rt., valamint a CBA Kereskedelmi Rt. A ma már 2600 boltot üzemeltető Co-opot az egykori áfészek és azok gazdasági társaságai hozták létre; a cég az utóbbi években néhány kisebb, húsz-harminc egységből álló helyi üzletláncot is bekebelezett, emellett mintegy kétszáz, magánkézben lévő egységet csatlakoztatott magához franchise-rendszerben. Tavalyi árbevétele így már 360 milliárd forintot ért el, ami 6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Szintén a franchise-ra tért át, és több mint 2500 boltot tömörít az időközben 1,6 milliárd forint jegyzett tőkéjűre duzzasztott CBA, amely eredetileg a Közért privatizációjában a 17 üzletre láncként pályázó magánkereskedők beszerzési szövetségeként született meg. A csoport árbevétele a 2003. évi 405 milliárd forintról tavaly 495 milliárd forintra javult.

A mindössze néhány üzletet birtokló hálózatok is részben az országos láncokkal szereztetik be az árut, a G'Roby például a Reál helyi disztribútorát, az Arzenál Kft.-t használja e célra, míg a Budapest belvárosában négy üzletet működtető Rothschild Kft. a beszerzésre szakosodott Honiker Kft. tagja. A legtöbb árucsoportra a hálózatok központilag kötik meg a szerződéseket a szállítókkal, ám az egyes üzletek a választékot elhelyezkedésüktől függően rugalmasan bővítik további egyedi megrendelésekkel. "A helyi vágóhíd hurkája nagyon jól fogyhat egy vidéki üzletben, de valószínűleg nem volna célszerű az egész budapesti hálózatban árulni" - mond példát Szili. Önállóan szerzi be az exkluzív kóser termékeket a tel-avivi lakhelyű Rothschild Péter tulajdonában lévő, 3 millió forint jegyzett tőkéjű Rothschild Kft. is, amelynek Izraelben készült csicseriborsós krémsalátáját és kaviárkrémjét a hipermarketek is árusítják.

"A kis boltok közül csak azok tudnak hosszú távon önállóan fennmaradni, amelyek valami pluszt kínálnak, például késő estig tartanak nyitva" - vélekedett Bartus Pál, a Co-op elnök-vezérigazgatója, aki szerint az egészséges üzletnagyság 300 és 800 négyzetméter között van, ennél kisebb alapterületen nem lehet megfelelő választékot tartani. A Co-op az utóbbi években sorra építette fel 500 négyzetméteres üzleteit a korábban 200 négyzetméteres ABC-áruházak helyén, döntően a benépesülő vidéki kertvárosokban, ahol a vásárlóerő nem tartana el egy hipermarketet. A kereskedők szerint Budapesten nehezebb a terjeszkedés, mert ádáz harc folyik a forgalmas csomópontokban lévő, még gazdátlan üzlethelyiségekért. Ráadásul a nagy nemzetközi láncok a belvároshoz egyre közelebb építik új áruházaikat: a HVG információi szerint hamarosan új Auchan épül például az Ügető helyén, a Tesco pedig a Soroksári úton vett telket.

Azt pedig még a láncba tömörülő üzletek sem engedhetik meg maguknak, hogy olyan sarcokat - például polcszervizdíjat, különböző bónuszokat, sőt legújabban raktáron tartási díjat - vessenek ki beszállítóikra, mint a hipermarketek. A prémiumtermékeknél - például egy márkás bornál vagy csokoládénál - a hipermarketek árrése 20-25 százalékra, a kisebb üzleteké akár 40 százalékra is felugorhat, miközben a kiskereskedelem átlagos árrése mindössze 5-6 százalék. Az éles árversenyben lassan az akciós termékekből származó árbevétel adja az összes értékesítés felét. "A hipermarketek a »non-food« (nem élelmiszer) termékeken realizált magasabb árrés segítségével tudják viszonylag alacsonyan tartani az élelmiszerárakat" - adott további magyarázatot a csökkenő értékű élelmiszer-eladásokra Neubauer Katalin, a CBA kereskedelmi igazgatója.

A hazai piacon a jelek szerint a szükségesnél több szereplő akar megélni, ráadásul évek óta rebesgetik, hogy még két nemzetközi óriás - a francia Carrefour és az amerikai Wal-Mart - megjelenése várható. A német Schlecker drogériahálózat pedig tavaly már a honlapján is jelezte, hogy Lengyel- és Csehország után Magyarországot kívánja meghódítani. "Sziszifuszi munka hagyományos piaci eszközökkel megmaradni a piacon" - vélekedik Gulyás János, az illatszer és vegyi áru terítésével foglalkozó Gulyás Általános Kereskedelmi Kft. igazgatója, aki gyenge lábon álló versenytársai felvásárlásával és saját márka bevezetésével erősít. A tavaly a 2003. évivel nagyjából azonos, 9 milliárd forintos forgalmat produkáló, 20 millió forint jegyzett tőkéjű cég elsősorban olyan termékekkel igyekszik ellátni az általa kiszolgált több mint 7 ezer üzletet (az összes hazai bolt egyharmadát), amelyeket az emberek többnyire lakóhelyük közelében vásárolnak meg. A piackutatások szerint ilyenek a háztartási és a vegyi áruk: a legtöbb csótányirtó és WC-papír a lakótelepi kis üzletekben kel el.

G. TÓTH ILDA

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gazdaság

Hálótársak

Még a falfesték árnyalatát is előírta magyarországi franchise-partnerének a világ egyik vezető férfidivatlánca, az...

Coutinho orvosi vizsgálatra Münchenbe érkezik

Coutinho orvosi vizsgálatra Münchenbe érkezik

Egyszer használatos védőruhában lehet csak dolgozni a Notre Dame területén

Egyszer használatos védőruhában lehet csak dolgozni a Notre Dame területén

Kihajózott az iráni tankhajó Gibraltárból

Kihajózott az iráni tankhajó Gibraltárból

Sok értelme lenne megvenni Grönlandot, már ha eladó

Sok értelme lenne megvenni Grönlandot, már ha eladó

Merjünk kicsit álmodni: Z4-es BMW-ket eresztettünk össze egy spéci Mazda MX-5-tel

Merjünk kicsit álmodni: Z4-es BMW-ket eresztettünk össze egy spéci Mazda MX-5-tel

Ezer ok miatt lehet aggódni azon, hogy belecsap-e a mennykő a világgazdaságba

Ezer ok miatt lehet aggódni azon, hogy belecsap-e a mennykő a világgazdaságba