Még a falfesték árnyalatát is előírta magyarországi franchise-partnerének a világ egyik vezető férfidivatlánca, az...

Még a falfesték árnyalatát is előírta magyarországi franchise-partnerének a világ egyik vezető férfidivatlánca, az olasz Ermenegildo Zegna, amely ezen a héten nyitja meg első magyarországi áruházát az Andrássy úton. "Csak az általuk kijelölt olasz tervezőintézet lámpáit használhatjuk az üzletben, és azt is szigorúan szabályozzák, melyik osztályon milyen fából készüljenek a bútorok" - árult el néhány pontot a minden apró részletre kiterjedő franchise-szerződésből Janikovszky János, a 3 millió forintos jegyzett tőkéjű E. Z. Fashion Kereskedelmi Kft. tulajdonosa, aki több mint 100 millió forintot fektetett be, hogy Budapestre hozza az Európa csaknem összes fővárosában évek óta jelen lévő, saját maga által gyártott szövetekből dolgoztató, magas árfekvésű márkát. A Zegnán kívül több nemzetközi franchise-lánc is kiszemelte Magyarországot: hónapok óta keres hazai partnert a British Home Stores áruházlánc, valamint a szintén brit Laura Ashley nőidivat- és lakberendezési cég. A napokban nyílik a Móricz Zsigmond körtéren a harmadik Subway "szendvicsétterem"; a franchise-jogot Magyarországon birtokló, az első ilyen étterembe 40 millió forintot fektető Székelyföld Kft. szerint néhány éven belül országszerte mintegy kilencven helyen kínálják majd az óriás méretű amerikai szendvicseket.

Bár az utóbbi öt évben csaknem megduplázódott a franchise-formában működő vállalkozások részesedése, még ma is mindössze 6 százalékot képviselnek a magyar kiskereskedelmi forgalomból, ellentétben a nyugat-európai 20, illetve az egyesült államokbeli 40 százalékkal. A hazai franchise-láncok közül minden második a vendéglátásban, több mint 30 százalék a kereskedelemben, 20 százalék pedig valamilyen szolgáltatásban - például az ingatlanközvetítésben - tevékenykedik. Ez a vállalkozási forma abban különbözik a hagyományos üzletláncoktól, hogy az egyes boltok nem közös tulajdonban vannak, hanem a "rendszergazdától" önállóan bérlik a jól bevezetett márkanevet és vele egy termékcsalád vagy szolgáltatás értékesítési jogát. Cserébe az árbevétel 3-6 százalékát fizetik a rendszergazdának, amely ebből a márka reklámozására is költ.

Kimondottan ezt a megoldást segítő banki finanszírozási lehetőségekben nem bővelkednek a hazai vállalkozók, holott kreativitásban nem szegények: a Magyarországon működő mintegy ötszáz franchise-hálózat fele honi ötlet. Olykor exportképes is: az 1800 egységgel büszkélkedő, fagyasztott pékárut gyártó és forgalmazó Fornetti például mostanában indítja első szállítmányait Amerikába, miután már évek óta jelen van Angliában és Írországban. Az EU strukturális alapjaiból társfinanszírozott pályázatoknál sem igazán gondoltak a franchise-átvevőkre. Legalábbis a gazdasági versenyképesség operatív programjának hálózatfejlesztésre vonatkozó kiírása nem volt életszerű: ha az átadó és átvevő már megkötötte a franchise-szerződést, az megkezdett beruházásnak minősült, ezért nem számíthatott EU-forrásra; ha pedig még nem tette, azért nem lehetett kedvezményezett. Nem csoda, hogy a legtöbb hazai franchise-partner inkább a kis- és középvállalkozások gépbeszerzéseit ösztönző "címszóra" adta be pályaművét. Az idei kiírásoknál pedig még tovább szigorított a gazdasági tárca, amely a nem európai tulajdonosi hátterű franchise-rendszerek átvevőit kizárta a potenciális kedvezményezettek köréből. "Senki sem vállalta annak az ódiumát, hogy a Le Monde címlapján az jelenjen meg: Magyarország az EU strukturális alapjaiból a McDonald'sot támogatja" - indokolta a módosítást egy minisztériumi szakértő. Az érvelés szépséghibája, hogy a gyorsétterem-hálózat franchise-partnerei közül kilenc kisvállalkozás nyújtott be pályázatot, és kettő - a debreceni Cserháti Family Kft. és a nyíregyházi Kisszabó Gyorsétterem Kft. - meg is kapta a "Gratulálunk, Ön nyert!" kezdetű értesítést, sőt ma is szerepel a Nemzeti Fejlesztési Hivatal internetes oldalán a támogatottak listáján. Pedig miután az elbírálók észbe kaptak, visszadobták a pályázatukat, azzal az ürüggyel, hogy franchise-szerződésük szerint jogvita esetén nincs garancia arra, hogy a kedvezményezett ne a McDonald's legyen...

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Gazdaság

Túlélési gyakorlatok

Internetes kereskedéssel, üzletláncba tömörüléssel vagy éppen közös beszerzéssel próbálják erősíteni pozícióikat a kisebb üzletek. Az önálló boltok piaci részesedése két év alatt a harmadával csökkent.

Brüsszel még keresi a fogást a kormánypárti médiaholdingon

Brüsszel még keresi a fogást a kormánypárti médiaholdingon

Erre számíthat egy autós, amikor gyűlnek a büntetőpontjai

Erre számíthat egy autós, amikor gyűlnek a büntetőpontjai

Hatalmas beruházásra készül Miskolcon a Lufthansa: 43 milliárdot költ el

Hatalmas beruházásra készül Miskolcon a Lufthansa: 43 milliárdot költ el

A nyugdíjbotrány után bizottság dönt majd a nyugdíjak kiutalásáról

A nyugdíjbotrány után bizottság dönt majd a nyugdíjak kiutalásáról

Ez egyre kínosabb: újabb gondok az iPhone-os FaceTime-mal a súlyos hibát javító frissítés után

Ez egyre kínosabb: újabb gondok az iPhone-os FaceTime-mal a súlyos hibát javító frissítés után

Fia született a meleg szerb miniszterelnöknek

Fia született a meleg szerb miniszterelnöknek