Hiába nyerte meg 3,25 milliárd forintért az ír Ballymore a MÁV árverésén a pesti Ferdinánd híd melletti ingatlant, a területre, versenyen kívül, a Demján-érdekeltségű Pólus Rt. szintén igényt tart,mégpedig elővásárlási jogára hivatkozva. Így vagy úgy, a MÁV milliárdos kártérítési perekre számíthat.

Kutyaszorítóba került a Magyar Államvasutak Rt. (MÁV) a budapesti Ferdinánd híd mellett lévő 8 hektáros - papíron már 2003 decemberében eladott - telkével. Az ingatlant két nagyberuházó, a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó Pólus Holding Pénzügyi Befektető Rt. és a Hollandiában bejegyzett, ír tulajdonú Ballymore Properties BV magyar cége is a magáénak vallja, ráadásul mindkét társaság egy-egy, a MÁV-val kötött szerződésre hivatkozik. Az ír cég a 2003. decemberi árverés nyerteseként formál jogot a telekre, míg a licitből kiszállt Demján-társaság egy MÁV-leányvállalattól, a Multiszolg Kft.-től utóbb megszerzett elővételi jog alapján igényli az ingatlant.

A cégek a bíróságon keresik igazukat, míg az ügyletben a jogi helyzet tisztázásának elmulasztása miatt ludas MÁV a számára várhatóan kisebb anyagi és presztízsveszteséget jelentő ír cég mellett szállt ringbe. Ha ugyanis az írek veszítenek, a MÁV-on hajtják be a már kifizetett 3,25 milliárd forintos vételárat és kamatait, az elmaradt hasznot, valamint azt a 700-800 millió forintot, amit az elmúlt egy évben a terület előkészítésére, egyebek között az épületek bontására költöttek. Becslések szerint a többletként kifizetendő summa 1,5-2 milliárd forintra rúghat. Mindemellett a Demján-cég - ha jogerősen nyer - az elmaradt haszon címén szintén pert indíthat a MÁV ellen. Igaz, lényegesen kevesebbre számíthat, mint az írek.

A történet 2000-ig nyúlik vissza, amikor a Nyugati pályaudvar mellett a Westend City Center bevásárlóközpont befejezése után Demján Sándor azt tervezgette, hogy a beruházás folytatásaként belevágna a Podmaniczky utca-Ferdinánd híd közötti terület beépítésébe is. Az elképzelés szerint a vasúti vágányokat befedték volna, részben tetőkertet alakítottak volna ki (HVG, 1999. május 15.), de a tervekben természetesen elegáns lakópark, irodanegyed is szerepelt. Az is szóba jött, hogy megépítik a Westend párját, a két épületet pedig passzázzsal kötik össze. Csakhogy a vasúttársaság akkor még csupán a kincstári tulajdonban lévő terület kezelője volt. Tulajdonjogát a földhivatal csak 2002 februárjában jegyezte be. Az események 2003-ban gyorsultak fel, amikor a több tízmilliárdos veszteséggel nyűglődő vasúttársaság zöld jelzést kapott feleslegessé vált ingatlanainak eladására. Ekkor vetődött fel a Ferdinánd híd melletti terület értékesítése, amelyre a MÁV 2003 decemberében árverési pályázatot írt ki.

A bonyodalmak ezzel vették kezdetüket. Kiderült, az árverés sikerét akadályozhatja, hogy az osztatlan közös tulajdonban lévő területen két társaságnak - a Ferroglobus Rt.-nek és a MÁV egyik leánycégének, a karbantartásra és mérőműszergyártásra szakosodott MÁV Multiszolg Kft.-nek - is elővásárlási joga van. A Ferroglobusszal a MÁV simán megegyezett. Különös módon azonban saját cégével - amely 762 négyzetméteres területet és az azon található, összesen 1650 négyzetméter alapterületű helyiségeket bérelt - nem sikerült dűlőre jutnia.

A történet furcsasága, hogy a Multiszolg esetében a MÁV mintha szándékosan nehezítette volna meg saját helyzetét. A leánycég 1997-es megalapításakor kötött szindikátusi szerződésben ugyanis nem pontosították, hogy miképpen kell értelmezni azt az elővásárlási joggal kapcsolatos kitételt, miszerint "a MÁV az ingatlan értékesítése esetén a társaságnak elővételi jogot biztosít törzstőkeemelés formájában, vagy azonos használati értékű ingatlant (...) biztosít". A későbbi perben jogászcsemegének bizonyult mondatot - miután a "vagy" szócska miatt nem egyértelmű, mi volt valójában a MÁV szándéka - a 2002-es új szerződésben sem tisztázták. Az írek álláspontja szerint a megfogalmazás arra utal, hogy a MÁV maga kívánta eldönteni, elővásárlási jogot vagy csereingatlant ad. A másik oldal viszont úgy véli, az 1997-es szindikátusi szerződés már rendelkezett a Multiszolg érvényes elővásárlási jogáról, amit a 2002-es szerződés megerősített. A MÁV ráadásul 2002 márciusában a 61,2 millió forint törzstőkéjű Multiszolg Kft. 67 százalékos üzletrészét eladta a kft vezetői, mindenekelőtt Gasparik Antal ügyvezető többségi részesedésével létrehozott MM Menedzsment Kft.-nek (MM), amellyel voltaképpen tovább korlátozta saját mozgásterét. Ráadásul a MÁV nem csupán névérték alatt kínálta fel részesedését, hanem 2007-ig részletfizetést is engedett az MM Kft.-nek, mégpedig úgy, hogy a vételár 10 százalékának kiegyenlítésével nyomban lemondott a 67 százaléknak megfelelő szavazati jogáról.

A Multiszolg pozíciójának erősödése kapóra jött a Demján-csoportnak. A történetben az elővásárlási joga miatt kulcsszereplővé vált MÁV-cég vezetőjével, Gasparik Antallal ugyanis kiváló kapcsolata volt a projekt irányításában közreműködő, nemrégiben elhunyt Muzbek Andrásnak, aki a Demján-üzlettárs - és a nevét némiképp másként író - Muszbek Mihály testvére. Gasparikot és Muzbeket a foci hozta össze: a Multiszolg és Muzbek András, valamint a felesége által tulajdonolt Agora Plussz Kft. révén társtulajdonosok voltak a labdarúgóutánpótlás-nevelésre szakosodott Goldball Kft.-ben. Ismerős Gasparikon kívül is akadt a MÁV-nál: Demján a mostani ingatlanhasznosítás irányításával megbízott Urbán Lajossal (egykori MÁV-vezérigazgatóval, 1990-től a vasúttársaság vagyongazdálkodási osztályának tanácsadójával) a Westend építésénél is együttműködött. Gasparik a HVG-nek nem is titkolta, a MÁV-terület értékesítése előtt több céggel - így Muzbek közvetítésével a Pólus Rt.-vel is - tárgyalt "az elővásárlási jog gyakorlásához kapcsolódó befektetési lehetőségekről". Gasparik szerint a vasúttársaság ajánlataiból nem derült ki egyértelműen, hogy tevékenységüket továbbra is folytathatják-e a területen, míg a Demján-cég ígérete szerint ott maradhatnának, és a ledózerolt régi helyett új, korszerű műhelyt kapnának. Az is igaz, az ügyvezető szerint erről a Pólus Rt.-vel még csupán szóban egyeztek meg.

A Multiszolggal történt megállapodás után már érthetőbb a Pólus Rt. annak idején rejtélyesnek tűnő árverési taktikája. A 18 érdeklődőből végül három - a Pólus, a Ballymore és egy spanyol cég - indult a liciten, amelyen azonban a Pólus a többiek nem kis meglepetésére mindjárt az első kör után kiszállt, és azt követően kívülállóként figyelte, ahogyan a 2,4 milliárd forintos kikiáltási árat a két pályázó 3,25 milliárd forintra tornázza fel. Kevésbé világos azonban, hogy mire számított a Ballymore és a MÁV. Az írek ugyanis tudtak a Multiszolg elővásárlási jogáról, mivel azt tartalmazta a pályázati kiírás. A HVG információi szerint az utolsó percig abban bíztak, hogy a MÁV csak megszerzi a cég lemondó nyilatkozatát. Erre a vasúttársaság nem tett ugyan határozott ígéretet, ám nem is zárta ki ennek a lehetőségét. Az ügyben a botrányveszélyt megsejtő vasúttársaság ugyanis az árverést megelőzően már írásban is felszólította a Multiszolgot, nyilatkozzon elővásárlási szándékairól. Levelében azt is hozzáfűzte, amennyiben azzal élni kívánna, azt csak saját nevében teheti meg, ellenkező esetben megsérti a versenytörvény versenykorlátozási tilalmáról szóló rendelkezését.

A riogatás akkor nem sok eredménnyel járt. A Multiszolg az árverést követően a MÁV kérésére taggyűlést hívott össze, ahol Gasparik több, a MÁV-vezérkart szíven ütő bejelentést tett. Közölte, hogy az árverés után az MM Kft. egy összegben kifizette a kft üzletrészének fennmaradó részletét, így a MÁV-nak már csupán 25 százalékos tulajdonrésze maradt a cégben. Ezt követően a taggyűlés egyszerű többséggel megszavazta, hogy az elővásárlási jog gyakorlásáról a Multiszolg ügyvezetője dönthet, Gasparik pedig úgy határozott, hogy erre a Pólus Rt.-t jelöli ki. Az ügyvezető azt is ecsetelte, hogy a cég számára milyen előnyökkel jár az ügylet: a Pólus - a jegyzőkönyv tanúsága szerint - az elővásárlási jog gyakorlása fejében 25 millió forintot fizet a kft-nek. Ezt egyébként Gasparik szerint a Multiszolg azóta sem kapta meg, de egyébként is - az ügyvezető szavaival élve - "ebben valójában inkább csak reménykedett", hiszen ezt a megállapodást sem rögzítették írásban.

A MÁV számára újabb pofon, hogy 2005. január elején az ír befektetővel közösen indított perben a Fővárosi Bíróság első fokon a Pólus Rt. és a Multiszolg javára döntött. Ítéletében elismerte a Multiszolg elővásárlási jogát, és azt sem tartotta jogellenesnek, hogy ezt átengedte a Pólusnak. Mint ahogy azt sem tekintette versenytorzítónak, hogy a licittel felhagyott Pólus az elővásárlási jog megszerzésével próbálta elhalászni az írek orra elől az ingatlant. Miután a MÁV az írekkel együtt fellebbezett, az csak a másodfokon eljáró Fővárosi Ítélőtábla döntése után dől el, melyik társaság építkezhet a belváros legutolsó nagyobb, egybefüggő területén. Az is csak a bírói verdiktet követően derül majd ki, mekkora összeg marad egyáltalán a MÁV számláján a 2003 decemberében diadalmasan bejelentett 3 milliárd forintos vételárból.

MINK MÁRIA

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Gazdaság

Hunok Bukarestben

Közép- és Kelet-Európa legnagyobb ingatlanfejlesztési projektjének beindítását jelentette be a múlt héten a TriGránit...

Már félidőben lecserélhetik az MSZP elnökét, ha a párt rosszul teljesít a választásokon

Már félidőben lecserélhetik az MSZP elnökét, ha a párt rosszul teljesít a választásokon

Minden kedvezményt megad a magyar kormány az egykori KGST-banknak

Minden kedvezményt megad a magyar kormány az egykori KGST-banknak

Ferencvárosi parkolómutyi: távozik a kerületi kincstárnok

Ferencvárosi parkolómutyi: távozik a kerületi kincstárnok

Hamarosan befejeződhet a vizsgálat, összejátszottak-e Trumpék az oroszokkal

Hamarosan befejeződhet a vizsgálat, összejátszottak-e Trumpék az oroszokkal

Már a rendszámokban is lehetnek smiley-k

Már a rendszámokban is lehetnek smiley-k

Barna trutymó öntötte el a Lehel téri metrómegállót – videó

Barna trutymó öntötte el a Lehel téri metrómegállót – videó