Hosszabb távon több millió tonna gabona EU által finanszírozott tárolására készülnek a magyar piacon érdekeltek. Az új raktárak építését uniós pályázatok és olcsó hitelek ösztönzik, kérdéses viszont, hogy meddig tarthat a gabonatárolási konjunktúra.

Negyvenmilliárd forintos hitelkeret megnyitását jelentette be a múlt héten Németh Imre földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter. A kondícióiban eddig nem részletezett - a HVG információi szerint 6,25 százalékos kamatozású, az állam által árfolyam-garanciával vonzóvá tenni kívánt -, euróalapú kölcsön egyik preferált célja gabonatárolók építésének finanszírozása. A tárca ezzel mintegy beismeri, hogy a novemberben indult gabonaintervenció - azaz a búza, a kukorica és az árpa Brüsszel által garantált 101,31 eurós, havonta 0,46 euróval növekvő áron történő átvétele - sikeres befejezésének legfőbb gátja a megfelelő raktárak hiánya lehet.

A raktározásban jó üzletet szimatolnak a gabonapiacon érdekeltek. "Az uniós gabonaintervenció alapvetően írja át a termelők és a kereskedők magatartását" - állította a HVG-nek Rieger László, a magyarországi intervenciós ügynökség szerepét betöltő Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) igazgatója. Ő úgy számol, hogy a hosszabb távon valószínűsíthető 4-5 millió tonna intervenciós gabonakészlet a 100 milliárd forintot meghaladó felvásárlási értéken kívül további 15-20 milliárd forint bevételt generálhat, mivel az EU a raktározási költségeket is megtéríti. A tonnánként havi 359 forint raktározási és a szintén tonnánként és havonta 89 forintos készenléti díjat a szakértők egybehangzóan magasabbnak tartják a jelenlegi piaci átlagnál.

Az intervenciós raktározás azonban csak akkor éri meg, ha lesz elég felajánlott termény. A tavalyi 17 millió tonnás rekord gabonatermés (HVG, 2004. augusztus 28.) után nem volt meglepetés, hogy tömegesen ajánlják fel intervencióra a gabonát (a múlt hétig 4,1 millió tonnát, amiből a hivatal eddig 1,7 millió tonnát vásárolt fel). Ugyanakkor nem csupán az MVH-nál számítanak arra, hogy egy átlagos hozamú év után is több millió tonna árut kell az uniós szabályok szerint készletre venni. "Magyarországon 12-14 millió tonna gabona biztonságosan megterem, amiből 4-6 millió tonna a felesleg" - mondta a HVG-nek Orbán Imre, a gabonakereskedelemben utazó Agrograin Rt. vezérigazgatója. Szerinte a tengeri kikötőktől való távolság miatt az EU utoljára Magyarországról szállítja el a felesleget. A fuvarköltségből adódó hátrány miatt az exporttámogatási pályázatok sem jelentenek igazi lehetőséget, mivel a magyar gabona hagyományos piacainak számító, nem EU-tag környező országokkal megkötött kereskedelmi megállapodások kizárják, hogy oda szubvencionált tételek indulhassanak.

A megoldást az agrártárca, a termelők és a kereskedők is további tárolóterek építésében látják. Az MVH becslése szerint az országban meglévő 16-17 millió tonna tárolókapacitásból 9 millió tonna olyan minőségű, amely intervenciós célokra is megfelelő, de a következő két évben szükség volna további 3-4 millió tonna befogadására alkalmas raktár építésére. Nem tudható ugyanis, milyen ütemben üríti ki az EU az intervenciós raktárakat, így többlettárolók nélkül egy idei jó termés esetén csak súlyosbodhatna a raktárhiány.

Nem mindegy azonban, hogy kik, hol és milyen méretű tárolókat építenek. A Gabonaszövetség azt javasolja, hogy a most raktárakat létesítőktől legalább négy-öt évre bérelje ki az MVH a tárolótereket. Ez megfelelő garanciát adna a beruházóknak a gazdaságos üzemeltetésre, és összesen 1,5 millió tonna kapacitású, jó minőségű raktárakat őszre fel lehetne építeni. "Nem szétszórni kellene a termelők között az új tárolótereket, hanem a már meglévő bázisokat célszerű bővíteni, hogy ne növeljük tovább fuvarköltséghátrányunkat" - véli Makay György, a kereskedők és feldolgozók érdekeit képviselő Gabonaszövetség főtitkára. Ezzel szemben a termelők saját kézben szeretnék tudni az új raktárakat, ezért az agrár- és vidékfejlesztési operatív program (avop) keretében 900 ezer tonna tárolótér megépítéséhez igényelték a 45 százalékos támogatást, összesen 5,4 milliárd forintot. "A pályázók 15 ezer tonnás, duplázható, háromszorozható egységek építését tervezik, elaprózásról tehát szó sincs" - állítja Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) főtitkára. Úgy véli, ha az intervenciós készletek évekig Magyarországon maradnak, a raktártér bővítése nélkül a termelők mindig kiszolgáltatottak lesznek.

Miközben mind a gabonabizniszben érdekeltek, mind a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium arra számítanak, hogy hosszabb távon is jelentős intervenciós célú felesleg keletkezik, a gazdasági tárca amellett lobbizik, hogy ne csak agrárszempontokat vegyenek figyelembe a tárolók építésekor. "Óva intek mindenkit, hogy hosszabb távon a gabonaintervencióra rendezkedjen be, ez a világ ugyanis hamar el fog múlni" - mondta a HVG-nek Szanyi Tibor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára, aki korábban az agrártárcánál töltött be hasonló posztot. Az unió várható agrárreformjából és a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) keretein belül folyó tárgyalásokból arra lehet következtetni, hogy az EU nem fogja finanszírozni sem az uniós, sem a magyar gabonahegyeket - véli Szanyi. Ezért szerinte a logisztikai szempontok erőteljesebb figyelembevételével kellene megtervezni a gabonatárolók helyét, mégpedig úgy, hogy az így kialakuló bázisokon legyen lehetőség a termény energetikai célú feldolgozásához szükséges üzemek felépítésére.

A 40 milliárd forintos hitelcsomag e hónap közepétől lesz elérhető, az avopon belül viszont néhány milliárd forintot át kell csoportosítani, hogy a raktárépítési pályázatok finanszírozhatóak legyenek. Közben az MVH még a most folyó felvásárlásokkal és a magyarországi intervenciós készletből 320 ezer tonnára kiírt exportpályázattal van elfoglalva. Utóbbi első fordulója a múlt héten zárult, úgy, hogy az áru helyétől függően tonnánként 18-31 eurós fuvartámogatással meghirdetett ajánlatra egy magyar exportőr sem pályázott sikerrel. "Tonnánként 3,4-5,6 euróval kalibrálta alul az MVH a fuvartámogatást, mivel valószínűleg nem jó adatokkal dolgozott" - mondta a HVG-nek Makay. A fuvarköltség-térítést vélhetően megemeli az MVH a hamarosan megjelenő, újabb pályázaton - ezt egyébként is az brüsszeli kassza állja -, a gondokat azonban az is csupán némileg enyhítené, ha mind a 320 ezer tonnát ki lehetne vinni az országból.

Korántsem biztos ugyanis, hogy az MVH-ban nyilvántartott 4,4 millió tonnányi, intervenciós raktár céljára felkínált tárolókapacitás valóban rendelkezésre áll. "Elhúzódott az intervenciós felvásárlás, a raktárakat felajánlók pedig már régen lekötötték tárolóikat. Az ajánlatot viszont nem kell visszavonni, ezért vannak a valóságtól távol álló adatai az MVH-nak" - mondta a HVG-nek Horváth Gábor. A MOSZ egyébként azzal számol, hogy 1 millió tonnányi intervenciós raktárkapacitás hiányzik a felvásárlás biztonságos lebonyolításához.

KELEMEN ZOLTÁN

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Shane Tusup videóban mutatja be, milyen őrületesen indult a felkészülés új tanítványaival

Shane Tusup videóban mutatja be, milyen őrületesen indult a felkészülés új tanítványaival

A Polgáron késelő férfi a gyilkosság előtt kiírta a Facebookra, hogy mikor végez áldozatával

A Polgáron késelő férfi a gyilkosság előtt kiírta a Facebookra, hogy mikor végez áldozatával

Engedélyezték a kokain fogyasztását Mexikóban, igaz, nem mindenkinek

Engedélyezték a kokain fogyasztását Mexikóban, igaz, nem mindenkinek

Elképesztő félreértés miatt nem sikerült eladni a világ legelső Porschéjét – videó

Elképesztő félreértés miatt nem sikerült eladni a világ legelső Porschéjét – videó

Pár nap múlva lekapcsolják a világ legrégebben üzemelő webkameráját

Pár nap múlva lekapcsolják a világ legrégebben üzemelő webkameráját

Miért várjuk meg mindig, amíg tragédia történik?

Miért várjuk meg mindig, amíg tragédia történik?