Az idei évtől Magyarországon is lehet majd növényi eredetű alkoholt tartalmazó benzint, illetve étolajból készült gázolajat tankolni. Az autósoknak a bioüzemanyag ugyanannyiba kerül, mint a hagyományos, viszont az uniós vállalás teljesítése több tízmilliárd forintos költségvetési pénzt igényel.

Több mint 11 ezer tonna mezőgazdasági eredetű etilalkoholt (etanolt) kíván beszerezni az idei második fél évben a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Rt., amely jövőre már 47 ezer, 2007-ben 67 ezer, 2008-tól pedig évi 75 ezer tonnára ad megrendelést. Az olajvállalat várhatóan a közeljövőben hirdeti ki a beszállításra kiírt nemzetközi pályázat eredményét. "Legalább két, de inkább három céget szeretnénk majd kiválasztani, általános elvünk ugyanis, hogy több partnerrel nagyobb a biztonság" - mondta a HVG-nek Miklós László, a Mol igazgatója. A szabvány szerint 5 százalékban közvetlenül is belekeverhetnék az alkoholt az üzemanyagba, a cég azonban másképp döntött: az oktánszám növelésére használt metil-tercier-butil-étert (mtbe) etil-tercier-butil-éterrel (etbe) váltja föl - az előbbi földgázból előállított metanolkomponenst, az utóbbi etanolt tartalmaz. A váltáshoz első lépésben a százhalombattai, majd a pozsonyi, 2008-tól pedig a tiszaújvárosi finomítót is átalakítják.

Az autós semmit sem észlel a vegyi folyamatokból, a magyar kormány - amely az érdekeltekkel, mindenekelőtt a Mollal mindezt egyeztette - viszont ezzel az eljárással kívánja az EU bioüzemanyag-irányelvét teljesíteni. Magyarország egyébként csak a legszükségesebbet vállalta az uniós elvárásokból. A két éve elfogadott irányelv szerint a tagországoknak törekedniük kell rá, hogy 2005-ben a benzin és a gázolaj 2, 2010-ben pedig már 5,75 százaléka bioüzemanyag legyen, de az úgynevezett nemzeti célok az adottságoktól függően ez alatt is maradhatnak. A kormány tavaly szeptemberi határozata szerint Magyarországon 2005-re 0,4-0,6, 2010-re 2 százalékos lesz ez az arány. A benzin esetében a 2 százalék éppen megfelel a Mol etbe-gyártási lehetőségeinek, amit az ehhez szükséges másik komponens, az izobutilén menynyisége határol be. Az olajcégek ezt a kőolaj-feldolgozási mellékterméket világszerte maguk használják fel hasonló célra, nem szoktak vele kereskedni. A Mol például bővíti tiszai finomítója etiléngyártó kapacitását, s az ennek során keletkező izobutilén-többlet lekötésének célszerű módja egy mintegy 8 milliárd forintba kerülő etbeüzem építése, vagyis a fenti arányok illeszkednek az olajcég stratégiájába.

A bioetanolra kiírt pályázatra két hazai gyártó jelentkezett. "Vannak szabad kapacitásaink, az igényelt mennyiséghez szükséges többletteljesítményt akár hónapok alatt el tudjuk érni" - mondta a HVG-nek Folláth György, a Győri Szeszgyár Rt. ügyvezető igazgatója. Hasonló helyzetben van a konkurens szabadegyházai Hungrana Kft. is, a két gyár együttes kapacitása jelenleg évi 60 ezer köbméter, de csak 75-85 százalékos kihasználtsággal működnek. Számukra tehát kézzelfogható előnnyel járna az átállás. Amivel persze, a Mol sem járna rosszul, hiszen a várhatóan 140 forint körüli áron beszerezhető alkoholért az etbe-be, majd a benzinbe keverés után a jelenlegi árak mellett 200 forintot kasszírozhat a kutaknál. Igaz, az olajcég érdekeltsége ma az egyetlen kormányzati eszköz a vállalt arány teljesítésére, jogszabály ugyanis - szemben például az osztrák példával - nem kötelezi az üzemanyag forgalmazóit a bioanyagok bekeverésére.

A célkitűzés szerénységét gyakorlatias és pénzügyi megfontolások indokolták. A biobenzin aránya például csak akkor nőhetne az említettnél nagyobbra, ha az alkoholt közvetlenül belekevernék az üzemanyagba. Ettől azonban az olajszőkítés tanulságaiból okulva idegenkedik a kormányzat - magyarázta a HVG-nek Szoboszlay Miklós, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium környezetvédelmi főosztályvezetője. "Ugyan milyen szőkítéstől kellene tartani: a literenként 1920 forintos jövedéki adóval sújtott alkoholt ki pancsolná bele a 103,50 forintos jövedéki adójú benzinbe?" - érvelt az alkohol közvetlen bekeverése mellett Sipos Domokos, a Hungrana ügyvezető igazgatója. A kormány egyszerűen azzal számol, hogy az etbe-re való áttérés 2007-ig évi 3, 2008-tól évi 7 milliárd forint jövedéki adótól fosztja meg a költségvetést, mivel a benzinbe kevert biokomponens után ez az adó visszaigényelhető. További 6 milliárdos adó-visszatérítés jár majd a biodízelre való áttérés - az étolaj átalakításával (úgynevezett észterezésével) készített gázolajra vonatkozó hasonló mentesítés - következtében.

Az állami bevételkieséssel szemben környezetvédelmi és gazdasági előnyök állnak. A szén-dioxid-kibocsátás mérséklését a kiotói jegyzőkönyv szerint vállaló Magyarország kvótájába a bioüzemanyagokból származó emisszió nem számít bele, a biodízel ráadásul könnyebben lebomlik, így a kipufogott korom vagy az esetleges elfolyások kevesebb kárt okoznak. Másrészt a bor túltermelését korlátozó uniós szabály szerint a borászati melléktermékeket - a törkölyt és a borseprőt - kötelező lepárolni, s ha az így előállított alkohol mint bioüzemanyag iránt nő a kereslet, ez a bortermelés gazdaságosságát is javítja. A biodízel egyik lehetséges alapanyaga, a repce számára pedig - miközben étolajként kevésbé népszerű, mint az üzemanyaggyártásra ugyancsak alkalmas napraforgó - új piaci lehetőség nyílik az energetikai hasznosítással. Amit azzal is segít a kormány, hogy - uniós pénz híján hazai forrásból - az idén hektáronként várhatóan több mint 6 ezer forint támogatással ellensúlyozza az étkezési célú felvásárlásnál alacsonyabb energetikai átvételi árakat. "Körülbelül egymillió hektáron lenne érdemes energetikai célú növénytermesztéssel próbálkozni - fejtegette a HVG-nek Gőgös Zoltán szocialista képviselő, a megújuló energiák hasznosításáért felelős miniszterelnöki megbízott -, amelynek felén gyors növekedésű fákat, úgynevezett energiaerdőt kellene nevelni, másik felén a bioüzemanyag alapanyagául szolgáló lágyszárúakat." (Ez utóbbinak a vetésforgót figyelembe véve csak mintegy harmadán termelhető egy-egy évben olajos mag.)

A Torgyán József egykori agrárminiszter által megálmodott, 1,5 millió hektárra kiterjedő, energetikai célú repce- és napraforgó-ültetvények aligha jönnek létre. A repcehozamok ugyanis a csapadékosabb országokban a hazai 2 tonnás átlag duplájára rúgnak, a napraforgó pedig egyes szakemberek szerint túl drága ahhoz, hogy gazdaságos legyen belőle az üzemanyaggyártás. Tény, hogy a kisgazda politikus regnálása idején a mátészalkai Inter-Tram Kft.-nek folyósított 310 millió forintos és a kunhegyesi Közép-tiszai Mezőgazdasági Rt.-nek adott 82 millió forintos vissza nem térítendő támogatások eddig nem hasznosultak. A kunhegyesi biodízelüzem termékének önköltsége - árulta el Deme Pál elnök-vezérigazgató - literenként 170-180 forint, s a múlt év végéig hatályban volt szabályozás szerint csak zárt körben, az olajos magvat termelőknek lehetett volna eladni, azok többsége viszont visszaigényelhette a hagyományos gázolaj jövedéki adójának 80 százalékát és az áfát, az így elért 110 forint körüli árral pedig a biodízel nem volt versenyképes. Az évi 3-3,5 ezer tonna kapacitású kunhegyesi gyár ezért a próbaüzem óta áll, a hasonló kapacitású mátészalkai pedig csak a növényolajgyártásig jutott, a biodízel előállításához szükséges úgynevezett észterezéshez, bankkölcsön híján, befektetőt keres a cég. A Mol idén nyáron biodízel-beszállítói tendert is kiír, de e két üzem meglehetős hátrányban van az olcsóbban termelő, több tízezer tonna kapacitású külföldi gyárakkal szemben. Igaz, befektetővel szövetkezve a nagy fáradsággal kiépített integráció a Mol későbbi évekre szóló tenderén esetleg meghozhatja gyümölcsét.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Direkt36: Az ügyészségnek és a titkosszolgálatoknak is beszállított a T-Systems

Direkt36: Az ügyészségnek és a titkosszolgálatoknak is beszállított a T-Systems

Ufológusroham: szükséghelyzetet készítenek elő Nevadában

Ufológusroham: szükséghelyzetet készítenek elő Nevadában

Bezárták a németországi „horogkereszt-körhintát"

Bezárták a németországi „horogkereszt-körhintát"

Rájár a rúd a szexista sörökre

Rájár a rúd a szexista sörökre

Mire kinyitotta a kaput az autós, már nem volt mivel beállni – videó

Mire kinyitotta a kaput az autós, már nem volt mivel beállni – videó

Zöld rendszámos új Mercedes, itt a plugin hibrid B-osztály

Zöld rendszámos új Mercedes, itt a plugin hibrid B-osztály