Hiába érik egymást a kedvezményes vásárlási akciók, lefékeződött az újautó-kereskedelem dinamikája. Eközben egyre több hitelbe vásárló autós képtelen törleszteni tartozásait.

Az idén közel tízezerrel kevesebb - az első félévben összesen 94 642 - új autó fogyott Magyarországon, mint tavaly ugyanennyi idő alatt. Az eladások 90 százalékát kitevő kis- és alsó középkategóriájú négykerekűek eladása 20 százalékkal zuhant, az autókereskedő cégek kétharmada elmaradt tavalyi teljesítményétől. Hiába a bőséges, közel 40 márka több mint 5700 típusát kínáló választék, a csábító részletfizetéses hitelkonstrukciók: az új autók eladása becslések szerint az év végére jó, ha eléri a 180 ezret, szemben a tavalyi 208 ezerrel.

HVG
Különösen szembeszökő a forgalomcsökkenés az eddig jól futó francia márkák esetében: a Renault 40, a Peugeot 33, a Citroen 30 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni. „Tudomásul kell venni, hogy most csak ennyit bír a piac" - magyarázta a helyzetet Hajdú Nóra, a 2003-ban még 12 ezer, tavaly közel 10 ezer autót értékesítő Citroen-vezérképviselet szóvivője. A márkák idei versenyében a japán Suzuki viszi el a pálmát: az esztergomi cég az év első felében több mint 20 ezer kocsit adott el (lásd ábránkat). Az év elején gyökeresen megújított Swift egyes modelljeire még a nagy túlkínálat közepette is több hetet-hónapot kell várni. A legkeresettebb típusok listáján ezután az Opel Astra (6292), a Skoda Fabia (6213), a Toyota Corolla (2944) és a Ford Focus (2844) következik.

Az autópiac előreszaladt - utalt a csökkenés okaként az elmúlt évek túlfűtött növekedésére Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezetője. Az elmúlt másfél évtizedben az új személygépkocsik forgalma hatszorosára bővült, 2003-ban és 2004-ben az eladások évi 208 ezer darabos szinten tetőztek. A gyors felfutás azonban nem áll arányban a gazdaság teljesítőképességével, a háztartások lehetőségeivel. A módosabb Ausztriában és Svájcban például tavaly 310, illetve 267 ezer autót adtak el, Portugáliában 198 ezret, Csehországban pedig 131 ezret. Az autóvásárlási kedvet az is lohasztja, hogy sokan inkább a központilag támogatott lakásvásárlást választották, és a tetemes törlesztés mellett nem marad elkölthető jövedelmük. A magyar autóvásárlók körében - akik az új autók 80-90 százalékát használt kocsijuk beszámításával, hitelre vásárolják - megszaporodott a rossz adósok száma. Tavaly a hitelre vásárlók közel egynegyede késve vagy egyáltalán nem fizetett, így a bankok tavaly 25 ezer autót voltak kénytelenek visszavenni a magukat túlvállaló ügyfelektől.

Számottevő növekedést csak néhány luxusmárka ért el, amelyek piaci részesedése összességében 15 százalék körül mozog. De e járgányok forgalma valójában jóval nagyobb lehet a generálimportőrök által megadottnál. Itt van például a BMW, amelynek tavaly színre lépett gyári importőre az év első felében 668 kocsit adott el, miközben a Belügyminisztérium statisztikája szerint közel kétszer ennyi kapott először rendszámot a bajor luxusgyártó modelljeiből. Hasonló eredményeket mutat a Mercedes, az Audi és a Volvo márkák forgalma is. E fejlemény mögött a párhuzamos import húzódik: élelmes vállalkozók - főként a drága luxusmárkák maradék, elfekvő vagy szépséghibás darabjait nyugat-európai dealerektől jutányosan megszerezve - akár milliókkal is alákínálnak a hivatalos kereskedéseknek. Mindazonáltal úgy tűnik, hogy a hazai luxuspiac vonzereje nő. Legalábbis ezt jelzi, hogy a nemrég átalakult Mercedes-képviselet Chrysler, Jeep, később pedig Dodge márkájú autókat is forgalmaz, a General Motorshoz tartozó Cadillac és Corvette pedig várhatóan szeptemberben lép színre.

HVG
A nyolc-tíz millió forintos árnál kezdődő luxusautók felfutása ellenére bizonyos, hogy a magyar fogyasztó szemében változatlanul a kisautó marad a sikerautó - lehetőleg a jobban felszerelt, de olcsóbb. A zsugorodó vevőkör megtartásáért viszont gyilkos árharc folyik. Jóllehet az uniós csatlakozás idején többen az árszínvonal emelkedését jósolták, ez eddig nem következett be, sőt ellenkezőleg: egymásba érnek a kereskedői ajándékakciók. Némelyik luxuskocsit akkora árengedménnyel kínálják, hogy azon már egy kisautót lehet kapni.

A brüsszeli bizottság a múlt héten nyilvánosságra hozott tanulmánya szerint - bár a keleti bővítés eredményeként az árak közeledtek egymáshoz - tetemesek az árkülönbségek az unión belül. A górcső alá vett 1878 árból 579 esetben több mint 20 százalékos különbség mutatkozik a legdrágább és a legolcsóbb piacok között. Az eurózónán belül Németország a legborsosabb, Finnország a legolcsóbb, de számos kisautó ára az új tagországokban alacsonyabb, mint a régiekben (lásd ábránkat).

A hazai újautó-árszint a közeljövőben aligha csökken, még akkor sem, ha Brüsszel a közösségi versenyszabályokkal ellentétesnek tartja az EU 16 tagországában alkalmazott regisztrációs adó gyakorlatát. Az autókereskedők a forgalom fékeként átkozzák az uniós csatlakozás idején bevezetett, 130 ezer forinttól 2,8 millió forintig terjedő, az államnak évi 62 milliárd forint bevételt hozó sarcot. A Kovács László uniós adó- és vámügyi biztos apparátusa által kidolgozott terv ugyan megszüntetné a forgalomba helyezéskor kivetett adót, és azt az üzemanyagfogyasztást, a környezetkárosítást jobban tükröző súlyadóba javasolja beépíteni, de csak 5-10 éves átmeneti idővel.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gazdaság

Vegye-vigye

Eddig eredményesnek bizonyult a három legnagyobb amerikai autógyártó - a General Motors (GM), a Ford és a...

A nyolcadikról vetette ki magát egy kamasz Kőbányán

A nyolcadikról vetette ki magát egy kamasz Kőbányán

Gyanús csomag miatt lezárták a Fehér Házat

Gyanús csomag miatt lezárták a Fehér Házat

Vigyázzon, népszerű vírusirtónak álcázza magát egy kémprogram

Vigyázzon, népszerű vírusirtónak álcázza magát egy kémprogram

Alex Soros: "Várom a napot, amikor Magyarország ismét demokratikus ország lesz"

Alex Soros: "Várom a napot, amikor Magyarország ismét demokratikus ország lesz"

Soros azt mondta, adóztassák meg

Soros azt mondta, adóztassák meg

Azért voltak, hogy a lányok beinduljanak

Azért voltak, hogy a lányok beinduljanak