Eddig eredményesnek bizonyult a három legnagyobb amerikai autógyártó - a General Motors (GM), a Ford és a...

Eddig eredményesnek bizonyult a három legnagyobb amerikai autógyártó - a General Motors (GM), a Ford és a DaimlerChrysler (DC) - nyári akciója, amelyben bárki a listaárnál alacsonyabb, dolgozói áron vásárolhatja meg a négykerekűeket. Elemzők elsősorban ezzel magyarázzák, hogy júliusban rekordmennyiségű, mintegy 1,8 millió személygépkocsi és kishaszongépjármű talált gazdára az Egyesült Államokban, 16 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Ez a harmadik legjobb havi értékesítési adat az iparág történetében. Az év hetedik hónapjában a legtöbb, félmilliónyi kocsit értékesítő GM az akció folytán több mint kétszázezerrel növelte vevőinek számát, a Fordnak 380 ezer, a DC-nek 250 ezer autón sikerült túladnia. A GM megőrizte vezető helyét az amerikai autópiacon, részesedése július végén 29 százalékot tett ki.

Az amerikai autógyárak azért kényszerülnek árengedményre, hogy legalább átmenetileg tartsák a lépést egyre jobban előretörő japán, koreai és európai riválisaikkal. Ám a triumvirátus akcióiból érdekes módon az effajta kedvezményes árakkal nem operáló, viszont a keresettebb kisebb méretű típusokat kínáló külföldi autógyárak is profitáltak: a japánok közül a Nissan 15, a Honda 10, a Toyota 8,1 százalékkal növelte személygépkocsijai és kisteherautói értékesítését, a német BMW pedig 11,4 százalékkal.

A nagy sikerre való tekintettel egyébként a Ford máris kilátásba helyezte, hogy a kedvezményeket majd 2006. évi modelljeire is kiterjeszti a munka ünnepéig, ami az idén szeptember 5-ére esik. Csakhogy míg a 2005-ös Ford Escape például az ötszáz dolláros engedménnyel 21 009 dolárért elvihető, a 2006-os típusért már 22 540 dollárt kell leszurkolni. A GM korábban még azt jelezte, hogy felhagy a diszkontajánlatokkal, de múlt kedden visszakozott, s közzétette, hogy az idén gyártott típusokat szintén szeptember elejéig még áron alul lehet elvinni. A DC e lehetőséget határozatlan ideig biztosítja a gyárából 2005-ben kigördülő konstrukcióira.

Elemzők mindebből azt olvassák ki, hogy a detroiti nagy hármasnak nincs stratégiája az év hátralévő részére, amikor az akciós nyári hónapoknál minden bizonnyal lanyhább lesz a kereslet. Így nem kizárt, hogy az ősztől meredeken visszaesnek majd az amerikai autóeladások. Ez olvasható ki egyébként abból, hogy a GM és a Ford egyaránt bejelentette: idén már nem kívánják növelni autógyártásukat.

CSABAI KÁROLY / WASHINGTON

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gazdaság

Bökkenők

Hiába érik egymást a kedvezményes vásárlási akciók, lefékeződött az újautó-kereskedelem dinamikája. Eközben egyre több hitelbe vásárló autós képtelen törleszteni tartozásait.

Ignatieff: Ha Soros György nem létezne, Orbán Viktor kitalálta volna

Ignatieff: Ha Soros György nem létezne, Orbán Viktor kitalálta volna

"A megfontolás nélküli ítélkezést súlyos csapdának tartom" - Léa Seydoux a HVG-nek a Metoo-ról

"A megfontolás nélküli ítélkezést súlyos csapdának tartom" - Léa Seydoux a HVG-nek a Metoo-ról

Elkelhetnek a Metro áruházak

Elkelhetnek a Metro áruházak

Szmog: megbízhatatlanul üzemel a budapesti mérőhálózat

Szmog: megbízhatatlanul üzemel a budapesti mérőhálózat

Tényleg akkora veszély leselkedett Magyarországra, amekkoráról a Csernobil-sorozatban beszélnek?

Tényleg akkora veszély leselkedett Magyarországra, amekkoráról a Csernobil-sorozatban beszélnek?

Boris Johnson: Október 31-ig összejöhet a Brexit

Boris Johnson: Október 31-ig összejöhet a Brexit