A MÁV nem adja be a derekát: harmadszor is a svájci Stadler céget hirdette győztesnek a 60 elővárosi vonat beszerzésére kiírt pályázaton. A vesztes Bombardier ismét a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordul. Ha az eljárás kudarccal zárul, éveket késhet a több mint negyvenéves szerelvények lecserélése.

Kínos lehet, hogy sem az előző gazdasági miniszter, Csillag István által vezérigazgatóvá kinevezett "ejtőernyős", a korábbi Mol-vezér Mándoki Zoltán, sem a Kóka János által delegált, a vasúthoz ugyancsak nem értő Gaál Gyula elnök nem volt képes megreformálni a Magyar Államvasutak Rt.-t (MÁV). Hacsak az nem reform, hogy szinte minden üzleti információ eltűnt a cég honlapjáról - igaz, Stromayer Andrea kommunikációs igazgató szerint néhány héten belül feltöltik adatokkal, s akkor jobb lesz a réginél. Más forrásból azért tudható, hogy az idei veszteség rekordot döntő, közel 80 milliárd forintosnak ígérkezik. Így a már egy éve húzódó, immár harmadszor a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) előtt landoló elővárosivonat-tender - egyre valószínűtlenebb - gyors lezárása esetén sem lesz könnyű a vásárláshoz szükséges hitel megszerzése, amelynek első lépéseként tavaly hat bank vett részt sikerrel a vasút előminősítési pályázatán.

Igaz, eddig nem is volt sürgető a finanszírozás, a MÁV ugyanis a jelek szerint végtelenítette az általa kiírt tendert. A múlt héten újfent érvénytelennek nyilvánította a kanadai-német Bombardier Transportation GmbH pályázatát, s ezzel immár harmadízben a svájci Stadler Bussnang AG nyerte meg a 30 elővárosi szerelvényre - és további 30 négykocsis vonat opciós szállítására - még tavaly kiírt tendert. A kezdetben négy, majd az idén sorompóban maradt két versenytárs egyike sem kispályás. Utóbbiak közül a Stadler-csoport néhány év alatt nőtte ki magát speciális kisüzemből - a fogaskerekű vasutak legnagyobb gyártója - nagyvállalattá: az 1999-es 100 millió svájci frankos árbevétel után tavalyi forgalma már elérte az 550 milliót. Ez eltörpül a cégfelvásárlásaival felduzzadt Bombardier GmbH 7 milliárd dollárjához képest, de úgy látszik, ahhoz már elég nagy, hogy a világszerte kapacitásai leépítésére kényszerülő multit (HVG, 2004. december 11.) igyekezzen elütni az újabb térhódítástól. Ráadásul a Bombardier abban a hiszemben kímélte meg a fogyókúrától a többségi tulajdonában levő, a MÁV-val közös dunakeszi járműjavítóját, a 800 fős MÁV Bombardier Kft.-t, hogy az majd megrendelésekhez jut a mostani tenderen. Ha ez elmarad, annak következményei lesznek a dunakeszi üzemre nézve - jelezte a HVG kérdésére Jens Henke, a vasúti üzletág közép-európai értékesítési igazgatója már az első tenderforduló előtt.

Márpedig a Bombardier kilátásai az üzlet elnyerésére nem túl rózsásak. Idén tavasszal csak 6,57 ponttal maradt le a 929,08 pontot elért svájci vetélytárs mögött. Jogorvoslati kérelme azonban csak részben járt sikerrel, a 10 millió forintra bírságolt MÁV-nak újra el kellett végeznie az értékelést, de a Stadler kizárását indokolatlannak tartotta a KDB. (Lásd Állomásról állomásra című összeállításunkat.) Pedig - mint a testület maga is elismerte - az előminősítési eljárásban a Stadler Bussnang AG a sajátja helyett anyavállalata, a Stadler Rail AG konszolidált mérlegét adta be. Önmaga ugyanis nem érte el a MÁV által előírt, a pályázaton való induláshoz szükséges évi 20 milliárd forintos árbevételi küszöböt. Ezt utóbb "fordítási hibának" minősítette a MÁV, a német eredetiben ugyanis - helyesen - a konszolidált mérleg szerepel, a magyar nyelvű változatba azonban ez az adat a "hiba" miatt a pályázó gyártóüzem adataként került be. Csakhogy - áll a KDB határozatában - az ezzel kapcsolatos kifogás, megkésettsége miatt, már nem vehető figyelembe.

A Bombardier tanult a leckéből, s a megismételt eljárásban meglepte partnereit. Nemcsak - mint korábban is - a 60 vonatot kínálta olcsóbban (a Stadler 286,2 millió eurós ajánlatával szemben 256,9 millióért), hanem a szerelvények karbantartásáért és napi takarításáért is kevesebbet kért: férőhelyenként és évente mindössze 1 eurocentet. Korábban mind Gaál Gyula, mind a pályázatot irányító Lékai Gusztáv szolgáltatási főigazgató hangsúlyozta, hogy a tárgyalásos eljárás eredményeként erőteljes árcsökkentésre kényszerítették a pályázókat, az 1 centes ajánlat azonban kiverte náluk a biztosítékot, mondván: ennyiből nem lehet elvégezni a szolgáltatást. Ám ezt nem is állította a Bombardier, amely a KDB eljárásában leszögezte: a cégközpont a piac megszerzése érdekében vállalja a ráfizetést. Ráadásul a korábbi, e pályázatra érvényes közbeszerzési törvény szerint a túl alacsonynak tűnő árra hivatkozva nem zárható ki pályázó. A harmadik nekifutásra a Bombardiernek meg kellett adnia a "valós árelemeket", ám a cég ezt úgy értelmezte, hogy még részletesebben ismertette a várható ráfizetés összetevőit. Ajánlatát viszont nem módosította, mire a MÁV a múlt héten megint a Stadlert hozta ki győztesnek.

A csapdahelyzetet maga a MÁV okozta azzal, hogy a kiírás szerint nemcsak a vasúti kocsik árát és tulajdonságait kívánja értékelni, hanem harmincéves szolgáltatási szerződést is elvár. Nemigen vethető azonban össze az egyszeri beszerzés költsége egy olyan szolgáltatáséval, amelyről csak bizonytalanul határozható meg, mennyit ér ma az, hogy harminc év múlva olcsóbban takarítja majd a vonatokat egy olyan cég, amelyik addigra akár jogutód nélkül meg is szűnhet.

Hogy még zűrösebb legyen a helyzet, a MÁV nagyobb súllyal vette figyelembe a karbantartást és a takarítást, mint az úgynevezett egyéb költségeket. Ezt kihasználva a Bombardier az utóbbiakat a korábbi ajánlatában szereplőnek a duplájára tornászta fel, így e három tételért együttesen közel 80 százalékkal kért többet a svájci cégnél, a súlyozás miatt mégis az ő drágább ajánlata ért volna több pontot - ha a MÁV ki nem zárja. Ráadásul a MÁV belement, hogy a karbantartási-takarítási szerződést akár öt év múlva fel lehessen mondani. Az már csak hab a tortán, hogy a Stadler termékismertetője szerint - amely nyilvánvalóan eltér a pályázati anyagtól - az általa ajánlott Flirt típusú vonatok tengelynyomása éppen fél tonnával több a MÁV által előírtnál. Márpedig a francia Alstom cég Coradia nevű emeletes vonatát ennél kisebb eltérés miatt zárták ki.

SZABÓ GÁBOR

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
A Lego idő előtt lebuktatta a vadonatúj Land Rovert

A Lego idő előtt lebuktatta a vadonatúj Land Rovert

Kisebb földrengés volt a Heves megyei Tenknél

Kisebb földrengés volt a Heves megyei Tenknél

Szellemtanyákat is bevállalnak a hongkongiak

Szellemtanyákat is bevállalnak a hongkongiak

Otthagyja a Mokkát az egyik műsorvezető

Otthagyja a Mokkát az egyik műsorvezető

Bécsben felejtett 30 embert a Wizz Air, nem jutottak el Tenerifére

Bécsben felejtett 30 embert a Wizz Air, nem jutottak el Tenerifére

Rendőri felvezetéssel jutott át a városon egy rosszul lett esztergomi kisfiú

Rendőri felvezetéssel jutott át a városon egy rosszul lett esztergomi kisfiú