Ellentmondásos hírek keringenek arról, valóban a Wal-Mart Store Inc. áll-e a Magyar Hipermarket Kft. üzletrészének felvásárlása mögött.

Széltében-hosszában terjed, hogy Magyarországra jön a Wal-Mart, s a világ legnagyobb cégének számító kereskedelmi hálózat (lásd Az óriás lábnyomai című írásunkat) közvetett tulajdonába került a Cora-áruházakat működtető Magyar Hipermarket Kft. 35 százalékos, névértéken jelenleg nagyjából 1,5 milliárd forintos tulajdonrésze. Ezzel beigazolódna az a néhány hónapja felröppent hír, hogy a Magyar Hipermarket Kft. közvetett tulajdonosa, a belga Louis Delhaize-csoport valóban megválna a magyar piacon a vártnál gyengébben muzsikáló hét Cora szupermarkettől. A Magyar Hipermarket Kft. tavalyi, 99,9 milliárd forintos forgalma ugyanis alig haladta meg a 2003-as 98,6 milliárdos értéket, vesztesége pedig 3,35 milliárd forintról 4,2 milliárdra nőtt.

HVG
A hivatalos cégbejegyzésekből azonban egyelőre csak annyi derül ki, hogy a társaság többségi tulajdonosa, az amszterdami bejegyzésű Bellegingsmaatshappij Schildwasht BV befektetési társaság mellé kisebbségi tulajdonosként idén márciusban előbb a rotterdami Beheer en Bellegingsmaatshappij A. Adams BV pénzügyi társaság került be, majd júliustól annak helyét az egyébként azonos címre bejegyzett BM (Hungary) BV vette át (HVG, 2005. október 1.). Azt azonban, hogy az offshore cégek mögött valóban a Wal-Mart Stores Inc. áll, csak feltételezni lehet. Mindenesetre a legszenzációhajhászabb pletyka, miszerint október 1-jétől a hazai Cora-áruházak tetején Wal-Mart logó áll majd, nem igazolódott be.

"Évek óta rendszeresen felbukkan a hír a sajtóban, hogy jön a Wal-Mart, és mindig kiderült, hogy kacsa" - kommentálta a helyzetet a HVG-nek Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. A Wal-Mart Kárpát-medencei terveivel először 2000 őszén volt tele a sajtó, amikor elterjedt, hogy az amerikai cég egyesülne a német Metro AG-vel, ami nem történt meg. Az amerikai óriás bejövetelét másodszor 2003 közepén jósolták meg. Az információ alapja akkor a 3,2 millió forintos jegyzett tőkéjű Global Sourcing Hungary Szolgáltató Kft. feltűnése volt, amelynek egyetlen tulajdonosa a Wal-Mart Stores Inc., arról azonban megoszlottak a vélemények, hogy valójában mi is a cég feladata: az oroszországi terjeszkedés vagy egy magyarországi akvizíció előkészítése.

A Magyar Hipermarket Kft. vezetősége lapzártánkig nem reagált a HVG megkeresésére, a kevésbé informált dolgozók pedig vagy légből kapottnak minősítik a hírt, vagy azt állítják, nem tudnak a tulajdonosváltásról. A Wal-Martra várók persze sok mindenben felfedezni vélik az égi jelet. A legutóbbi ezek közül az volt, hogy a Cora bizalomkártyákon 2004-ben összegyűjtött pontok beváltási határideje október 1-jére esett. Az idén szerzett pontok azonban továbbra is érvényesek, és nehezen képzelhető el, hogy az új tulajdonos első dolga az lenne, hogy megszüntessen egy hűségprogramot.

Komolyabban lehet venni viszont, hogy másfél héttel azután, hogy a Financial Times (FT) először bedobta a köztudatba a hírt, még egyik fél sem cáfolta meg. Az FT úgy tudja, hogy a Wal-Mart megvizsgáltatta a Cora-telephelyek üzleti mérlegeit, emellett az is igazolja értesülésüket, hogy Lee Scott, a Wal-Mart vezérigazgatója néhány hete egy guatemalai cégvásárlás során azt nyilatkozta, kelet-európai akvizíciókat fontolgat. Scott, aki lehetséges terjeszkedési célpontként konkrétan Magyar-, Lengyel- és Oroszországot említette, úgy vélekedett, hogy Kelet-Európában több értelme van a felvásárlásnak, mint lerakatok létesítésének, mivel a nemzetközi riválisok már elkezdték a piacok konszolidálását, és a térségben a kereskedelmi forgalom átlagban évi 10 százalékkal növekszik. A konkurensek viszont szkeptikusak. Jean-Paul Filliat, az Auchan vezérigazgatója egy szeptember végi sajtótájékoztatón például úgy nyilatkozott: nem érti, mit keresne az amerikai cég egy olyan kis piacon, amilyen a magyar, ráadásul Filliat szerint a Cora egymagában sovány falat lehet a minden bizonnyal jóval nagyobb piaci részesedésben gondolkozó Wal-Martnak.

A magyar kiskereskedelmi piacból a GfK Hungária Piackutató Intézet Kft. kereskedelmi analízise szerint évek óta 15 százalék körüli részesedést hasítanak ki a diszkontok és a szupermarketek, a hipermarketek viszont - bár egyre csökkenő mértékben - még mindig gyarapodnak: tavaly a körülbelül 5300 milliárd forintos kiskereskedelmi forgalom 22 százalékát szerezték meg. A hatalmas boltjairól és akcióiról híres Wal-Mart valószínűleg kellemetlen riválisa lenne a szegmens két nagyágyújának, a Tesco-Global Áruházak Rt.-nek és az Auchan Magyarország Kft.-nek.

Akár jön a Wal-Mart, akár nem, egy biztos, a magyar vásárlók egyelőre egyetlen fogyasztói szempontjának tűnő árérzékenységét sokszor a minőség rovására is kiszolgáló hipermarketek egyre több vitát gerjesztenek. A beszállítók már a meglévő beszerzési láncok árversenyét is nehezen viselik. "Az egyik legnagyobb gond a beszerzési ár alatti értékesítés" - állítja Boródi Attila, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének ügyvezető elnöke, hozzátéve, hogy az a vállalkozó, amelyik nem fogadja el a nagy beszerzési láncok (lásd táblázatunkat) feltételeit, kiszorul a piacról. "A kereskedelmi szemlélet azonban az élelmiszer-biztonsági szabályok betartásának rovására mehet" - állítja Virsinger György, a Pest Megyei Állat-egészségügyi és Élelmiszer-ellenőrző Állomás (ÁÉEÁ) igazgatója. A politikusok épp ezért pártállástól függetlenül a hipermarketek elleni szankciók szigorítását sürgetik, tavasszal a különböző hatóságok szakembereiből felállt az élelmiszer-kommandó (HVG, 2005. április 2.), a nyáron pedig az ÁÉEÁ a már hazai megjelenése előtt is hírhedtnek számító Lidl Magyarország Bt. egyik üzletét két hétre be is záratta (HVG, 2005. július 16.). A Wal-Mart renoméja pedig, ha lehet, még a Lidlénél is rosszabb. Az interneten külön oldalak gyűjtik a botrányairól szóló linkeket, s tavaly az USA történetének legnagyobb, 1,6 millió női dolgozót érintő munkaügyi perét indították ellene.

HERMAN BERNADETT

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gazdaság

Az óriás lábnyomai

Az 1962-ben egy arkansasi szatócsboltból indult Wal-Mart forgalmát tekintve a világ legnagyobb vállalata, legutóbbi...

Schmidt Máriáék készítenek felmérést, mi legyen a vasárnapi nyitvatartással

Schmidt Máriáék készítenek felmérést, mi legyen a vasárnapi nyitvatartással

Segíthet a kávé a fogyásban

Segíthet a kávé a fogyásban

Alföldvíz: akkor válna fizetésképtelenné a cég, ha a beígért béremelést megadnák

Alföldvíz: akkor válna fizetésképtelenné a cég, ha a beígért béremelést megadnák

Lassan áll le a számítógépe? A Windows lehet az oka, de van megoldás

Lassan áll le a számítógépe? A Windows lehet az oka, de van megoldás

Kimászott a milánói kokainkirály a börtön tetején lévő lyukon

Kimászott a milánói kokainkirály a börtön tetején lévő lyukon

Elhunyt a magyar származású tudós, akinek a fogamzásgátlót köszönhetjük

Elhunyt a magyar származású tudós, akinek a fogamzásgátlót köszönhetjük