Az önmagában veszteséges menetrend szerinti hajózást a társaság tulajdonosai közcélú feladatnak tekintik, ezért a...

Az önmagában veszteséges menetrend szerinti hajózást a társaság tulajdonosai közcélú feladatnak tekintik, ezért a növekvő üzemanyagárak és a két éve megvont fogyasztóiár-kiegészítés ellenére a jegyárakat csak módjával emelik: tavaly mintegy 6, az idén pedig átlagosan 4-5 százalékkal. A veszteségeket részben a rendezvényhajók iránti növekvő igény ellensúlyozza; egyre több cég szervez programot, sajtótájékoztatót a tó közepére, ahol újabban már esküvőket is tartanak. A megszokott diszkó- és túrahajókon kívül tavaly egy ágyúval felszerelt kalózvitorlással bővült a kínálat, idén pedig a flotta legnagyobb, most felújított és vízre bocsátott darabját, a hatszáz személyes Szent Miklóst ajánlják exkluzív rendezvényekre, illetve állítják forgalomba a főszezon idejére. A hajósok védőszentjéről elnevezett motoros eredetileg Törökországban szolgált tengeri átkelőhajóként, amelyet a balatoni cég már évekkel ezelőtt megvásárolt, de csak tavaly ősszel, a Sió hajózhatóvá válásával tudott felúsztatni; hivatalosan május 12-én avatják fel. Amúgy a cég folyamatosan küzd a 25 hajóból álló, több évtizedes átlagéletkorú flottájának felújításával.

Egyre kisebb a forgalma a Szántód és Tihany között üzemelő kompnak, amely a balatoni idegenforgalmi csúcs idején, 1977-ben még 432 ezer autót és 1,8 millió utast szállított, az elmúlt években azonban csak 270 ezret, illetve 0,8 milliót. Ám üzemeltetése ennek ellenére sem vált veszteségessé. A cég vezetői támogatják az önkormányzatok kezdeményezését egy második kompátkelő megépítésére Fonyód és Badacsony között, amelyet március végén már le is teszteltek.

Új üzletágnak számít a balatoni fejlesztéseikhez állami támogatásokat elnyerő önkormányzatok jóvoltából a kikötőkotrás, és -építés, valamint a strandszakaszok beterítése homokkal. A társaság siófoki szállodájának tavalyi forgalma 7 százalékkal emelkedett, ugyanakkor két kempingjébe 21 százalékkal kevesebb vendég érkezett.

A 22 kikötőt üzemeltető cég a legdinamikusabban a vitorlásturizmust fejleszti. Az ezredforduló óta mintegy 2 milliárd forintnyi beruházással megduplázták a vitorláskikötő helyek számát, amelyek kihasználtsága tavaly átlagosan 92 százalékosnak bizonyult. A további kikötőfejlesztési tervek Balatonszemest, Balatonudvarit, Alsóörsöt, Balatonboglárt és Siófokot érintik, ezzel a jelenleg kétezer vitorlást befogadó kapacitás további 50 százalékkal növekedhetne. A programhoz az állam 250 millió forint kamatmentes hitellel járult hozzá, a többit a társaság gazdálkodta ki.

Manapság mintegy 4 ezer vitorlás szeli a Balatont a főszezonban, a tó ennek a többszörösét is képes lenne befogadni - érvelnek a tó menti kikötőhelyek felét uraló cégnél, arra hivatkozva, hogy a Fertő tó négyszer ennyi vitorlást is elbír. A balatoni bérleti díjak a szolgáltatások minőségétől és a hajónagyságtól függően évi 80-500 ezer forint között mozognak, ami 15-30 százalékkal olcsóbb a konkurens európai tavak, illetve az Adria árainál. A vitorláskikötők fejlesztésében rejlő lehetőséget az is mutatja, hogy a bérlők 90 százaléka magyar, holott az üdülőövezet többi idegenforgalmi mutatója ennél jóval nagyobb külföldi jelenlétről tanúskodik.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gazdaság

Egy csónakban

Gőzerővel lobbiznak a balatoni önkormányzatok azért, hogy a Balatoni Hajózási Rt. 51 százalékának megszerzése után a többi részvényt is megkaparintsák. Egy ideig ingyenes állami vagyonjuttatásban reménykedtek, de már készek fizetni is az üdülőövezet stratégiai cégének egyben tartásáért.

Gulácsi Péter a német bajnokság legjobb játékosa

Gulácsi Péter a német bajnokság legjobb játékosa

Moszkva befészkelte magát a sarkvidékre és várja a felmelegedést

Moszkva befészkelte magát a sarkvidékre és várja a felmelegedést

Egyszerűen csökkenthető a rák miatti halál kockázata, csak be kellene tartani

Egyszerűen csökkenthető a rák miatti halál kockázata, csak be kellene tartani

A legolcsóbb budapesti jegyek is drágák lesznek az Eb-re

A legolcsóbb budapesti jegyek is drágák lesznek az Eb-re

Trump migránsokat telepít át Florida demokrata irányítású városaiba

Trump migránsokat telepít át Florida demokrata irányítású városaiba

Megszavazták a fegyvertartás szigorítását és az adóreformot a svájciak

Megszavazták a fegyvertartás szigorítását és az adóreformot a svájciak